Lukijoilta

Kokoomuksen sydän oikealla liikenneratkaisuissakin

Turun Sanomien mielipidekirjoituksessaan 4.2. vihreiden turkulaiset kaupunginvaltuutetut Riina Lumme ja Konsta Weber kritisoivat kokoomusta raitiotieasiassa. Kirjoittajien väärinymmärryksiä on syytä korjata.

Kokoomuksen pitkäaikainen linjaus raitiotiesuunnitelmissa on sen seutukunnallisuus ja kokonaistaloudellinen kannattavuus. Juuri kokonaistaloudellisuuteen viittasi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sini Ruohonen TS:n pormestaripaneelissa.

Samalla kokoomukselle on tärkeää kehittää keskustan saavutettavuutta kaikilla liikkumismuodoilla. Tätä tarkoittaa Olli A. Mannin (TS 30.1.) vapaaehtoisuus liikkumismuodon valinnassa.

Vihreiden valtuutettujen "rajoita ja rankaise" -malli ei ole nykypäivää.

Turun suurimmassa puolueessa sallitaan eri painotukset tässäkin asiassa. Ympäristöasiat, liikenneratkaisut mukaan lukien, ovat tärkeä osa kokoomuksen kaupunkipolitiikkaa. Yhtä tärkeää on vastuullinen taloudenhoito.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raitiotieasiassa on kyse ajoituksesta. Onko nyt oikea aika? Katetaanko suurinvestoinnit velalla ja veronkorotuksilla? Muuttuvatko työn muodot koronan jälkeen ja vaikuttavatko ne liikkumiseen?

Maailma muuttuu parissa vuosikymmenessä tavalla, jota on vaikea ennustaa. Vihreillekin vuosituhannen vaihteen vimmattu ydinvoimavastaisuus on takinkäännöllä muuttunut ydinvoimamyönteiseksi ilmastopolitiikaksi.

Tulevaisuuden kristallipalloa ei taida keneltäkään löytyä. Päättäjillä pitää olla rohkeutta vaikeisiinkin päätöksiin, mutta samalla kykyä toimia vastuullisesti talouden realiteetit ymmärtäen.

Raitiotieratkaisu, ollaan sen puolella tai sitä vastaan, on vain osa ympäristö- ja kaupunkikehitystä – toki euroilla mitattuna megaluokkaa. Huhtikuun kuntavaaleissa turkulaiset äänestävät tästäkin. Kaupunkilaisten viestiä on kuunneltava tarkoin.

Kokoomus on valmis vastuulliseen yhteistyöhön Suomen parhaan kaupungin elinvoimaisuuden edistämiseksi. Pidetään siis sydän oikealla raiteella jatkossakin.

Timo Laaksonen

hallituksen puheenjohtaja

Janne Tienpää

hallituksen jäsen/sihteeri

Turun Talouspoliittinen Kansallisseura

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Turun kokoomus näyttää vastustavan raitiotietä
Hämmästelen kovasti tätä turkulaisten kokoomusvaikuttajien ulostuloa. Raitiotielle asetetaan niin paljon ehtoja, että käytännössä sitä vastustetaan. Mutta eihän hyvälle asialle pidä asettaa ehtoja vaan sitä pitää ajaa eteenpäin. Tampereella kokoomus on tajunnut tämän, vaikka vuosituhannen alussa sielläkin oli vielä vanhoja jääriä vallassa. Nyt kun ratikka alkaa olla valmis, sen dynamisoiva vaikutus tuntuu jo, ja lisää halutaan. Vaikka olen tamperelainen rivikokoomuslainen, minulla on lukkarinrakkautta vanhaa opiskelukaupunkiani Turkua kohtaan. Toivoisin että Turku tekee vastaavia oikeansuuntaisia päätöksiä ja nousee sieltä maakuntasarjasta valtakunnansarjaan. Maa jossa on vahvat kaupunkiseudut Helsinki, Tampere ja Turku on kansainvälisesti vahvempi kuin maa jossa on vain vahvat Helsinki ja Tampere. Etelä-Suomen metropolikolmio olisi eurooppalaisestikin vahva talousalue. Yhteistyö on valtaa, ei keinotekoinen kilpailu kaupunkiseutujen kesken.

Ja vielä: jos ei seutuyhteistyötä vielä ole niin käytännön hankkeen kauttahan sellaista syntyy. Ei Tampereellakaan ollut muutama vuosikymmen sitten kummoistakaan yhteistyötä naapurikuntien kanssa ja jatkuvaa molemminpuolista kyräilyä. Kyräily lientyi kun lakattiin valittamasta veronmaksajien paosta naapurikuntaan tai kuntaliitosten ajamisesta, ja ryhdyttiin etsimään konkreettisia yhteistyökuvioita. Ja onhan Turussa jo Föli, joka toimii koko seudulla. Raitiotiehän tulisi tietenkin osaksi Fölin liikennettä, ja pitäisi Fölille saada myös toimivalta tilata lähijunaliikennettä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kuha
Turun musiikkitalon ja raitiotien rakentamisen aika on taloudellisten realiteettien perusteella NYT
Valitettavasti kaupunkikehittämisen jarruttajat, kuten Rosenlöf (sd) ja Manni (kok) ovat valtuustoryhmiensä vaikuttavina vedättäjinä paljolti syypäitä siihen, ettei Turku ole päässyt Tampereen kanssa samaan kasvuun ja investointivauhtiin. Turussa piti alkaa sekoilemaan joidenkin superbussien kanssa, kun Tampereella ei leikitty vaan alettiin toteuttamaan määrätietoisesti kaupunkistrategiaa Suomen kakkosmetropoliksi. Turku on de facto pudonnut maakuntasarjaan, mutta sieltä voi toki nousta osaksi kasvukolmiota mitä ei juuri Turun ulkopuolella noteerata kuin uutislauseissa. Helsingin ja Tampereen vinkkelistä on olemassa vain kasvukäytävä, mutta Turku omilla päätöksillään voi osoittaa asenteet vääriksi ja valtiolle olevansa Tunninjunan arvoinen.

Nyt eletään aikaa jolloin ulkoinen pitkäaikainen rahoitus on kiinteältä koroltaan vain hieman päälle 0% (Suomen valtio 0.15% kiinteä eurobondi pa.) ja inflaatio 30 v. maturiteetin aikana 2%, niin pelkästään rakentamisvaihe generoi eri kassavirtoja, työllisyyttä, palkka-, yrittäjä- ja verotuloja sekä maankäyttömaksuja moninkertaisesti rahoituskuluihin nähden. Kohteliaasti sanoen vain vastuuton päättäjä ei nyt tartu tilaisuuteen, jotta meillä on tulevaisuudessa resursseja myös parempaan käyttötalouteen. Korona ei käy tälläkään kertaa verukkeesta. Parempaa aikaa tai hetkeä ei investoinneille tule.

Musiikkitalon ja raitiotien rakentamisen oikea aika on nimenomaan nyt. Siksi antakaa virkeiden ajatusten ottaa valta Turun kaupunginvaltuustossa - kaikissa puolueissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast:
Turkua on turha verrata Tampereeseen. Siellä asukasluku on noin 50 000 suurempi ja hankkeita on suunniteltu seutukaupunkiyhteistyönä. Täällä pitäisi ensin saada seutukaupunkiyhteistyö kuntoon sopimuspohjaisesti. Sen jälkeen voidaan odottaa tuloksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Suu säkkiä myöten...
Sielläpä onkin pormestarina ay-taustainen sähköasentaja ja nykyinen pääministeri ollut mukana asioista päättämässä, siis Marinin ja vihervasemmiston vika tämäkin.
Mutta oikeasti Turussa ensin talous kuntoon, sitten vasta katseet suuriin investointeihin, maailman taloustilanne ja korot voivat muuttua nopeastikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kuha
Vast: Turun musiikkitalon ja raitiotien rakentamisen aika on talouden realiteettien perusteella NYT
Kiinteäkorkoisen pitkäaikaisen velkakirja kuponkikorko ei muutu yhtään miksikään maturiteetin aikana eikä eurolainassa ole valuuttakurssiriskiä. Tilanne ei ole yhtään samanlainen kuin oli 1990-luvun taiteessa, vaan paljon parempi ja ennakoitavampi. Perusteet eli fundamentit ovat tyystin erit. Joka muuta väittää, ei tiedä mistä on puhumassa.

Sen sijaan investoinnilla aikaan saadut dynaamiset vaikutukset, kerrannaiset tulovirrat ja työllisyysvaikutukset juoksevat positiivisesti heti rakentamisen alkaessa ja siitä vuosikymmeniä eteenpäin. Toki tilapäisiä paikallisia haittoja rakentamisesta aina on, kuten on jokaisen kotirempassakin, mutta kaikki ne voidaan rajaamalla minimoida. Niin on haittaa siitäkin, että uudet asuinalueet rakentuvat hiljalleen "ikuisena työmaana" ilman raitiotietä, minkä yhdyskuntarakentamisen asiantuntijoiden ja toteutuneiden verrokkilaskelmien mukaan on todettu kiihdyttävän Turussa 640 000 ka-m2 rakentamista, joka ilman raitiotietä jää siis pitkäksi aikaa toteutumatta.

Allianssimalli takaa sen, että kaikilla toimijoilla on vahva motiivi alittaa aikataulut, mutta ylittää laatuvaatimukset. Näin tapahtui Tampereella niin rantatunnelin kuin ratikankin kanssa. Niin tapahtuu vastaisuudessa myös Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.