Lukijoilta

Raitiotiestä päättämisessä on oltava rohkeutta luottaa asiantuntijoihin

Raitiotie on hanke, josta on helppo muodostaa mielipide. Todellista vaikutusta talouteen ja kaupunkiin ja sen tulevaisuuteen ei sen sijaan ole helppo ymmärtää, edes päättäjien. Vaikutukset ulottuvat vuosikymmenien päähän ja heijastuvat lukemattomille eri alueille, sillä kyse ei ole vain liikenteestä vaan koko kaupunkimme kehityksestä ja tulevaisuudesta.

Mielipide tämän tyyppisissä vaikeissa ja monimutkaisissa asioissa muodostetaan helposti tunteella tai henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuen. Harva voi rehellisesti todeta ymmärtävänsä täysin kaikki raitiotien rakentamiseen vaikuttavat seikat ja muodostavansa mielipiteen ilman tunteilua ja mutua.

Juuri tästä syystä asiasta on kysytty jo useampaan kertaan maan parhailta ammattilaisilta ja korkeasti koulutetuilta puolueettomilta asiantuntijoilta, jotka osaavat sysätä tunteen syrjään ja luottaa kovaan dataan.

Raitiotien rakentamista on selvitetty vuosia, ellei vuosikymmeniä. On selvitetty vaikutusta kaupunkirakenteeseen, talouteen, kulkutapaosuuteen ja ympäristöön. On vertailtu vaihtoehtoja ja mietitty reittejä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Selvityksissä on hyödynnetty laajaan dataan perustuvia laskentamalleja, tietokonesimulaatioita sekä kokemuksia muista Turun kokoisista kaupungeista.

Kaikki tehdyt selvitykset ovat olleet enemmän tai vähemmän yksimielisiä siitä, että raitiotie on kannattava ja paras ratkaisu Turun joukkoliikenteen selkärangaksi ja talouden kasvun vauhdittajaksi. Muut teknologiat tai näköpiirissä olevat innovaatiot eivät ole osoittautuneet vaihtoehdoiksi.

Kaikki nämä selvitykset löytyvät Turun kaupungin verkkosivuilta sekä nopeasti sisäistettävinä tiivistelminä että laajempina kokonaisuuksina.

On ollut hienoa seurata, kuinka moni raitiotietä vastustanut päättäjä on pikkuhiljaa kääntynyt sen kannattajaksi. Mielipiteen muuttumisen taustalla ovat olleet laajat selvitykset, jotka eivät jätä varaa tulkintoihin.

On tullut selväksi, että mitä pidempään asian kanssa vetkutellaan, sitä enemmän Turku menettää tuottoja. Ja mitä pidempään rakentamisen kanssa jahkaillaan, sitä kalliimmaksi rakentaminen tulee, kun talous pääsee koronavuosien jälkeen taas vauhtiin.

Kun teet päätöstä kunnallisvaaleissa ja mietit kantaasi raitiotien rakentamiseen, tutustu materiaaleihin. Jos et ehdi tai halua tutustua, kysy onko ehdokkaasi tutustunut. Jos ehdokkaasi on tutustunut ja on edelleen sitä mieltä, että nämä laajat selvitykset ovat väärässä, on syytä huolella miettiä, minkälaiseen kokemukseen ja asiantuntemukseen kielteinen kanta perustuu vai onko mielipide muodostettu tunteella.

Kun on kyse yhdestä Turun historian suurimmista hankkeista, ei kenelläkään ole varaa tehdä päätöksiä tunteella vaan järjellä, asiantuntijoita kuunnellen.

Tero Rantaruikka

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (56)

Vanhimmat ensin
Vastaa
CaCola
Ilman kiskoja
Tarvitsemme sähköisen joukkoliikenteen ilman kiskoja. Raitiotie ei ole kiskoton. Reittivalinnat ovat kiskottomina tulevaisuuden näkymät kaupunkikehityksessä huomioiden - mm- autonomiset sähkökulkuneuvot
Ketään keskustassa asuvaa ei voisi vähemmän kiinnostaa jokin raitiotie Varissuolta Raisioon. Näissä paikoissa ei ole yksinkertaisesti tarvetta käydä, koska kaikki tarvittava löytyy Turun keskustasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ilman kiskoja
Keskustassa asuvat haluavat jokainen vähentää autoja keskustasta. Ratikka vähentää, johdottomat bussit ja autonomiset autot eivät. Ratikka on etenkin keskustassa asuvien etu, ratikkaa vastustavat ovatkin niitä jotka kokevat että eivät ole sen vaikutuspiirissä ja luulevat että se maksaisi heille jotain ylimääräistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ilman kiskoja
Mutta Varissuon asukkaita varmaan kiinnostaa, koska ”kaikki tarvittava löytyy Turun keskustasta.” Ja Itäharjun tulevia asukkaita ja siellä töissäkäyviä. Ja satamaan menijöitä tai sieltä tulijoita. Tai tulevan Kirstinpuiston asukkaita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Ilman kiskoja
Tuo ei muuten pidä paikkaansa "Keskustassa asuvat haluavat jokainen vähentää autoja keskustasta"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ilman kiskoja
Mutta onneksi Leifin mielestä ilmeisestikin on oikein väittää että ketään keskustassa asuvaa ei voisi kiinnostaa vähemmän raitiotie Varissuolta Raisioon.

Eli Leifin väite oikeellisuudesta ei kestä mitään tarkastelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
VanhaLauri
Lopetus oli järkevää
60-70 luvun taitteessa viisas DI sai raitiotien purkuun. Eikä raitiovaunulla ole nyky-yhteiskunnassa tarvetta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Lopetus oli järkevää
Elät siis vieläkin 60-luvun yhteiskunnassa. Todellisessa Nyky-Yhteiskunnassa raitiotielle on todellakin tarvetta vaikka joku 60-luvulla valehtelikin että ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Salo
Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Yleisselvitys koko raitiotieverkostoa ajatellen toteutettiin yhdessä Tampereen kanssa ja siellä toteutuneet suunnitelmat kustannuksineen ovat suoraan verrattavissa Turun rinnakkaistyönä tehtyyn pohjatyöhön. Tampereellahan kustannukset raitiotien rakentamisen osalta alittuivat ja hanke valmistui aikataulussa vain aina osan katuverkkoa ollen vuorollaan jonkun aikaa työn alla eikä suinkaan koko matkalta ja koko ajan. Lisäkustannukset eivät johtuneet raitiotiestä, vaan siitä että Tampereen kaupunki katsoi parhaaksi sisällyttää samaan aikaan tehtäväksi muita kuten vesijohtotöitä, kun kerran infra oli jo muutenkin pian kaivettuna esille uusittavaksi ja huollettavaksi. Nyt Tampereella on jo tehty jatkorakentamisesta sitovia päätöksiä ja keskustan läpi kulkeva linja haarautuu verkostoksi kasvattaen kaupungin vetovoimaa entisestään.

Lopuksi, turkulaiset päättävät kuitenkin itse asioistaan, kuten ovat tehneet vuosisatoja niin hyvässä kuin pahassa ja tällä kertaa hyvässä. Siis kysy ehdokkaaltasi, onko hän käynyt tutustumassa Tampereen raitiotiehen ja sen rakentamiseen, sekä Tampereen raitiotien rakentamista ja työllisyyttä kiihdyttäneeseen vaikutukseen? Mikäli hän ei ole, niin suhtaudu varauksella hänen asiantuntemukseensa Turun raitsikan päättäjänä - ja muita äänestää!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Onko verrokkikaupunki Tampereella samanlaisia kokemuksia rakentamiseen ja päättämiseen liittyvistä ongelmista joita on ilmennyt verrokkikaupunki Turussa. Asioita on helppo vertailla mutta pitäisi myös vertailla vertailuun sisältyvien verrokkien eroja. Mitä tulee tuohon ehdokkaalta kysymiseen niin sanoisin että pääosin se on yhtä tyhjän kanssa mitä vastaa sillä aikahan sen näyttää mitä päättää.
Toteaisin yleisesti että niin kauan on mukavaa kun saa touhuta muiden rahoilla eikä omilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ilkka Salo
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Pitkäaikaisen käyttötalouden alijäämistä johtuvan velkaantumisen vuoksi, on taloudellisesti perusteltua investoida Turussakin raitiotiehankkeeseen, mikä yhteiskunnan kokonaistaloudellisilta vaikutuksiltaan on H/K (hyöty/kustannus) luvulla ilmaistuna huomattavasti > 1, eli maksaa investointina itsensä ja lisäksi muitakin esim. käyttötalouden menoja.

Turun kaupungin velkakirjojen korko (3/2021) 15 vuoden maturiteetilla on nykyisin 0.5% . Pelkästään rakennusaikana kaupunki saa pääomalleen enemmän tuottoa lisääntyneenä työllisyytenä, maankäyttömaksuina, kerrannaisina yrittäjä- ja palkkatuloina sekä näitä johtuvista verotuloista. Lisäksi on huomioitava valtion myöntämä 30% vipurahoitus, mikä parantaa tuon Turun sijoittaman pääoman tuottoa entisestään

Turulla ei kerta kaikkiaan ole varaa olla rakentamatta raitiotietä ja per HETI!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Konsultit tekevät sellasia arvioita kun tilaaja haluaa, tässäkin tapauksessa on päätetty 15 miljoonan suunnittelurahasta ilman päätöstä varsinaisesta rakentamisesta. Elvistely budjettien ja aikataulujen alittumisista on silmänkääntötemppuilua, sitä kutsutaan ylibudjetoinniksi. Arviot ovat vain parhaita arvauksia ja niitä käytetäänkin ansiokkaasti kun halutaan ohjata poliittisia päättäjiä.
Jotta saataisiin oikea hinta päätösten tueksi on odotettava kunnes Tampereelta saadaan kaikki rakentamis- ja käyttökulut sekä kokemukset liikennöinnin aloittamisen jälkeen riittävän pitkältä ajalta.
Tuolloin on tiedossa myös, Koronan, Soten yms. vaikutukset kauoungin talouteen.
Joillain kommentoijilla onkin pääsyynä autoilun estäminen, siihen ei ratikkaa tarvita, kiellot ja pysäköinnin vaikeuttaminen riittävät. Onko myöskään tutkittu riittääkö matkustajia enää tulevaisuudessa kun Tampereen vetovoimaraitsikka imaisee autottoman väestön luokseen?
Kehoitan, kuten Ilkka Salokin, äänestämään muita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Nimimerkki ArvoTasa: "Konsultit tekevät sellasia arvioita kun tilaaja haluaa, ..."

Jokin aika sitten radiosta tuli tohtori Haatasen ohjelma jossa käytiin läpi muun muassa salaliittoteorioita.
Yleisin salaliittoteorian muoto on juuri tuo että kaikki selvitykset tehdään tilaajan mielen mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
T.S, Konsulttifirmat ovat liikeyrityksiä, ei ole bisnestä jos kerrot ettei ehjää kannata korjata tai saneerata. Toimin ennen eläköitymistäni suunnittelu- ja konsulttialalla, ja kyllä tilaajan sanallisia tai sanattomia toiveita noudatetaan, periaatteella kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Paljon eri firmoilla olisi kerrottavaa julkisen sektorin hankkeista, suhmuroinneista yms., mutta avautumisien jälkeen olisi turha odotella tilauksia enää. Sama tilanne seuraa esim. markkinatuomioistuimeen viemisestä, virkamiesten muisti on pitkä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Ratikka alkaa liikennöimään Tampereella vasta ensi elokuussa. Miten se mikään verrokki vielä voisi olla?
Tampereen ratikka rakennettiin allianssimallilla. Silloin lähtökohtaisesti kustannusarviot alitetaan aina.
Allianssimallissa neuvottelevat hinnan ammattirakentaja ja kuntapäättäjä. Hinta neuvotellaan ammattirakentajan vedättämänä tietenkin niin korkeaksi, että varmaan piisaa. Molemmat saavat sitten osansa alituksesta.
Allianssimallilla varmistetaan vain se, että kustannusarviota ei ylitetä. Halpaa toteutusta sillä ei varmisteta. Tästä syystä Tampereen ratikan kustannusarvion alitusta ei suuremmin kannata hehkuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Tampere on siitä hyvä referenssi, että kiinteistöjen tuotto-odotukset on jo nyt realisoituneet.
Ja muuten, Tampereen ratikan toteutunut kilometrihinta on matalampi kuin Turun alkuperäisissä laskelmissa. Että kuka nyt vedättää ja ketä? Ja vedättääkö ihan oikeasti? Uskallatko sinä ostaa yhtään mitään tai teettää mitään remonttia, koska kaikki vedättää ja huijaa sinua? Nyt järki käteenja foliohattu pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Nimimerkki ArvoTasa vastaa: "T.S, Konsulttifirmat ovat liikeyrityksiä, ei ole bisnestä jos kerrot ettei ehjää kannata korjata tai saneerata. Toimin ennen eläköitymistäni suunnittelu- ja konsulttialalla, ja kyllä tilaajan sanallisia tai sanattomia toiveita noudatetaan, periaatteella kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."

En ota kantaa siihen miten venyvä omatunto joillain konsulttifirmoilla on.
Tämän ratikkakeskustelun yhteydessä nuo syytteet on kohdistettu VTT:hen. VTT ei ole TasaArvon tarkoittama konsulttifirma eikä se hae tässä itselleen mitään toimeksiantoa.
VTT on tutkimuslaitos, suuri ja arvostettu. Ei sen etu ole mennä tekemään selvityksiä tilaajan toiveiden mukaan. Sellaisesta saa äkkiä ison kolhun maineeseen.

Asiaa tietysti auttaisi jos ArvoTasa kertoisit ketä tarkoitit kun kirjoitit: "Konsultit tekevät sellasia arvioita kun tilaaja haluaa..."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
Kyllä VTT:n raportti on niin myötäsukainen ja kun yhtään negatiivista päätelmää ei löydy, kannattaa sitä jokaisen tarkastella erittäin kriittisesti.
Selvityksessä on pääosassa tuo mystinen vetovoima, itse en tiedä yhtään muuttajaa, turistia tai yritystä jotka olisivat valintansa tehneet raitiotien perusteella. Kiinteistöjen arvonnousu on tietysti gryndereille mieleen reitin varrella, mutta tuskin nuorelle asunnonostajalle tai vuokralaiselle.
Myös oletettu väestönkasvu on arvaus, samoin kuin lisämatkustuksen tulovirta. Toki jos yksityisautoilu keskustaan kielletään tai tehdään mahdollisimman kalliiksi, siis pakotetaan julkisen liikenteen käyttäjäksi, ei siihenkään tarvita raitiotietä.
Ihmetellä sopii myös ympäristökuntien irtautuminen ratkaisusta, luulisi että heille se olisi vielä monin verroin edullisempaa, jos ovat tutustuneet selvitykseen.
Kuten olen aiemmin maininnut 5-10 vuoden odotusaika ennen päätöksiä on järkevää politiikkaa. Ensin talous kuntoon, se on parasta vetovoimaa nyt ja tulevaisuudessa.
Olen tehnyt osan työuraani myös julkisella sektorilla ja tiedän myös sen toimintakulttuurin, kyse ei ole salaliitoista, pikemminkin maantavasta, enkä aio niitä enempää avata, koska se ei olisi reilua kun en aikanaan mahdollisten seurausten vuoksi niin toiminut.
Aina kannattaa kyseenalaistaa sekä tutkia asioita selvitysten ja päätösten taustalta, vaikkakaan asioihin ei juurikaan pysty vaikuttamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Tampere on hyvä verrokki - halusi sitä tai ei.
No niin, nyt on enemmän tai vähemmän autkottomasti todistettu, että VTT ja muut riippumattomat tutkijat manipuloivat tuloksia, pitäisi sitten vielä todistaa yhtä aukottomasti, että tilaaja on pyytänyt raitiotiemyönteisiä tuloksia.

Tilaajahan on Turun kaupunki, kuka siellä on vaatinut nimenomaan tällaisia tuloksia? Arve? Randell? Virtanen? Korte? Manni? Valtuusto? Hallitus?

Ehkä olen sinisilmäinen, mutta onhan tämä nyt todella paksua tuubaa. :D Ja nauruhymiö perään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
ei, on helppo päätös
Helppo päätös, koska raitiotiessä ei ole nykypäivänä järjen häivääkään ! Bussit kulkevat myös sähköllä, mutta eivät tarvitse järjettömän kalliita kiskoja eikä myöskään kalliita sähkölinjoja !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: ei, on helppo päätös
Vain persuille raitiotiessä ei ole järjen häivääkään. Kuten ei missään muussakaan. Mutta se ei johdu asioista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää