Lukijoilta

Raitiotie ei kohota Turun imagoa eikä pura liikenteen kasvupainetta

Jonny Holmén
Kirjoittajan mielestä Varissuolta satamaan johtava raitiotie ei purkaisi muun joukkoliikenteen ja yksityisautoilun kasvupainetta.
Kirjoittajan mielestä Varissuolta satamaan johtava raitiotie ei purkaisi muun joukkoliikenteen ja yksityisautoilun kasvupainetta.

Turkuun ollaan suunnittelemassa raitiotietä keskustan läpi Varissuolta satamaan.

Raitiotietä Turkuun on perusteltu monin tavoin, esimerkiksi päästöjen vähäisyydellä, kaupungin imagon kohottajana ja maankäyttömaksujen rahasampona.

Ensimmäinen raitiotie rakennettiin Etelä-Walesiin Britanniaan vuonna 1807. Alussa ne olivat hevosten vetämiä, sitten höyryn ja viimein sähkön voimalla toimivia. 1835 USA:ssa kokeiltiin akustolla toimivia raitiovaunuja, mutta niistä luovuttiin. 1950- ja 1960-luvulla monissa kaupungeissa, myös Turussa (1972), raitioteistä luovuttiin niiden kalleuden takia. Transportation Associationin (USA) tutkimuksen mukaan raitiovaunulla matkustaminen on noin 10 kertaa niin kallista kuin linja-autolla matkustaminen, kun otetaan lukuun infrastruktuurin rakentaminen ja ylläpito.

Päästöjä tarkasteltaessa on otettava huomioon myös ne päästöt ja luontoarvoja tuhoavat vaikutukset, jotka syntyvät vuosia kestävän raiteiston rakentamisesta. Näiden päästöjen ns. takaisinmaksuaika on todella pitkä, kymmeniä vuosia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämän lisäksi tietysti vaunujen rakentaminen synnyttää päästöjä, mutta niitä kyllä syntyy muidenkin kulkulaitteiden rakentamisesta.

Imagonäkökulma on todellinen harha! Olemme investoimassa kovaa vauhtia vanhenevaan teknologiaan. Näillä näkymin silloin, kun raitiotie on Turussa käyttövalmis, on mahdollista hoitaa joukkoliikenne robotin ajamana maa-/biokaasua polttoaineena käyttävillä busseilla.

Turun seudulla on osaamista sekä autojen tekemisestä että korkeatasoisesta yliopistojen tutkimus- ja kehitystyöstä. Turulla olisi nyt mahdollisuus ottaa tällainen kehitysprojekti vetääkseen sen sijaan, että tuhlataan rahoja vanhan tekniikan raitiotiehen.

Imagollisesti tämä olisi aivan eri luokkaa kuin raitiotiehanke. Se saavuttaisi varmasti jopa maailmanlaajuista huomiota. Lisäksi tällaiselle projektille olisi mahdollista saada rahoitusta esimerkiksi EU:sta.

Myös useat kaupalliset tahot olisivat varmasti halukkaita osallistumaan projektiin ja rahoittamaan sitä, koska robottiautojen kehitystyö on käynnissä usealla taholla – mikä mahdollisuus Turulle. Edellä mainitusta syystä tähän olisi tartuttava nyt, jotta ns. edelläkävijän edut (ja haitat) saataisiin hyödynnettyä.

Mitä tulee siihen rahasampoon maankäyttömaksuina ynnä muina, niin samaan varmaan päästäisiin kohentamalla esimerkiksi Itäharjun katuverkostoa ja kaavoitusta.

Tällä palstalla 3.2. vihreiden valtuutetut Lumme ja Weber lähestyivät ilmeisesti kunnallisvaalien innoittamina äänestäjiä varoittamalla heitä äänestämästä kokoomusta, koska puolueen kanta raitiotiehen on keskustelun kohteena.

Erityisesti kiinnitti huomiota mielipide ”Jos nyt ei panosteta joukkoliikenteeseen, niin meillä on bussilinjat täynnä ja keskustassa enemmän yksityisautoja kuin nyt”.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Miten ihmeessä he kuvittelevat, että Varissuolta satamaan johtava raitiotie, joka sivuaa keskustaa, purkaisi muun joukkoliikenteen ja yksityisautoilun kasvupainetta? Tämä suunniteltu raitiotie palvelisi vain murto-osaa turkulaisista.

Täytyy muistaa, että aiempi Turun raitiotie oli monilinjainen ja palveli suurta joukkoa kaupunkilaisia. Nyt on suunniteltu, että syöttöliikenne raitiotielle hoidettaisiin busseilla, eli bussien määrä säilyisi lähes ennallaan ja ympäristötavoite painuisi miinukselle!

Lisäksi ihmettelen vielä, että vihreät seuraavat niin huonosti kulutustottumusten muutosta. Tämän päivän voimakkaasti kasvava trendi on etätyö, enkä usko sen laantuvan koronaepidemian hellitettyä, päinvastoin. Lisäksi esimerkiksi verkkokauppa lisää rajusti osuuttaan kaupankäynnistä. Nämä seikat tulevat vähentämään merkittävästi ihmisten liikkumisen tarvetta.

Ennemminkin nyt pitäisi olla huolissaan Turun keskustan näivettymisestä, eikä raitiotie tuo tähän ratkaisua. Isot yritykset (Verdandi ja If) ovat siirtäneet konttorinsa pois Turun keskustasta, toisin kuin Turun kaupunki, joka ei tilannetta pelasta.

Jos vielä halutaan verrata Turun suunnitelmaa Tampereen raitiotiehen, on Tampere aivan eri mallinen kaupunkirakenteeltaan. Hämeenkatu on selvä pääkatu, jonka ympärille kaupunki rakentuu.

Lisäksi jos verrataan Varissuon ja Hervannan asukaslukuja, on ero Hervannan hyväksi moninkertainen.

Lopuksi haluan sanoa, että suurin osa turkulaisista vastustaa raitiotietä.

Risto Lahti

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (22)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mercurius
Raitiotie ja kiskoliikenne ovat kasvun moottori
YIT:n kaupunkikehityksestä vastaavan johtajan Juha Kostiaisen mielestä liikennejärjestelmät tarjoavat esimerkin siitä, miten kaupunkien aikaisemmin tekemät valinnat rajaavat tulevaisuuden mahdollisuuksia. Aikoinaan valittu henkilöautoiluun perustuva lähestymistapa on tuottanut moniin kaupunkeihin hajautuneen yhdyskuntarakenteen. ”Ei autoilu Suomesta minnekään katoa, mutta kaupunkien tiivistyessä paine joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittämiseen kuitenkin kasvaa. Muuten tarvitaan lisää katutilaa liikenteelle”.

Tampereella uusi ratikkayhteys on saatu jo melkein valmiiksi, ja samalla rakentamisvaiheen kriittiset äänenpainot ovat kadonneet lähes kokonaan yleisestä keskustelusta. Siellä on tehty myös alueellinen suunnitelma, johon kuuluu kolme uutta ratikkalinjaa.

Kaupungit suosivat raideyhteyksien rakentamisessa etenkin sellaisia kohteita, joissa merkittävä osa hankkeen taloudellisista hyödyistä tulee kiinteistöjen arvonnousun ja kaupunkikehityspotentiaalin kautta. Monessa kohteessa lasketaan tarkasti, kuinka paljon raiderakentaminen tuo kiinteistökehityksen kautta arvonnousua tietylle alueelle.

Jatkossa menestyvät kasvualueillakin parhaiten ne paikat, jotka ovat houkuttelevien matkaketjujen sisällä. Ne kunnat ja seutukunnat, jotka investoivat raideliikenteeseen, vetävät ihmisiä paremmin puoleensa. Voikin perustellusti väittää, että liikenteen näkökulmasta kiskoyhteydet ovat kasvun moottori.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HJO
Kyllä!
Juuri näin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Heiskalaine
Hervanta vs Varissuo
Jos vertaillaan lisää Hervanta ja Varissuota niin Varissuo on lähestulkoon pelkästään asuinalue, nukkumalähiö vailla teollisuutta, työpaikkoja. Hervanta taasen, sen lisäksi, että se on asuinalue, suuri sellainen, siellä on työpaikkoja ts. teollisuutta ja liike-elämää, siellä on lukuisia korkeakouluja eli siellä käy päivittäin tuhansittain opiskelijoita ja tämän lisäksi Hervantaa aiotaan vielä kasvattaa entisestään. Varissuo on...no Varissuo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hervanta vs Varissuo
Puolueenne paikallisjohtaja toivoi taannoin Varissuolle toisenlaista tulevaisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Hervanta vs Varissuo
Toisin kuin mankala allekirjoittanut ei edusta mitään puoluetta vaan puoluepolitiikan ulkopuolista, itsenäisesti, omilla aivoilla ajattelevaa, itsenäisiin päätöksiin pystyvää ihmisryhmää. Ymmärrettävästi sellainen tuntuu sokeasti puolueeseen uskovalta käsittämättömältä ja jopa pelottavalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hervanta vs Varissuo
Heiskalainen puhuu puuta heinää, vaikka kuntavaalit lähestyvät 🤣
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Hervanta vs Varissuo
Mankalan sokeus on politbyroon työnsankarin tasoa ja koko ajatusmaailmakin hyvin itämaista. Kotoperäistäkö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Erityistalousalue Turku
On tämä meidän Turku vaan ihmeellinen erityistalousalue, jossa muun maailman talouden realiteetit eivät päde.

Tampereella ratikka vetää puoleensa investointeja odotettua enemmän kuten on jo nähty.

Vantaalla taas kaupunginjohtaja kertoo, että "Raitiosuunnitelma villitsee rakennusyhtiöitä Vantaalla: ”Viime aikoina ei juuri muuta ole kysyttykään" (HS 9.2.2021.)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Erityistalousalue Turku
"Vantaalla taas kaupunginjohtaja kertoo, että "Raitiosuunnitelma villitsee rakennusyhtiöitä Vantaalla: ”Viime aikoina ei juuri muuta ole kysyttykään" (HS 9.2.2021.)"

En tiedä onko asia noin Vantaalla. En tiedä sitäkään että voisiko Turussa kysyttäessä kertoa: Rakennusyhtiöt villitsevät raitiotiesuunnitelmaa Turussa.

Koronaanhan nykyään kytketään melkein kaikki "paha" niin ilmeisesti melkein kaikki "hyvä" kytketään raitiotiehen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää