Lukijoilta

Hankinnoilla voi auttaa tai haitata Varsinais-Suomessa toimivien yritysten toimintaa

Julkinen hankinta on parhaimmillaan kasvua ja paikallista elinvoimaa vauhdittava työkalu. Arvioiden mukaan julkisissa hankinnoissa liikkuu valtakunnallisesti joka vuosi 35 miljardia euroa.

Varsinais-Suomen kuntien kokonaisostot olivat Tilastokeskuksen mukaan edellisvuonna yhteensä liki kaksi miljardia euroa. Näistä kilpailutettiin 430 miljoonan euron arvoiset julkiset hankinnat.

Seutumme hankintaosaamisessa on erityisesti alueen yritysten näkökulmasta vielä valtavasti parannettavaa. Suurin este pienten ja keskisuurten yritysten kilpailutuksiin osallistumiselle on hankinnan liian suuri koko. Tästä yhtenä esimerkkinä mainittakoon Turun kaupungin suunnitelma kilpailuttaa turvallisuus- ja vartiointipalvelujen hankinta yhtenä könttänä.

Kuten Turun Sanomat (12.2.) uutisoi, Varsinais-Suomen Yrittäjät suhtautuu kriittisesti suunnitelmaan. Linjaus on vastoin hankintalakia ja johtaa siihen, että kilpailu rajoittuu vain muutamien valtakunnallisten suurten toimijoiden väliseksi tarjouskilpailuksi. Hankinta olisi hyvin jaettavissa osiin. Jakamista puoltaisi myös pitkä sopimusaika ja hankinnan suuri arvo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hankintalaki on pk-yrittäjän puolella ohjaten jakamaan hankinnat osiin. Lain tarkoitusta on kunnioitettava.

Hankintalain tavoitteeksi on säädetty seuraavaa: ”Hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina. Hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti osallistumaan tarjouskilpailuihin.”

Pienyritysmyönteisellä hankintatoimella voidaan pitää huoli siitä, että alueen omat, pienemmät yritykset pääsevät mukaan kilpailuihin. Näillä päätöksillä on myös merkittäviä vaikutuksia alueen yritysten elinvoimaan.

Hankintojen kehittäminen on jatkuvaa vuoropuhelua hankkijan ja tarjoavan yrittäjän välillä. Kunnan kannattaa keskittyä vuoropuheluun, jotta se saa enemmän hyviä tarjouksia.

Suurin este pienten ja keskisuurten yritysten kilpailutuksiin osallistumiselle on hankinnan liian suuri koko.

On aivan keskeistä, että kunta käy paitsi yrittäjien kanssa vuoropuhelua myös tiedottaa ajoissa ja avoimesti hankinnoista sekä jakaa hankinnan osiin ja valitsee useamman sopimustoimijan.

Paremmalla hankintaosaamisella säästetään euroja. Esimerkiksi Turussa kokonaisostot olivat viime vuonna 845 miljoonaa euroa. Jo pienikin säästö näin valtavassa kokonaisuudessa säästää vuositasolla jopa kymmeniä miljoonia.

Valtiovarainministeriö on arvioinut, että julkisten hankintojen säästöpotentiaali olisi 15 prosentin luokkaa, joten Turun luvuilla puhutaan melkoisista euromääristä.

Hankintapolitiikka on kuntapäättäjien käsissä. Turussa – ja muuallakin Varsinais-Suomessa – päättäjien kannattaa ehdottomasti valjastaa julkiset hankinnat kehittämään yrittäjyyttä, työllisyyttä ja innovaatioita.

Tulevissa kuntavaaleissa päätetään, miten kuntien julkiset hankinnat toteutetaan. Käytetäänkö miljoonat alueellisten mikro- ja pk-yrittäjyyden työllisyyden edistämiseksi vai markkinoiden keskittämiseksi suurille toimijoille?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tulevien valtuutettujen kannattaa omaksua hankintalain tärkeät pykälät ja toimia päättäjinä niin, että markkina toimii ja kotimaiset yrittäjät menestyvät. Pienhankinnat ovat tärkeitä tulonlähteitä erityisesti pienille ja uusille yrityksille. Varsinais-Suomen Yrittäjät neuvoo, tukee ja tarjoaa mielellään osaamistaan kuntapäättäjille tässä työssä.

Jutta Wirén

elinkeinoasioiden päällikkö

Varsinais-Suomen Yrittäjät

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
K.K.
Hankintalaki (JYSE 2017) ja VM julkaisu 19/2017, Valtion hankintakäsikirja 2017 (Hansel)
Kyseinen laki nimenomaisesti kieltää hankkeiden pilkkomisen pienempiin osiin ja sen tarkoituksena on estää kilpailumääräysten kiertäminen, koska kilpailuille on olemassa erilaisia raja-arvoja, jotka tulevat osin myös Suomen hyväksymistä EU direktiiveistä.

Olisi myös kaupungille suuritöistä laatia useita sopimuksia ja asettaa jokaiselle oma yhteyshenkilönsä, jotka sitten ottaisivat yhteyttä moniin toimittajiin yhden sijasta.

Ongelmana on nähtävä yritysten yteistyökyvyttömyys, kun eivät kykene muodostamaan yhteisiä konsortioita ja sen kautta se nyt sitten on nyt sitten käännetty Turun kaupungin syyksi.

"Hankintojen jakaminen osiin kansallisen kynnysarvon, mainittujen euro- määrien tai hankintavaltuusrajan alittamiseksi on ehdottomasti kielletty. Hankinnan osiin jakamisen tulee aina perustua taloudellisiin tai teknisiin seikkoihin, jotka hankintayksikön tulee myöhemmin pystyä näyttämään toteen. Tämä siksi, että hankintojen pilkkomista koskeva hakemus voidaan saattaa markkinaoikeuden tutkitta- vaksi, vaikka hankinta olisikin alle kansallisen kynnysarvon." Kynnysarvoja mm: 10.000, 30.000, 139.000, 214.000 jne… ja niissä muuttuvat kilpailutuksen ehdot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Hankintalaki (JYSE 2017) ja VM julkaisu 19/2017, Valtion hankintakäsikirja 2017 (Hansel)
"”Hankinnat on toteutettava tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina. Hankinnat on pyrittävä järjestämään siten, että pienet ja keskisuuret yritykset ja muut yhteisöt pääsevät tasapuolisesti osallistumaan tarjouskilpailuihin.”"
Turkulaisten etu on, että pienet yritykset kykenevät osallistumaan. Se tulee Turulle lopulta edullisimmaksi. Eivät karkaa verorahat paratiiseihin. Vetävätkö virkamiehet nimensä yhteen tai useampaan paperiin ei ole ratkaisevaa, koska erilaisen sopimustekstin kokonaismäärä ei oleellisesti kasva.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.