Lukijoilta

Nopeus on valttia liikenteessä, pysyvyys kaupungin kehittämisessä

Kuvankäsittely Jaakko Viljanen
Pitäisikö Turkuun saada ratikka? Kirjoittaja huomauttaa, että ratikkareitin pitkäaikaisuus ja joustamattomuus on myös sen etu. Havainnekuva  siitä, miltä ratikka voisi Turussa näyttää.
Pitäisikö Turkuun saada ratikka? Kirjoittaja huomauttaa, että ratikkareitin pitkäaikaisuus ja joustamattomuus on myös sen etu. Havainnekuva siitä, miltä ratikka voisi Turussa näyttää.

Turun seudun tulevat liikenneratkaisut ovat herättäneet ansaittua keskustelua lehtienkin palstoilla jo usean vuoden ajan. Keskustelua kuitenkin tuntuu leimaavan vastakkainasettelu raiteisiin perustuvan ratkaisun ja kaiken muun välillä.

Ratkaisujen plussat ja miinukset riippuvat kuitenkin järjestelmään liitetyistä tavoitteista, eli siitä, millaisina hankkeina ratkaisut nähdään – ei niinkään siitä, liikutaanko asfaltilla vai kiskoilla.

Nostetaan ensin yleisluontoisesti pöydälle julkisen liikenteen tämänhetkinen yleinen ongelmallisuus Turun kaupunkiseudulla, sekä sitten edellä mainittu tavoitteellisuus.

Liikkumisen ytimessä on lähes aina saavutettavuus, käyttäjälle nopeus päästä paikasta a paikkaan b. Nopeuden suurin mahdollistaja on infrastruktuuri, ja tällä hetkellä Turun kaupunkiseudulla infrastruktuurin suurin hyötyjä on yksityisautoilija.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suurimmilla kaupunkiseuduilla on kuitenkin tarve kuljettaa massoja, jolloin autokeskeinen ajattelu olisi syytä kääntää päälaelleen. Autoliikenteellä on tiiviin yhdyskuntarakenteen alueillakin paikkansa, mutta ei muun liikenteen kustannuksella.

Jotta julkinen liikenne olisi nopeuden suhteen houkutteleva vaihtoehto, se tarvitsee oman tilansa. Toisin sanottuna, on kyseessä raide- tai kumipyöräratkaisu, se tarvitsee runkolinjoillaan esteetöntä kulkua erillisine kaistoineen, liikennevaloetuuksineen ja pysäkkiratkaisuineen.

Tärkeää on muodostaa joukkoliikenteestä käyttäjälle oikeasti houkutteleva ja kilpailukykyinen vaihtoehto autolle, ja muun katuliikenteen ruuhkien vaikutusten minimointi on vaikuttavimpia keinoja.

Raiteisiin perustuva ratkaisu on joustamaton. Tämä on samalla sekä järjestelmän heikkouksia että myös sen suurin vahvuus. Raitiotien vaikutusalue, kuten minkään yksittäisen joukkoliikennelinjan vaikutusalue, ei suoraan tavoita kuin osan Turun ja kaupunkiseudun asukkaista.

Raitiotie ei kuitenkaan ole erillinen muusta julkisesta liikennejärjestelmästä, vaan runkobussiuudistuksen myötä kytkeytyy niin sanotusti julkisen liikennejärjestelmän selkärangaksi. Infrastruktuurin pysyvyys tarjoaa mahdollisuuden kiihdyttää yhdyskuntarakenteen muovausta kestävämpään suuntaan järjestelmän vaikutusalueella.

Raiteisiin perustuva ratkaisu on joustamaton. Tämä on samalla sekä järjestelmän heikkouksia että myös sen suurin vahvuus.

Toki julkisen tahon on tämä eri ohjaavien keinojensa kautta mahdollistettava, mutta kuten Tampereella on nähty, raitiotie on tällöin kiihdyttänyt rakentamista merkittävästi ennen valmistumistaankin. Raitiotien ei siis ole tarkoitus mukautua ympäristön muutoksiin, vaan ympäristöä mukautetaan raitiotien tuomaan muutokseen.

Raitiotien onkin näin ollen tavoitteellista olla ensisijaisesti kaupunkikehityshanke, toissijaisesti liikennehanke, vaikka tarjoaakin korkean kapasiteetin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kumipyöräratkaisuista BRT (Bus Rapid Transit), turkulaisittain superbussi, on ainoa, jolla päästään lähelle raitiotien mahdollistamia vaikutuksia. Tämä vaatii kuitenkin enemmän pitkäjänteistä sitoutumista julkisen tahon puolelta kokonaisuuden kaikkiin osa-alueisiin, sillä sen toiminta ei perustu omaan raiteiden tapaiseen infrastruktuuriin, eikä siten automaattisesti omaa raitiotien kaltaista pysyvyyden leimaa.

Sen sijaan nykyisen tapaisella bussilinjojen järjestelyllä ei ole minkäänlaista vaikutusta asetettujen kaupunkikehitystavoitteiden saavuttamisessa. Runkobussiuudistuksellakin vaikutus on vähäinen, riippuen siitä, miten vahvasti etuuksia ja muita tukevia järjestelyjä päälinjoilla sovelletaan.

Keskustelussa on hyvä muistaa, mihin suuntaan haluamme kaupunkiseutuamme kehitettävän. Turun kaupunkiseutu on rakenteeltaan hajautunut, mutta se ei tarkoita, etteikö tulevaan kehitykseen kannattaisi vaikuttaa. Eheä kaupunkirakenne ja väestönkasvun kohdentaminen ydinalueille ovat sitä paitsi tavoitteita kaikissa kaupunkiseudun strategioissa ja malleissa.

Vaikka kaupunkirakennetta on hidasta muuttaa, se on mahdollista, ja liikennejärjestelmää voidaan käyttää yhtenä muutoksen ajurina.

Harri Aaltonen

Liikennesuunnittelija ja väitöskirjatutkija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (17)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Ideologinen hanke
"Turun kaupunkiseudulla infrastruktuurin suurin hyötyjä on yksityisautoilija."
- tämä kiteyttää koko raitiotiehankkeen perimmäisen ajatuksen. Tavoitteena on yksinkertaisesti kitkeä yksityisautoilu Turusta. Autolla liikkuminen on joidenkin mielestä liian houkuttelevaa. Raitiotie ei olekaan mikään liikenteellinen hanke, vaan puhtaasti poliittinen ja ideologinen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ilkka Salo
Ja Juudas meni ja hirttäytyi...
S.F. lukee kuin piru Raamattua. Kuinka osasikin poimia sieltä yhden lauseen vääristäen koko asiallisen ja asiantuntevan kirjoituksen viestin.

Jos panostetaan myös muihin liikennemuotoihin kuin yksityisautoiluun, niin eihän se ole yksityisautoilua vastaan jos kaduilla ja teillä on enemmän tilaa meille kaikille.

Päivät jolloin joukkoliikenne ja myös ratikka eivät esim. pk-seudulla liiku, osoittavat puusilmäisimmillekin että silloin henkilöautoliikenne ruuhkautuu ja liikenne yksityisautoilla käy liki mahdottomaksi. Vastaavasti tehokas joukkoliikenne kuten raitiotie tuo yksityisautoillekin lisää tilaa liikkua, niiden joilla on todella tarvetta käyttää yksityisautoa. Kaikki voittavat ja kaupunki kehittyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ideologinen hanke
Mercurius taas kirjoittaa kuin piru raamattua. Jos johonkin liikennemuotoon panostus vähentää toisen mahdollisuuksia, niin on se sitä vastaan. Jos toiselta otetaan tilaa, niin mistä on kyse? Kadun kaistalta pois otettava tila ei vähennä kevyen liikenteen tilaa, vain kumipyörillä kulkevan neli+ -pyöräisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Ideologinen hanke
"Jos johonkin liikennemuotoon panostus vähentää toisen mahdollisuuksia, niin on se sitä vastaan."

Ehdottomasti näin, nykymuotoinen liikennesuunnittelu on selkeästi (yksityis)autoilun suosimista muitten kustannuksella. Hyvä että tämä tuli näinkin selkeästi esiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ideologinen hanke
Tuohon autoilun suosimiseen Turussa mielellään lukisi esimerkeistä, jotka oikeasti vaikuttaisivat.

Kuvituskuvan perusteella ei Eerikinkadulle tule kuin yhdet kiskot. Onko kyseessä yksisuuntainen raide vai vuorotellen ajettava osuus?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ideologinen hanke
Autoilun suosimista Turussa: Pyörätie kun rakennetaan niin se rakennetaan vain paikkaan jossa ajoradasta ei tarvitse ottaa autoilta tilaa pois. Pyöräkaistat rakennettiin kaduille siten, että pyöräkaistoista tehtiin mutkittelevia jotta ei tarvitsisi poistaa parkkipaikkoja, Humalistonkadulta poistettiin pätkä pyöräkaistaa koska se häiritsi matkustajien jättämistä autoista.

Puutarhakadun pyörätie lohkottiin jalkakäytävästä jotta saadaan polkupyörät pois autojen tieltä. Sama tehtiin aikanaan Hämeenkadulle. Lemminkäisenkadun ja Kiinamyllynkadun kaksisuuntainen pyörätie ei täytä edes yksisuuntaisen pyörätien vaatimuksia mutta sitä ei voi laajentaa koska se haittaisi autoilua.

Biocityn eteen Tykistökadulle ei voida rakentaa pyörätietä koska sekin haittaisi autoilua.

Pyörätielle tehdään risteyksiin shikaani jotta autoille saadaan loivempi käännös eli jotta autolla voi kääntyä pyöräilijän eteen suuremmalla nopeudella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ideologinen hanke
tämä mainitsemasi shikaanin tarkoitus on päästää auto suojatien ja risteysalueen väliin odottamaan vuoroaan. Se helpottaa auton kääntymistä. Polkupyörälle se tarkoittaa suoran tien sijaan neljää 90 asteen käännöstä. Siinä otetaan polkupyöräliikenteeltä vauhti ja sujuvuus pois. Tuollaisessa kohdassa kun tulee vastaan toinen pyöräilijä, on siinä vaaran paikka. Fillari vaatii käännöksessä vähän enemmän tilaa, ei se mene kiskoilla.

Ratapihankadulla on näitä sisäänvedettyjä suojateitä lukuisia, mm. Koulukadun risteyksessä. Siinä tapahtui koulemaan johtanut onnettomuus, kun pyöräilijä horjahti juuri sellaisessa 90 asteen käännöksessä ja kaatui ajoradalle rekan alle. Jos hänen ei olisi tarvinnut mutkitella ajaessaan suoraa tietä vihreillä toisen tien yli, olisi hän jatkanut matkaansa elossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ideologinen hanke
Paitsi että. Otetaan vaikka Vähähämeenkadun ka Kiinamyllynkadun risteys. Pyörätie kulkee kiinni ajoradassa -> autoilijat ajavat tasan keskelle suojatietä ja pyörätienjatketta Kiinamyllynkadun reunaan kiinni odottamaan Kiinamyllynkadun autoja. Sitten shikaaniristeys; auto ajetaan tasan keskelle suojatietä ja pyörätienjatketta yli autonmitan päähän risteävästä ajoradasta ja siinä odotetaan autoliikenteen loppumista.

Miksi näin? Koska yksikään autoilija ei tiedä autonsa mittoja. Eli he turvautuvat suojatimerkintään ja pysähtyvät aina keskelle suojatietä koska pelkäävät tukkivansa risteävän autoliikenteen kulun. Ja sitten pitävät tätä vielä täysin sallittuna koska heidän mielestään väistämisvelvollisuudet muuttuvat jos autolla ehtii pyörätien jatkeelle ennen pyöräilijää. Mitään lakipykälää eivät osaa kertoa mutta kyllä taikasanat päälle ei saa ajaa. Paitsi jos pyöräilijä ehtii ensin, silloin taikasanat ovat alle ei saa ajaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
🚋👎🏻
Pari linjaa ratikkaa ei Turun joukkoliikennettä ratkaise mihinkään suuntaan ! Sähköbussit ovat puhtaampaa tulevaisuutta ja ketterämpiä joukkoliikennettä ! Ei ole sidottu kiskoihin eikä sähkölinjoihin ! Tehkääpä kunnollinen puolueeton selvitys !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Oli mielestäni hölmöä ottaa nuo 30 ja 40km/h rajoitukset käyttöön, omalla ja muutamien muidenkin kohdalla vaan lisännyt ohittamista. Heti keskustasta ulospäin lähteville teille voisi nostaa rajoituksen 60-70km/h. Sama pätee ihan pidemmillekin matkoille, valtateille korotus plus 20-40km/h ja motarit vapaille nopeuksille. Ainakin itse olen todennut nopean matkustamisen mukavaksi ja aina itse sovittanut vauhdin sopivaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Minä olen jo valmiiksi ajanut aina 30km/h keskustassa. Erittäin hyvä nopeus, eikä pääse kävelijät ja pyöräilijät ”hyppimään puskista” kun reaktioaikaa jää reilusti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Mielipidekirjoituksen aiheena on siis Turun joukkoliikenne.
Mutta kun otsikossa on sana nopeus niin se laukaisi reaktion kuin aikoinaan Pavlovin koirilla, eli Yrittäjä laittoi tuon iänikuisen ehdotuksensa nopeusrajoitusten reippaasta nostosta, samalla tietysti liikenneturvallisuuden heikentymisestä.
No onpahan kaikille selvä mikä on Yrittäjän rooli täällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Oikeastaan saisi vieläkin laskea nopeuksia keskustassa, ainakin autoilijoiden jutuista olen ymmärtänyt että suurin ongelma on vähintään viittäkymppiä autojen päälle ajelevat pyöräilijät. Jotka luonnollisesti poistuvat nyrkkiä heiluttaen samalla kun auto menee lunastukseen ja autokuski sairaalaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Hermosauhuilleko Yrittäjällä on kiire? 70-luvulla vanhalla ykköstiellä oli ohittelijoilla kova kiire. Lahnajärvellä nämä seisoivat kädet tärisen tupakkaa poltellen, kun vuorostani minä heidät ohitin. Kun ajaa rauhallisesti, ei tarvitse turhaan pysähdellä hermojaan lepyttämään. Nykyiset rajoitukset ovat sopivat. Jos meinaa tulla kiire, kannattaa lähteä kaksi minuuttia aikaisemmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Esko: "Hermosauhuilleko Yrittäjällä on kiire? 70-luvulla vanhalla ykköstiellä oli ohittelijoilla kova kiire."

Minulla on muisto vanhalta ykköstieltä, vähän tuoreempi.
Tielle oli tehty noita ryömintäkaistoja Turun ja Salon välille. Ryömintäkaistojen kohdille oli laitettu levähdyspaikkoja. Yksi oli jyrkän mäen päällä vähän hankalassa paikassa. En siis nähnyt kovinkaan pitkälle ja kun lähdin kohti Saloa niin sieltä tuli joku todella kovaa, ohitti minut, toitotti torvea ja näytti käsimerkkejä.
No hetken päästä tuo auto oli pysäytettynä Halikon pitkällä peltosuoralla ja kuskia oltiin viemässä tutkapartion poliisiautoon. Kun oli pysähtyneitä autoja ja jalankulkijoita niin tietysti hiljensin ja ystävällismielisesti tervehdin tätä torvensoittajaa; hän pui nyrkkiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kuten otsikossa sanottiin, "nopeus on valttia"
Tuntuu olevan näissä keskusteluissa kaksi ryhmää jotka helposti sortuvat uhriutumiseen ja ylenpalttiseen itsesääliin.
Toinen on erään puolueen kannattajat ja toinen on kevyen liikenteen 'aktivistit'.

Tässä oiva esimerkki äärimmäisestä liioittelusta: "...ainakin autoilijoiden jutuista olen ymmärtänyt että suurin ongelma on vähintään viittäkymppiä autojen päälle ajelevat pyöräilijät. Jotka luonnollisesti poistuvat nyrkkiä heiluttaen samalla kun auto menee lunastukseen ja autokuski sairaalaan."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tommi Terä
Erinomainen kirjoitus
Hieno, sävyisä ja hillitty tosiasioihin perustuva kirjoitus.

Joukkoliikenneuudistuksen kohdalla oleellista onkin juuri päättää kanta sen suhteen, onko uudistus pelkkä liikennehanke vai kaupunkikehityshanke. Tosiasiat tukevat jälkimmäistä, ja siinä tilanteessa on raitiotie BRT:ia parempi vaihtoehto. Laajasta keskustelusta huolimatta ratkaisu on varsin yksinkertainen. Jos siis toteutamme JL-uudistuksen, jota harva vastustaa, on raitiotie tarjotuista vaihtoehdoista kokonaisuudessaan vahvempi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.