Lukijoilta

Raitiovaunulla mentäisiin umpikujaan

Turun ja kaupunkiseudun rakenne kehittyi aikanaan vahvasti autoliikenteen – sekä yksityisen että julkisen – vaatimusten mukaan. Lähiöiden rakentuminen oli aikanaan vilkasta siksikin, että pyrittiin rajoittamaan asuntojen rakentamista aivan keskustaan.

Oikein tai väärin – kaupunki kehittyi sen ajan mieltymysten nojalla. Kaupunkirakenne on tämän vuoksi julkisen joukkoliikenteen kannalta haasteellinen.

Yksityisautoilua pyritään nyt voimallisesti rajoittamaan unohtaen olemassa oleva rakenteesta johtuva liikkumisen tarve. Jossain määrin voidaan kyllä ohjata valintoja julkisen palvelun, yksityisautoilun ja kevyen liikenteen välillä, mutta lopullinen ratkaisu jää kyllä kaupunkilaisten käsiin.

Tästä kaikesta johtuu, että kokonaisratkaisun löytäminen julkisen liikenteen kehittämiseen on tuskallisen vaikeaa. Raitiotie on noussut ainakin vihreiden enemmistön piirissä pulman perusratkaisuksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Se ei voi olla toimiva ratkaisu, sillä pikaversiona pysäkkien välit menevät niin pitkiksi, että se ei ole kilpailukykyinen yleisön silmissä. Tarvitaan siis vielä erikseen syöttöliikennettä, jotta käyttäjiä löytyy tarpeeksi.

Raitiotietä suunniteltaessa pitää osata katsoa ainakin 100 vuoden päähän, eli on otettava kanta asukasmäärän, liikennetarpeen ja kaupunkirakenteen kehitykseen yli ajan. Raitiotie on ratkaisuna jäykkä eikä mukaudu ympäristön muutoksiin.

Intomielisten raitiotien kannattajien tulisi perehtyä vanhoihin kaupunginvaltuuston pöytäkirjoihin, joista löytyy perustelut raitioteistä luopumiseen. Ratkaisuun päädyttiin kustannusten ja liikenteen sujuvuuden näkökulmista. Raitiovaunupysäkkien haitat eivät ole mihinkään poistuneet 50 vuodessa.

Nyt kai ajatellaan, että kunnallishallinto pystyy poistamaan autoliikenteen keskustan alueelta eli pakottamaan kansan ruotuun. Toiveiden tynnyri on tunnetusti avara.

Raitiotien toteuttaminen merkitsee todella erikoista menneen ajan ratkaisua. Pikaraitiotie harvoine pysäkkeineen olisi joka tapauksessa liikenneympäristöön uusi elementti, jonka sijoittaminen pienemmänkin autoliikenteen oheen aiheuttaa hidastumista ja ajoittain ruuhkia.

Raitiotien kustannuksista kaupungille ei ole vielä syntynyt luotettavaa laskelmaa. Pankkityöstä saamani kokemuksen mukaan ensimmäinen arvio pitää kertoa ainakin kahdella.

Kaupungin on asetettava nyt esillä olevat suuret investoinnit tärkeysjärjestykseen. Kiireellisin on ilmeisesti home- ja muiden ongelmakoulujen korjaaminen ja uudisrakentaminen. Nykyisellään oppilaiden, opettajien ja muun henkilöstön terveyden vaarantuminen on kaupungille kaikkein kallein vaihtoehto.

Tämän jälkeen voidaan siirtyä musiikkitalon ja museoiden ajoituksiin ja kustannuksiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nykyisen poikkeustilanteen purkautumisen aikataulusta ja kustannuksista ei ole tietoa, mutta pikaraitiotien rakentamista kaupunki ei mitenkään pysty rahoittamaan. Tämän selvän asian Olli A. Manni on todennut (TS 30.1.) eikä sitä muuta kuntavaalien tulos mitenkään. Raitiotie sitoisi kaupungin totaaliseen velkavankeuteen, jonka vaikutus tuntuisi läpi linjan kansalaisten arjessa.

Vihreiden valtuutettujen kriittinen puheenvuoro (TS 4.2.) pyrkii suorastaan provosoimaan raitiotiehankeen sukupolvien väliseksi kiistakapulaksi. Epäsuorasti siinä väitetään, että nuorilla on asiassa suurempi viisaus, vaikka vanhemmat muistavat entiset haitat selvästi.

Raitiovaunujen innokkaat puoltajat ovat kaapineet kokoon joukon perusteita, jotka liittyvät profiloitumiseen, kaupunkikuvan nykyaikaistamiseen, muihin kuvitelmiin ja toiveisiin. Ehkä jollain tavalla merkittävä on ajatuskulku, jonka mukaan raitiotie houkuttelee vaikutusalueelleen asuntorakentamista ja toimitilainvestointeja. Näin tonttien hinnat pääsisivät nousemaan merkittävästi.

Teoreettisesti tämä voi olla mahdollista, jolloin kaupunki saattaisi keventää rahoituskuormaansa tonttien myynnillä.Tästä toiminnasta seuraisi tietysti näiden asuntojen hintojen kasvua ja laajemminkin asumiskustannusten – jo ennestään kohtuuttomien – nousua. Aivovoimistelua todella vaatii, jotta ymmärtää, miten kannattavaa tämä on asumiskustannuksia maksaville kaupunkilaisille.

Saasteettoman liikenteen kehittämiseen on sijoitettu jo todella suuria panoksia maailmalla. Saattaa olla, että löydetään aivan uusia ratkaisuja, joilla päästään polttomoottoreista eroon. Sähköbussien kehittäminen ottaa edelleen uusia kierroksia, jolloin massatuotanto tulee painamaan hintoja. Parhaillaan käytettävissä olevan tiedon nojalla sähköbusseista löytyy turkulainen ratkaisu joukkoliikenteeseen.

Perustuslakimme mukaan ”julkisen vallan on edistettävä väestön terveyttä”, joten liikenneympäristön kehittämisen keskeinen ohjeistus tulee kaikkein korkeimmalta taholta ja korostaa kevyen liikenteen roolia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Paavo Salonen

filosofian kandidaatti, TYO

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mercurius
Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
On tarkoituksenmukaista että kaupunki kehittyy ja myös sen asukkaiden omaisuusarvot nousevat vakaasti ja maltillisesti. Vaikka jätetään kaikki ympäristöhyödyt ja kokonaistalouden parantumiset lukuisilla ja pitkävaikutteisilla kerrannaisvaikutuksilla huomiotta, niin on eduksi että Turun kaupungin asukkaat saavat föli-raitiotieinvestoinnin auttaman lisää yrittäjä- ja palkkatuloja, työllisyyttä ja verotuloja, jotka kaikki nosta Turun houkuttelevuutta ja sekä vanhojen että uusien asuntojen sekä liiketilojen kysyntää = tästä johtuu se turkulaisten kiinteistöjenkin arvonnousu, eikä siitä että hinnat nousisivat ilman taloudellista kehitystä. Ne nousevat siksi että raitiotie osaltaan saa Turun ja turkulaisten kaikki pyöröt pyörimään paremmin, jolloin meille riittää resursseja rahoittaa myös hyvinvointipalveluja heille, jotka muuten jäävät tästä kehityksestä vähemmälle osalle.

Kun asuntojen maltillinen hintojen nousu luo turvaa niin samalla paine vuokrien korotuksille laskee, sillä asunnon arvon noustessa riittää vuokratuotoksi vain yhtiövastikkeiden ja rahoituskulujen kattaminen. Näin raitiotiestä hyötyvät tässäkin mielessä kaikki kaupungin asukkaat. Esimerkkinä voi ajatelle esim. Helsingin seudun julkisen liikenteen lakkopäiviä, mitä kaaosta se aiheuttaa yksityisautoilijoille. Tehostamalla raitiotiellä julkista liikennettä myös yksityisautoilijan on helpompi liikkua koko Turun alueella, kun päävaltimo vetää ja verenkierto toimii.

Turulla ei ole varaa olla rakentamatta raitiotietä. Se hyödyttää jokaista ja mikä parasta, meidän kehittyvää kaupunkiympäristöämme.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
"Esimerkkinä voi ajatelle esim. Helsingin seudun julkisen liikenteen lakkopäiviä"
- raitiovaunut ovat osa julkista liikennettä ja ne ovat olleet Helsingissä mukana lakoissa. Eli tuo lakkoargumentti on täysin tyhjän päällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jasse
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
Missä ihmeen maailmassa menet? Tule joskus ulos kuplastasi, kuuntele viisaampiasi, äläkä neuroottisesti puhu sinulle syötettyä puppua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
Nämä Mercuriuksen samat hevonbingoon kuuluvat jorinat on melkein sanasta sanaan nähty TS:n raitsikka- ja musiikkitalokeskusteluissa useita kertoja mutta eri nimimerkeiltä.

Lukijankirjoitus on hyvä ja oikealla asialla. Olen monessa kohdassa samaa mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
Alkuperäisessä artikkelissa kirjoittaja perusteli väitteensä, Mercurius latelee onnetonta mantraa, sitä samaa tyhjää ilman sisältöä mitä on vihreiltä kuultu iät ajat. Miten siis raitsikka hyödyttää vaikkapa pohjoisen tai eteläisen Turun asukkaita?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
Heiskalaine, miten Varissuolaista hyödyttää bussilinja Tortinmäkeen tai Uittamolle? Ei yhden linjan ole tarkoistuskaan palvella koko Turkua, se Tortinmäen bussilinja pysyy ihan ennallaan, vaikka Varissuolla bussi vaihdettaisiin ratikkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
<Kun asuntojen maltillinen hintojen nousu luo turvaa niin samalla paine vuokrien korotuksille laskee,>
Tietysti voi toivekuvitella, että noin kävisi. Tosiasiassa on niin, että kalliin asunnon ostaja perii korkeampaa vuokraa, jotta saa asunnon maksettua ja jotta saa hyvää tuottoa sijoittamalleen rahalle.

Kaupungin ja asukkaiden kannalta olisi sen sijaan järkevää, että kiinteistövero olisi tonttikohtainen. Uuden raitiotien varrella se voisi olla paljon korkeampi kuin vaikka Suikkilassa. Tämä tasaisi hintoja ja kysyntää. Älytöntä, että nykyisellään kaupungin rahoittama hanke poikii ansiotonta arvonnousua joillekin yksityisille sijoittajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mercurius
Vast: Kysyntä nostaa kiinteistöjen arvoa ja raitiotie nostaa kysyntää
HSL:n lakkopäivät ovat osoitus julkisen liikenteen tuomasta helpotuksesta muina aikoina myös yksityisautoiluun. Mikäli raitiotietä ei Helsingissä olisi, niin yksityisautolla olisi siellä liki mahdotonta liikkua.

Turussakin raitiotie helpottaa yksityisautoilua, eikä suinkaan sitä hankaloita. Kaikki voittavat. Raitiotie on osa kokonaisuutta ja vaikuttaa positiivisesti koko Turun liikenteeseen ja koko kaupunkiin taloutta elvyttävästi, jotta meillä on varaa myös niihin käyttömenoihin ts. hyvinvointipalveluihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Vihreiden talousajattelu
"Aivovoimistelua todella vaatii, jotta ymmärtää, miten kannattavaa tämä (tonttien hinnan nousu) on asumiskustannuksia maksaville kaupunkilaisille."
- vihreiden ajattelussa sähkö tulee pistorasiasta ja sossu maksaa elämisen. Eivät he ymmärrä, että joku joutuu itse tekemään töitä leipänsä eteen tai säästämään hankintojaan varten.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Vihreiden talousajattelu
Näinhän se tuntuu olevan. Yleensäkin, kun ideologinen ajattelu peittää järkiajattelun, niin ajatus kaventuu. Raitiotie on täysin tarpeeton Turulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Pieniä vihreitä miehiä ja naisua siellä missä niitä ei ole
Raitiotie on todettu vuosikymmenten mittään kymmenissä kaupungeissa joukkoliikenteen perusratkaisuksi, viimeksi Tampereella. Näitä päätöksiä tekevät virkamiehet virkavastuulla, tai teetävät tutkimuksia asiantuntijoilla. Turun ja Tampereen tapauksessa VTT:lla.

Raitiotie on selvityksissä tullut perusratkaisuksi, koska se on kannattava investointi. Nämä numerot eivät synny Vihreiden puoluetoimistolla. Mikäli päätöksiä ei tehdä numeroiden ja faktojen vaan taloudesta välittämättä ideologian perusteella, ollaan heikoilla vesillä.

Turun ratikkaa ei purettu faktojen pohjalta, tämän voi jokainen selvittää halutessaan arkistoista ja on se tutkittukin. Raitiotien purkamisella ei ollut mitään taloudellista perustetta, se oli Turun tautia pahimmillaan. Eikä riittänyt pelkkä uusi asfaltti raiteiden päälle, vaan raiteet piti oikein repiä irti maasta. Kustannuksista välittämättä Hyvä Veli piti huolta ettei ratikka aiheuta kilpailua jatkossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Pieniä vihreitä miehiä ja naisua siellä missä niitä ei ole
Ken on Turun sivuilla katsellut Valtion teknisen tutkimuslaitoksen talouslaskelmia Varissuo - Runosmäki - jne. pikaraitiotiestä osaa antaa raportille sille kuuluvan arvon. Tilaajavirkamiehelle se toki lienee ihan hyvä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Pieniä vihreitä miehiä ja naisua siellä missä niitä ei ole
A.Eräs: Harmillisesti oma Kaikkien Alojen Asiantuntijuuden tasoni ei ole vielä saavuttanut Sinun korkeuksia, jossa virkamiesten ja tutkijoiden työn voi kuitata yhdellä lauseella hölynpölyksi. Ja loput nähdä salaliitoksi. Itse joudun vielä turvautumaan tutkittuun tietoon ja numeroihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
👍👍👍
Loisto kirjoitus ! 👍 Toivottavasti nämä vihervasemmiston poppanahatut ymmärtävät, että raitiotie on mennyttä aikaa joka ei pärjää nykypäivän tiukassa kilpailussa sähköbusseille millään mittarilla !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: 👍👍👍
Se on jotenkin suloista, kun iäkkäät ihmiset perustelevat ymmärrystään korkealla iällään ja sillä, että he muistavat vanhat ratikat. Ja samalla lyttäävät nuorten ihmisten näkökannan juuri tällä perusteella. Siinä on kuitenkin sellainen pieni ongelma, että nämä iäkkäät ihmiset tulevat paljastaneeksi tietämättömyytensä ja perehtymättömyytensä. Eihän tänne tietenkään harkita mitään sellaista, minkä nämä ikäihmiset muistavat. Siksi on tyystin yhdentekevää, onko matkustanut kolmosen ratikalla vai ei. Sitävastoin tarpeellista on ymmärtää, mikä on 2020-luvun raitiotie. Ja sen asiaan perehtyneet nuoret ymmärtävät.

Raitiotie on täysin normaali joukkoliikenteen muoto turun kokoisessa kaupungissa ympäri maailman, ei sitä tarvitse pelätä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää