Lukijoilta

Kuntavaalit ovat raitsikkavaalit

Turun Sanomien pääkirjoituksessa (16.1.) oli tammikuussa päätelmä, että raitsikkahankkeesta ei ole isoksi vaaliteemaksi, koska edellisten kuntavaalien neljän suurimman puolueen edustajat olivat vaalipaneelissa kaikki hankkeen kannalla.

Olen asiasta eri mieltä. Uskon, että suurin osa turkulaisista veronmaksajista vastustaa raitsikoita täysin turhana hankkeena. Joukkoliikenteen suosio on koko maailmassa romahtanut pandemian seurauksena ja sama suuntaus jatkuu myös tulevaisuudessa.

Jos nykyinen valtuusto ja isot puolueet pitää vaihtaa, jotta saadaan jotain tolkkua päätöksentekoon, niin tehdään niin.

Samalla kun valitaan uusi valtuusto, valitaan myös raitsikka tai sitten ei. Mutta jos annat äänesi raitsikan kannattajalle, annat äänesi myös paljolle muullekin, esimerkiksi seuraaville seikoille.

Annat äänesi sille, että Turun talous menee entistä enemmän kuralle. Vaikka raitsikoihin saataisiin sataprosenttinen valtion tuki, se ei kata budjetin yli meneviä kuluja. Kuka oikeasti uskoo, että hanke pysyy arvioidussa noin 280 miljoonassa? Sata kertaa helpommat investoinnit kuten teatterin korjaus ja Logomon silta ylittivät budjetit mennen tullen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Väitän, että puhumme satojen miljoonien ylityksestä, koska budjettihinta on tarkoituksella painettu alas, jotta hanke saadaan näyttämään edulliselta.

Äänestät massiivisten ruuhkien puolesta. Seuraavat viisi–kymmenen vuotta tulemme näkemään mielettömät ruuhkat ja sen, että kaikki tulevat karttamaan keskustan ympäristöä. Monet kivijalkakaupat kuolevat ja keskusta autioituu, niin kävi muun muassa Tampereella.

Ruuhkien myötä tulevat ruuhkamaksut, jotka kohdistuvat pääosin autoilijoihin, jotka käyvät töissä. Järjetöntä!

Samalla kun valitaan uusi valtuusto, valitaan myös raitsikka tai sitten ei.

Kaivaukset Turun linnan ja Tuomiokirkon lähellä tarkoittavat arkeologisia löydöksiä, jotka tulevat viivästyttämään projektia useilla vuosilla ja nostamaan kustannuksia kymmenillä miljoonilla. Riski on erittäin suuri.

Annat äänesi vanhalle teknologialle. Suomessa on esimerkiksi kehitetty uusia robottibusseja, joita on viety jo ulkomaille. Valmistuessaan 10 vuoden päästä raitsikat ovat jo mennyttä teknologiaa.

Annat äänesi myös raitsikan jatkoreiteille. Suunnitelmat ovat jo olemassa uusille reiteille, jotka tulevat maksamaan veronmaksajille maltaita. Niihin ei tule valtion tukia. Ne ovat vain ”jatkokehitystä”, koska hankkeeseen on alun perin lähdetty.

Kun annat raitsikalle pikkusormesi, se vie koko käden. Eli sinun veroeurosi ja romuttaa kaupungin muut palvelut tulevaisuudessa.

Turusta tulee kriisikunta ja kaupunki joutunee muun muassa irtisanomaan ison osan työntekijöistään, koska meidän veronmaksajien rahat eivät riitä kaikkien palkkojen maksamiseen, vaikka veroäyrit nostetaan pilviin.

Funikulaari oli ensimmäinen ”kaupunkikehityshanke” ja raitsikka on nyt toinen. Nämä kaupunkikehityshankepäättäjät pitää saada vaihtoon.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Joukkoliikenne voidaan hyvin hoitaa tulevaisuudessa sähköbusseilla ja vaikka kaksikerrosbusseilla.

Pienet puolueet ovat selkeästi raitsikkaa vastaan, tehdään näistä puolueista isoja päättäjiä, heillä on järkeä tässä asiassa.

Jukka Löyttyniemi

KTM

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (24)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Korona tuli, raitsikka meni
Koronan jälkeinen maailma tulee olemaan hyvin erilainen ja uskon, että se pakottaa poliitikotkin arvioimaan raitiotiehanketta aivan uudesta näkökulmasta. Uusia kiireellisempiä investointitarpeita tulee jatkuvasti ja massiivinen raitiotie tulee näyttämään niiden rinnalla yhä kyseenalaisemmalta hankkeelta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Korona tuli, raitsikka meni
Juuri näin. Raitiovaunun purkaminen aikanaan oli hölmö temppu, mutta vielä hölmömpää olisi nyt taas rakentaa sellainen uudelleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Korona tuli, raitsikka meni
Ja vielä hölmämpää kuin rakentaa on jättää rakentamatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Kuntavaalimainos
Tähän kirjoitukseen oli ladottu kaikki ennakkoluulot, joilla Turun pienpuolueet (PS ja Kepu) kuntavaaleihin ratsastavat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kuntavaalimainos
Mankalan kirjoitukseen on ladattu kaikki persuviha ja ennakkoluulot, joilla persufoobikot ratsastavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Ratikka rutikalla?
Noinhan asianlaita on, mutta kysymys ei ole ainoastaan ratikasta. Kysymys on Turun taloudesta ja sen kautta tulevaisuudesta pitkälle eteenpäin. Kaupungissa on menossa melkoinen kunnallisten investointien hulabaloo vaikka Turun talous ei riitä edes ratikkaan investointiin. Talous on valmiiksi kuralla.
Sitäpaitsi verojen tulovirrat tyrehtyvät täyttä vauhtia. Matkailu, risteilyliikenne ja telakka ovat taas kerran vaaravyöhykkeessä. Kansa muuttaa kulutustottumuksiaan coronan kouluttamana. Elämä tulee olemaan aivan erilaista kuin mihin on aiemmin totuttu. Valitettavasti muutos on tulovirtoja ja verotuloja vähentävää.
Kevään kuntavaalien lopputulos taita olla melkoinen yllätys monelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jesse Saarimäki
Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
Kirjoittajan tekstissä on useita, selkeitä asiavirheitä. Tampereen keskusta ei ole näivettynyt, sen voi todeta käymällä paikan päällä kuten itse olen tehnyt. Lisäksi kirjoittaja jättää mainitsematta, että Turun selvityksissä on useasti todettu ettei sähköbussien kapasiteetti tule riittämään. Lisäksi ruuhkamaksujen pitäminen varmana on outoa, koska asiasta ei ole päätöksiä. Eikä minusta tarvitse tehdäkään.

Raitiotie on normaali liikenneratkaisu Turun kokoisissa kaupungeissa eri puolin eurooppaa - eivätkä näiden kaupunkien keskustat ole näivettyneitä tai taloudet kuralla. Turulle usean alueen rakentaminen on riippuvaista raitiotiestä ja näin se merkitsee kehitystä. Ja kehityksen vastakohta on taantuminen. Eli antamalla äänesi vastustajalle annat äänesi taantumiselle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
"Turun selvityksissä on useasti todettu ettei sähköbussien kapasiteetti tule riittämään." Turun selvitykset nyt ovat mitä ovat, ne tehdään tilaajan tahdon mukaan. Mutta edes silti en ole tietoinen "useista" selvityksistä, joissa asia todetaan. Mainitsisitko nyt aluksi vaikka kolme erillistä selvitystä?

"Välttämätön" tarkoittaa ehdottoman tarpeellista, jotakin, mitä ilman ei voi olla. Luuletko, että Turku tuhoutuu, ellei ratikkaa tule?

Kehityksen ja taantumisen lisäksi on olemassa paikallaan pysymisen vaihtoehto. Lisäksi kehitys ei ole vain yksi ainoa mahdollinen kehitys, valittavana on lukemattomia mahdollisuuksia. Voi myös kysyä, onko (jonkin alueen) rakentaminen aina "kehitystä".

Se, mitä eri puolin Eurooppaa tehdään, ei velvoita Turkua mihinkään. Ja luullakseni Euroopasta löytyy kyllä myös Turun kokoluokkaa olevia kaupunkeja, joissa ei ole ratikkaa, joiden keskustat eivät ole näivettyneitä ja joiden talous ei ole kuralla. Turun taas on. Yhtä ja samaa ratkaisua ei voi kopioida sokeasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
Aamun huipputunnin suurin matkustajamäärä Varissuon linjalla okakuussa 2017 oli 480 matkustajaa, iltapäivällä selkeästi vähemmän. Jos linjalla kulkisi tunnissa 12 telibussia ja neljä kaksikerrosbussia, olisi matkustajakapasiteettia 12x66 + 4x85 eli reilu 1000 matkustajaa, istumapaikkojakin (teoreettisesti) yli 900. Kapasiteetin riittämättömyydellä ei siis busseja voi tyrmätä. Raitsikan 'ansiot' ovat lähinnä parempi matkustusmukavuus sekä imago, joka houkuttelee myös busseja vieroksuvia julkisiin liikennevälineisiiin. Ne neljä "tuplaa" voisivat ajaa pikalinjana Varissuolta Kupittaalle ja siitäkin eteenpäin harvemmalla pysäkkivälillä aamun ruuhkatuntina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
Jesse voisi vaikka luetella ne alueet, joita ei tulla rakentamaan, jos ratikkaa ei rakenneta.
Kupittaan kehittämistä on jo jarruteltu vaikka ratikkapäätöksestä ei ole hajuakaan.
Sataman suunnalla on jo rakentaminen vauhdissa. Tuskin jätevedenpuhdistamon tonttikaan rakentamatta jää, vaikka ei ratikkaa tulisikaan, kunhan saadaan maat puhdistettua.
Kyllä ne Varissuon linjoja ruuhkauttavat koululaiset saadaan keskustaan ilman puolen miljardin ratikkaakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
Angus: "Turun selvitykset nyt ovat mitä ovat, ne tehdään tilaajan tahdon mukaan. "

Eilen tuli radiosta uusintana Perttu Häkkisen ohjelma salaliitoista ja näennäishistoriasta. Kannattaa käydä Areenasta kuuntelemassa, hauskakin ohjelma.

Se kannattaa kuunnella siksi että siinä kerrotaan mikä on yleisin salaliittoteorian tyyppi. Se on juuri tuo että selvitysten ja tutkimusten tulokset on etukäteen päätetty.
Näissä keskusteluissahan noin tapahtuu jatkuvasti. Itselleni kävi niin että siteerasin Aalto-yliopiston tutkimusta. Tutkimus kuitattiin oitis tilaustyöksi ja tulokset siis mitätöitiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
T.S. Tutkimus selvitti raitiovaunun vaikutuksia talouteen ja se oli tilattu valtion teknilliseltä tutkimuskeskukselta, jolla ei ole kompetenssia talousennusteisiin. Ja ennusteet perustuivat oletuksiin, ei validoituihin taloudellisiin malleihin. Jos olisi haluttu pätevä tutkimus, se olisi tilattu valtion taloudelliselta tutkimuskeskukselta.

Yhtä absurdia kuin tilata koronalääkkeiden vaikutuksia koskeva tutkimus politiikan, eikä lääketieteellisen alan ammattilaisilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
Kommentattori: "T.S. Tutkimus selvitti raitiovaunun vaikutuksia talouteen ja se oli tilattu valtion teknilliseltä tutkimuskeskukselta, jolla ei ole kompetenssia talousennusteisiin. Ja ennusteet perustuivat oletuksiin, ei validoituihin taloudellisiin malleihin."

Kommentattori nyt kyllä aliarvioi VTT:tä pahemman kerran. VTT on nykyisin yksi Euroopan johtavista tutkimuslaitoksista, ja erittäin monialainen.
Liikevaihto on viime vuodet pyörinyt siinä 150 miljoonan kieppeillä. Tulosta tuli viimeksi 3 miljoonaa ja henkilökuntaa on vähän yli 2000.

Kommentattori: "Jos olisi haluttu pätevä tutkimus, se olisi tilattu valtion taloudelliselta tutkimuskeskukselta."
Tuossa Kommentattori iski kirveensä pahasti kiveen. Siinä missä VTT on palveluksiaan myyvä osakeyhtiö on VATT valtiovarainministeriön hallinnonalaan kuuluva virasto.
VATT itse ilmoittaa strategiakseen: "VATT tuottaa laadukasta kansantaloustieteellistä tutkimustietoa ja analyysejä yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Keskitymme erityisesti julkistalouden kysymyksiin, ja arvioimme talouspolitiikan tavoitteita, toimeenpanoa sekä vaikuttavuutta tutkimuksen keinoin."

Tiedoksi Kommentattorille. VATT ei edes tarjoa palveluksiaan muille. Se on julkinen toimija, virasto ja sen 50 ihmisen henkilökunta keskittyy tarjoamaan kansantaloudellista tutkimusta päätöksenteon tueksi.

Eli tuo lause "Turun selvitykset nyt ovat mitä ovat, ne tehdään tilaajan tahdon mukaan. " on tietynlainen salaliittoteoria. Siinä mennään siitä yli mistä aita on matalin, "Mitäs noista tutkimuksista, niissä kerrotaan mitä tilaaja haluaa".

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Raitiotie on Turulle välttämätön kehitysinvestointi
Kannattaa tosiaan kurkistaa VTT:n nettisivuille ja tarkistaa heidän toimialansa.

"Kaupungit voivat hallita riskejä ja kohdistaa varoja tehokkaammin käyttämällä VTT CityTune® -mallia. Tämän mallinnustyökalun ja analyysimenetelmän avulla voidaan ennustaa tärkeiden päätösten todennäköisiä vaikutuksia uusien alueiden suunnitteluvalinnoissa, julkisten palveluiden priorisoinnissa ja älykaupunkiin tehtyjen investointien vaikuttavuuden maksimoinnissa."

Tämä on juuri sitä, mitä Turku tarvitsee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää