Lukijoilta

Valinnanvapaus jätteenkuljetuksessa on säilytettävä

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on torstaina 18.2. pidettävässä kokouksessaan päättämässä kiinteiden jätteiden kuljetusjärjestelmästä. Pohjaesityksenä on siirtää ko. kuljetusten järjestäminen kuntien vastuulle.

Tämä esitys tarkoittaa valtaosassa lautakunnan toiminta-aluetta sitä, että jäteastioiden tyhjennyksiä mahdollisesti vuosikymmeniä hoitanut yritys ei kyseistä palvelua saisi enää tuottaa, vaan kuntayhtiö määrää, mikä taho kuljetukset suorittaa.

Kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen siirtyminen on usein heikentänyt asukkaiden asemaa. Lisäksi se vie kuntalaisilta mahdollisuuden itse kilpailuttaa ja valita jätteiden kuljettaja.

Jätteenkuljetuksen kokonaishinta ei yleensä ole laskenut kunnallisen kilpailutuksen seurauksena, vaan asukkaalle tulee maksettavaksi erilaisia lisämaksuja, joita jätetaksa sisältää runsaasti. Näitä maksuja syntyy muun muassa auton peruutuksista, astioiden käsin vedosta ja lisäjätteestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yleensä kunnallisen kilpailutuksen seurauksena toiminta on pidemmässä juoksussa keskittynyt isoille valtakunnallisille ja kansainvälisille toimijoille. Kunnallisten jätelaitosten ajamat kunnalliset kilpailutukset ovat vieneet elinmahdollisuuden monelta pieneltä ja keskisuurelta jätteenkuljetusalan toimijalta. Tämä tarkoittaa myös meille elintärkeiden työpaikkojen vähentymistä.

Riippumatta kuljetusjärjestelmästä jätteenkuljetusyritysten velvollisuus on toimittaa asumisesta syntyvä jäte käsiteltäväksi monopoliasemassa olevalle Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle.

Nykyinen, kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus täyttää jätelain vaatimukset. Asia on todennettu muun muassa maamme johtavan konsulttitoimiston Ramboll Finland Oy:n tekemässä laajassa selvityksessä. Nykyjärjestelmän muuttamiselle ei siis ole mitään laillista perustetta.

Nykyinen kiinteistön haltijan järjestämä jätteiden kuljetusjärjestelmä on toiminut hyvin ja asiakkaat ovat olleet palveluun tyytyväisiä. Vallitsevassa tilanteessa jokainen jätteenkuljetusyritys joutuu ansaitsemaan paikkansa markkinoilla päivittäin ja kehittämään toimintaansa sen mukaisesti.

Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus on toiminut alueellamme hyvin ja sen voitava jatkua Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alueella edelleen.

Ralf Hellsberg

Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry, puheenjohtaja

kokoomuksen varavaltuutettu, Salo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.