Lukijoilta

Tulevaisuuden ratikka ei kiskoja tarvitse

Mielipiteet ratikan tiimoilta ovat viime viikkoina käyneet kuumina. Hankkeen kannattajat ovat painottaneet tarvetta kehittää joukkoliikennettä, ratikan ympäristöystävällisyyttä ja kaupungin imagoa. Kritiikkiä on esitetty suurista kustannuksista, häiriöstä keskustan kaupankäynnille ja toiminnalle yleensä sekä ratkaisun joustamattomuudesta.

Raiteeton ratikka (trackless tram) on voittamassa alaa kansainvälisesti. Siinä toteutuvat ratikoiden edut ilman haittatekijöitä.

Käyttöönotto voi tapahtua hyvin nopeasti ja ilman häiriöitä. Lisäksi toteutus on kustannustehokas hyödyntäen olemassaolevia katuja ja teitä. Ajan mittaan voidaan ruuhkakohtiin lisätä erillinen ratikka- tai joukkoliikennekaista ilman että koko reittiä joudutaan rakentamaan.

Raiteeton ratikka on hiljainen ja ympäristöystävällinen, koska se perustuu akkuteknologiaan. Akkujen lataus voi tapahtua pysäkeillä ilman viivettä tai varikolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuljetuskapasiteetti on vähintään raideratikan tasoa. Matalalattiaisten ratikoiden kulku on tasaista sensorien avulla. Referenssejä on esimerkiksi Kiinassa ja Australiassa.

Mielestäni Turku voi profiloitua hienosti kestävän kehityksen kärkeen valitsemalla tämän ratkaisun. Ennen päätöksentekoa kaupungin tulee selvittää tämä vaihtoehto vanhanaikaisen, kiskoilla kulkevan ratikan vaihtoehdoksi. Näin myös ristiriidat tavanomaista ratikkaa vastustavien kanssa vähenevät.

Tapio Lahti

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (32)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mercurius
Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
Tämä huuhaa-hiluvitkutin on jo moneen kertaan selvitetty ja ne hyvin harvat kaupungit, jotka ovat sen testitoimintaan valinneet, ovat siitä epäonnistuneena luopuneet tai luopumassa, kunnes saavat raitiotien rakennettua näillekin testiosuuksille.

Teoriassa tällä linnanmäki-superbusilla olisi hauska matkustaa kaupungissa jossa ei ole omaa huvipuistoa ja vuoristorataa, mutta joukkoliikennevälineeksi siitä ei ole. Teoreettinen kapasiteetti perustuu seisomapaikkoihin, joita ei tuossa matoheilurissa ei ilman oksennuspussia voi käyttää. Samasta renkutuksesta johtuen vähäisimpienkin lumi- ja jääpolanteiden tai kadun epätasaisuuksien vuoksi sen mekaniikka ei kestä ja on siksi huoltokustannuksiltaan kaikkein kallein vaihtoehto. Erittäin ongelmallinen ja epävarma sekä käyttäjille epämiellyttävä todellisessa liikennöinnissä.

Lopuksi huomautan että näiden superbusien akseli- ts. pistekuormitus katuun on suurempi kuin raitiotievaunulla eli kaikki niitä varten ajatellut reitit pitäisi kuitenkin avata ja pohjustaa yhtä vahvaksi kuin raitiotietä varten.

Superbus on jo kuollut. RIP Suberbus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
Olet aivan oikeassa. Lucius Targuinius Superbus on todellakin kuollut. Noin 2515 vuotta sitten...

Lucius Tarquinius Superbus (kuollut 495 eaa, Cumae) oli viimeinen antiikin Rooman myyttisistä kuninkaista. Tarinan mukaan hän oli kuningas Lucius Tarquinius Priscuksen poika tai pojanpoika sekä kuningas Servius Tulliuksen vävy. Tarquiniuksen väitetään hallinneen vuosina 534 eaa. – 509 eaa.

Rauha hänen sielulleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
Eihän sitä tiedä vaikka tämä ”Superbus” toimii sentään Turus, onhan meillä toimiva funikulaari 😂😂😍😍
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
Mercucurius heitteli omia ennakkoluulojaan tästä ART-systeemistä. Se ei ole tavanomainen superbussi. Sillä on 'rata', mutta ei kiskoja. Siitä kertovissa artikkeleissa sanotaan sen kulun olevan tasaista ilman bussien tärinöitä ja nykimisiä. Käytössä ART:tä ei kai ole missään muualla kuin Kiinan Zhuzhoussa vuodesta 2017 .

En tarkoita,, että ART olisi ratkaisu Turkuun, mutta uusia järjestelmiä ei pidä lyödä lyttyyn edes lukematta niistä mitään. Turussa isoin ongelma olisi luonnollisesti lumi ja jää, radan pitäisi luultavasti pitää sulana. Tiukoista mutkista tuolla ei myöskään ajettaisi. Kapasiteetti (300) kyllä riittäisi ja kevyempiin tuo olisi kuin raitsikka, joten energiaa kuluisi vähemmän. Pistekuormitus on tietysti suurempi kuin raitsikan, mutta hoidettavissa ehkä betonilaatoituksin. Ajourat varmaan muodostuisivat, mutta millä nopeudella.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
käsittämätöntä
Vast: Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
Kummallisia vastauksia. Tuo Kiinassa parissa kaupungissa toimiva systeemi on tulossa käyttöön Perthissä Australiassa, ja ministerin mielestä sopisi käyttöön ympäri mannerta. Kehuvat erityisesti kulun tasaisuutta (https://theconversation.com/why-trackless-trams-are-ready-to-replace-light-rail-103690 ) Tietysti talvi on Suomessa vähän erilainen kuin Australiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
Saisinko lähteen tuolle akselimassojen suuruudelle, koitin etsiä mutta en löytänyt. Tampereen ratikan akselimassa on täydellä kuormalla yli 11t, samaa luokkaa nykyisten bussien vetävän akselin kanssa, etu- ja teliakselit ovat 8t tai alle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Lucius Tarquinius Superbus on kuolleeksi todettu
TjR: "Käytössä ART:tä ei kai ole missään muualla kuin Kiinan Zhuzhoussa vuodesta 2017 ."

Olet asian ytimessä.
Siinä juuri on se kompastuskivi ettei ole mitään käyttökokemuksia pohjoisissa oloissa.
Kyllä aina kehitellään jotain uutta. Jos tätä nyt ruvetaan muutamaksi vuodeksi selvittelemään niin silloin on jo taas tarjolla jotain uutta.
Se nyt vain on niin että jossain vaiheessa on niitä päätöksiä tehtävä, muutoin tästä tulee ikuisuusprojekti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: akselimassojen suuruus - Bits
Akselimassoja ei varmaan voi suoraan verrata. Raitiovaunun paino jakaantuu raiteiden avulla laajemmalle alueelle kuin bussin paino pyörien kautta - arkijärjellä ajatellen. Onkohan koskaan ajateltu kiskojen asemasta katuun vaikka pultattuja 'levyjä' ja bussin ohjaamista anturien avulla näitä myöten? Halvempi ratkaisu ja silti tasainen kulku. Nuo listat/levyt voisi ehkä helpompi pitää lumesta ja jäästä vapaana. Ehkä tuo on älytön ajatus..



Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Viivytystaktiikkaa
En ota kantaa mitä Turun pitäisi tehdä. Mutta ihan noin keskustelutaktiikkaan voin ottaa kantaa.

Tapio Lahti siis kirjoitti: "Mielestäni Turku voi profiloitua hienosti kestävän kehityksen kärkeen valitsemalla tämän ratkaisun. Ennen päätöksentekoa kaupungin tulee selvittää tämä vaihtoehto vanhanaikaisen, kiskoilla kulkevan ratikan vaihtoehdoksi. Näin myös ristiriidat tavanomaista ratikkaa vastustavien kanssa vähenevät."

Tuo on tyylipuhdasta viivytystaktiikkaa. Jos nyt tässä vaiheessa kun pitäisi jo päätöksiä tehdä vedetään mukaan jokin uusi, kovin tuntematon vaihtoehto, niin se lykkäisi päätöstä vuosilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Myönnytys raitsikkafaneille
Turussahan on jo tuollainen kumiraitsikka: Jokke Jokijuna. Vielä kun saataisiin joku raiteilla kulkeva huvipuistolaite vaikka Kupittaalle lasten liikennekaupungin yhteyteen, niin raitsikkaan hurahtaneet voisivat ajella siellä lastensa kanssa jäätelötötterö kädessä. Kaikki olisivat iloisia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Piia Huunonen
täsmälleen just noin.kupittaalle tämä leluratikka
Kupittaalle raitsikka kaikkien iloksi. halpa investointi.vaikka hinta normitapaan nousisi 400%
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
väkisin ratikkaa
Ratikka on näköjään Turkuun saatava, vaikka sitten ilman kiskoja ! Auttaisikohan asiaa, jos alettaisiin kutsua sähköbusseja vaikka pyöräratikoiksi ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: väkisin ratikkaa
Hyvä idea. Alankin tästä lähtien kutsua polkupyörääni "kaksipyöräiseksi kiskottomaksi hiilineutraaliksi kumipyöräratikaksi". On sitten ihan ikioma ratikka, vieläpä ekologine sellainen...ja kulkee vaikka metsäpolulla.

Tai mitä jos...rakennettaisiinkin Turkuun saman tien Skandinavian ensimmäinen Skytrain? Pantais oikein kunnolla haisemaan, ei oltais köyhiä eikä kipeitä. Olisihan se törtevää katsella Suomen vanhinta kaupunkia vähän ylempää kuin katutasosta. Sen jälkeen Turun "vetovoima" ja "imago" tekisivät Helsingistä ja Tampereesta kertaheitolla muuttotappiokaupunkeja. Turistitkin ryntäisivät sankoin joukoin ja riemusta kiljuen Turkuun ajelemaan Skytrainilla "suuren maailman malliin".

Miksi siis ujostella? Rakennetaan saman tien Turku maailmankartalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: väkisin ratikkaa
Ratikka on pari kertaluokkaa tärkeämpi Turulle kuin Toriparkki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää