Lukijoilta

Palvelujen saanti on turvattava iäkkäille pankki-, Kela-, vero- ja poliisiasioissa

Marttiina Sairanen
Kasvokkain palvelemista on lisättävä ja palveluja on tuotava takaisin pienille paikkakunnille, vaatii kirjoittaja.
Kasvokkain palvelemista on lisättävä ja palveluja on tuotava takaisin pienille paikkakunnille, vaatii kirjoittaja.

Pankkitoiminta Suomessa on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana todella paljon. Pankkien ja viranomaisten, esimerkiksi Kelan, tavoitteena on saada kaikki asiakkaat digitalisoinnin piiriin ja hoitamaan asiansa verkossa itse.

Näin ei voi jatkua ja jonkun tahon on asiaan puututtava.

Kaikilla, varsinkaan iäkkäämmillä asiakkailla, ei ole tietokonetta eikä taitoa hoitaa asioita verkossa.

Neuvotaan, että lapset ja lapsenlapset voivat hoitaa heidän asioitaan. Kaikilla ei ole lapsia, joten heidän kohdallaan tuo ei ole ainakaan mahdollista. Niidenkin kohdalla, joilla on jälkeläisiä, tämä voi olla riski, sillä kaikissa tapauksissa jälkeläisiinkään ei ole aina luottamista.

Nykyisin kaikista pankkikonttoreista ei enää voi nostaa käteistä rahaa ja niissäkin mistä voi rahaa kassalta nostaa, aukioloajat ovat rajallisia tai sitten pitää peräti varata aika, jotta voi hakea omalta tililtä omaa rahaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaikki vanhemmat ihmiset eivät tätä sisäistä. Seniorikansalaiset eivät ole tällaiseen tottuneet. He haluavat asioida pankkikonttorin kassalla. Vanhemmat ihmiset muistavat hyvin, miten pankkipalvelut ennen toimivat.

Sekin tuntuu ihmeelliseltä, kun kysytään, mihin rahat aikoo käyttää, jos nostaa isomman summan ja mistä on saanut rahat, jos tallettaa isomman summan. Tämä lienee EU:n määräys, mutta tuntuu kuitenkin osasta seniorikansalaisia oudolta, koska kyseessä on oma raha.

Korkeat palvelumaksut taas vaikuttavat pienituloisten eläkeläisten talouteen.

Seniori-ikäisiä on Suomessa paljon, varsinkin pienillä paikkakunnilla. Esimerkiksi Somerolla on yli 65-vuotiaita noin kolmannes eli lähes 3 000 henkilöä. Osa heistä on sellaisia, jotka tarvitsevat henkilökohtaista palvelua eli kansanomaisesti sanottuna ”palvelua nokakkain”.

Asioiden hoito ei kaikilta verkossa onnistu.

Asiakasta tulisi mielestämme kuunnella enemmän, esimerkiksi asiakasraadit voisivat olla hyviä.

Valtion virastojen, kuten poliisin, verotoimiston ja Kelan palvelut pyritään kaikki saattamaan hoidettavaksi digitaalisesti verkossa. Verotoimistoissa ja poliisin sekä Kelan palvelupisteissä on hyvin vähän kasvotusten hoidettavaan palveluun kuuluvaa henkilökuntaa. Lisäksi palvelut on keskitetty vain suurimpiin kaupunkeihin.

Tämä ilmenee siten, että virastoissa kasvotusten suoritettavaan asiakaspalveluun on pitkät jonot ja odotusaika on kohtuuton tai aika pitää varata etukäteen. Monet seniorikansalaiset eivät ole tällaiseen tottuneet.

Olisi vaadittava monien palvelujen tuomista takaisin pienille paikkakunnille, vaikka vain kahtena päivänä viikossa.

Lisäksi viranomaisten palkkaamia bittinikkareita pitäisi ohjeistaa, että sähköisen asiakaspalvelun kehittämiseen liittyvät suunnittelutyöt tehtäisiin asiakas- ja käyttäjäystävällisyys huomioiden. Sähköisen asioinnin pitää olla helppoa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toivomme toimia ja asioihin puuttumista niin paikallisella kuin valtakunnan tasollakin.

Eläkeliiton Someron yhdistyksen puolesta,

Pertti Tamminen

puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Palvelujen saanti on turvattava iäkkäille pankki-, Kela-, vero- ja poliisiasioissa
Muotoilisin toisin: "Palvelujen saanti on turvattava pankki-, Kela-, vero- ja poliisiasioissa." Siis kaikille.

Digitalisaatiosta sanottiin joskus aikanaan, että se helpottaa asiointia ja tarjoaa vaihtoehdon perinteisille asioimistavoille. Lupailtiinpa myös pitää muita tapoja mukana. Mitä saatiin? Painostusta, jopa pakottamista käyttämään lähinnä omalla rahalla hankittuja kalliita laitteita sekä omalla ajalla ja vaivalla opittuja atk-taitoja aivan perustavanlaatuisiinkin palveluihin.

Ei tämän näin pitänyt mennä! Usein vedotaan iäkkäisiin, mutta aivan taatusti myös nuoremmista sukupolvista löytyy esim. henkilökohtaista palvelua arvostavia ja kaipaavia. Joillakin on terveydellisiä rajoituksia, joiden vuoksi sähkövempeleiden käyttö on vaikeaa.

Yrityksillä on (valitettavasti) vapaus päättää, miten palvelujaan tarjoavat, ilmeisesti myös pankeilla. Tosin monet verkkokaupat yms. tarjoavat ainakin jotain vaihtoehtoja.

Mutta kun perustavanlaatuisissa, kaikkia kansalaisia koskevissa viranomaisasioissakin kohtaa digiin painostamista ja pakottamista, niin liian pitkälle on menty. Suosittu kikka on tehdä vaihtoehdoista niin hankalia, ettei kukaan käyttäisi niitä: henkilökohtainen palvelu keskitetään muutamille paikkakunnille, niihin pitää usein varata aika - mielellään sähköisesti! -, puhelinpalvelua ei tarjota tai sinne on älyttömät jonot, paperipostia ei oteta vastaan "juuri tässä asiassa" tai se menee kummasti hukkaan jne. Edes sähköpostilla, joka sentään kuuluu digimaailmaan, asioita ei saa useinkaan hoidettua. Ehkä se olisi kuluttajalle liian helppo ja yksinkertainen tapa...

Digitaaliset asiointiväylät ovat erinomainen lisä palvelutapoihin - siis LISÄ, eikä se saisi koskaan olla ainoa mahdollisuus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Palvelujen saanti on turvattava iäkkäille pankki-, Kela-, vero- ja poliisiasioissa
Niin...mikäpä voisikaan olla enää taloudellisesti kannattavampaa erilaisille palveluntarjoajille kuin se, että asiakkaat toimivat samalla myös täysin ilmaisina työntekijöinä näille palveluntarjoajille? Vieläpä omilla rahoilla maksetuin työkaluin. Väittäisin, että tämä jos mikä on vuosisadan liikeidea.

Miksi enää palkata hankalia työntekijöitä kun kuuliaiset hallintoalamaiset hoitaa ne hommat aivan ilmaiseksi maailman tappiin asti? Eikä ryhdy lakkoilemaan, ei saikuta, ei pidä rokulipäiviä eikä vaadi palkankorotusta.

Mikä sitten olisi tehokas vastaveto? Onko asiakas/ilmaistyöntekijöillä edes lakko-oikeutta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TjR
Esimerkki ongelmista
Iäkkäällä lähisukulaisellani oli korona-oireita ja hänet piti saada koronatestiin. Hänellä ei ole käytössään pankkitunnuksia eli hän ei voi suorittaa ns. vahvaa tunnistautumista. Onnistuin järjestämään hänelle testiajan läheiseen yksityiseen terveysasemaan oman kirjautumisen ja lääkärin kanssa käydyn chat-keskustelun avulla. Testituloksen piti tulla minulle tekstiviestinä. Saapunut tekstiviesti sisälsi kuitenkin vain tiedon, että koronatestin tulos on "omissa terveystiedoissa". Niitä näkemään olisi päässyt vain vahvan tunnistautumisen (sukulainen itse) avulla! Tuloksen olisi saanut myös postitse, mikä olisi kestänyt lähes viikon, koska sattumoisin oli perjantai-ilta. Onneksi nyt selvittiin keskustelulla joustavan lääkärin kanssa. Hän tarkisti sukulaisen tiedot ja varmisti tuloksen olleen negatiivinen. Jos tulos olisi ollut positiivinen, olisi lääkäri toki kuulemma soittanut siitä.

Tapaus kuvaa kuitenkin, millaisessa umpikujassa voidaan olla, jos henkilöllä ei ole käytössä pankkitunnuksia/vahvaa tunnistautumista. On selvää, että henkilötietojen suojan pitää olla vahva, mutta jotain joustavuutta niihin pitää lisätä. Esimerkiksi terveyskeskusajan/lääkäri ajan varaaminen toiselle henkilölle pitäisi sallia niin, että varaaja on vahvasti tunnistautunut ja siten vastuussa varaamisesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Esimerkki ongelmista
Vaikka itse kuulun digitalosoitumisen puolesta puhujiin, olen hyvinkin tietoinen sen varjopuolista.
Tässä toinen ja ehkä kolmaskin esimerkki:

Kun luin niistä kahden mummun ryöstämisistä keskellä päivää, tuli välittömästi mieleen, että pankit pitäisi laittaa vastuuseen niistä. Ei kukaan vielä terveellä järjellä ajatteleva liiku isojen rahasummien kanssa edes päivänvalossa – ellei heitä pakoteta siihen. Nyt pankit pakoittaa.

Niitä verkkopankkitunnuksia ei saa edes rukoilemalla, ellei ole voimassa olevaa passia tai kuvallista henkilötodistusta. Vanhanmallinen (siis se luottokorttia isompi) ajokortti ei kelpaa, vaikka olisi voimassakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Esimerkki yleisesti
Muistaakseni kauan kauan sitten oli jotain tapoja tallentaa osoitteita ja puhelinnumeroita sekä esim. merkkipäiviä. Onkohan noita tapoja kenties vielä käytössä vai ovatko tiedot nykyään vain puhelimiin ja tietokoneisiin säilöttynä.
No nuohan ovat syystä tai toisesta suhteellisen helpolla pois käytöstä eli rikki. Kenelle soitat jollet muista numeroa. Tietotekniikassa yleensäkin pääsääntö on että joka asiaan pitää tunnistautua salasanoineen ja käyttäjätunnuksineen jne. Ja ne ovat laitteen muistissa! Eli lisää muistettavaa mikäli käytät jotain muuta laitetta.
Joten kenties kannattaisi ylläpitää vanhaa tapaa ja pitää tiettyä varmuuskopiota vaikkapa ruutupaperivihossa. Ja kyllä. Onhan niitä nykyaikaisia tapojakin mutta tuo oli muistutuksena ajoista ennen tätä digitaalisuutta että silloinkin hommat toimi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Esimerkki yleisesti
Ainakin älypuhelimien osoitteistot ovat tallessa pilvipalvelussa ei pelkästään puhelimessa. Jos puhelin hajoaa (tai vaihtuu muuten) saa osoitetiedot helposti uuteen puhelimeen. Samaten ne saa näkyviin myös tietokoneella, tabletilla jne. Internetin kautta. Toki ne osoitteet voi tulostaa myös paperille, jos koneiden käytössä on epävarmuutta.

Kyllä kai joillekin kävi 'paperiaikaan' niin, että muistikirja osoitteineen katosi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Esimerkki yleisesti
Aivan totta. Tuo olikin vain muistutuksena asiasta koska saattaa olla useampikin jotka ovat asiassa epävarmoja ja kenties liian luottavaisia tähän "uuteen" tekniikkaan. Ja osaavatko kaikki seniorit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Tätäkö nykyään kutsutaan "asiakaspalveluksi"?
YLE:n sivuilta löytyi juttu tammikuulta 2018 otsikolla: "Kansakunta hyppää digiloikkaa, miljoona suomalaista katsoo syrjästä".

Muistaako joku vielä, että mitä se 'yhdenvertaisuus' taas tarkoittikaan...?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.