Miksi yhä pitää pyörittää papereita?
Hoidan vanhan, muistisairaan isäni käytännön asioita. Tämä vaatii lukuisten dokumenttien toimittamista muun muassa Kelaan ja Raision kaupungille, jotta saisin isälle haettua eläkeläisen asumistukea ja tehostetun palveluasumisen paikkaa.
On varsin järisyttävää havaita vielä vuonna 2021, kuinka tärkeä asia paperinen dokumentti voi olla.
Isän eläkeläisen asumistuki hylättiin Kelassa, koska tarkentavia tilitietoja ei toimitettu. Soitin isän puolesta Kelaan ja kysyin, mihin sähköpostiosoitteeseen tai latauslinkkiin voin toimittaa isän tiliotteesta kuvan. "Ei mihinkään", vastasi ystävällinen virkailija.
Vaikka Kela käsittelee miljoonia dokumentteja vuodessa ja anonyymisti sinne voi toimittaa paperisia dokumentteja Kustin polkemana, niin sähköpostilla ei voi. Virkailija ei suostunut antamaan sähköpostiosoitettaan asian edistämiseksi, joten joudun ajamaan 15 kilometriä Raision Kelaan ottamaan kopiota kyseisestä yhdestä paperisesta tiliotteesta. Tiliotteesta, jonka Raision kaupunki haluaa myös nähdä.
Raisiossa tehostettu palveluasuminen ennen paikan saamista vaatii tiettyjä paperisia dokumentteja toimitettavaksi, kuvat sähköpostiin eivät ilmeisesti kelpaa, kun asiasta kysyin. Sain vain kehotuksen soittaa arkisin 8–9.30, jolloin asiasta voi puhelimitse tiedustella. Puuh.
Omia virheitä tuli toki tehtyä. En tajunnut koskaan ajoissa, että vanhan isäni olisi pitänyt hankkia sähköiset pankkitunnukset, jotta muun muassa Kela-asiointi hänen nimissään verkossa olisi onnistunut. Samoin heräsin hakemaan edunvalvontaa liian myöhään, jono edunvalvontaan on ainakin puoli vuotta. Tänä aikana asioiden hoito isän puolesta on tavattoman hankalaa.
On varsin järisyttävää havaita vielä vuonna 2021, kuinka tärkeä asia paperinen dokumentti voi olla.
On varsin outoa, että omaisen elämää hankaloitetaan monin tavoin vaatimalla yhä dokumentteja paperilla vuonna 2021.
Missä ovat sujuvat käytännöt, helpot sähköiset asiointitavat, integraatiot pankin ja viranomaisten välillä ja ymmärrys sille, että omaisilla on omatkin arjen murheet ja kiireet? Työssäkäyvänä ja pienten lasten isänä voisin tehdä muutakin kuin ajella paperisen tiliotteen kanssa paikasta toiseen.
Kiitos kuitenkin niille virkailijoille, jotka ovat auttaneet ja sparranneet minua eteenpäin, onneksi näitä on lukuisia tullut vastaan matkan varrella.
Älkää tehkö samoja virheitä kuin minä. Auttakaa iäkkäitä vanhempianne hakemaan sähköisiä tunnuksia ja hakekaa edunvalvontaa mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Muuten edessä on loputonta paperien pyörittelyä.
Lasse Pasanen
Rusko