Lukijoilta

Irtiotto raitsikan rakentamisesta oli paikallaan

Muutaman vuoden ovat suunnitelmat Turun raitiotiestä saaneet uinua ja vähän unohtuakin. Nyt kokoomuksen Turun valtuustoryhmän puheenjohtaja Olli A. Manni nosti asian taas pöydälle (TS 30.1.). Ja hyvä, että otti vielä riittävän perusteellisesti.

Meille kuntalaisille on jäänyt vähän sellainen kuvitelma, että raitiotie on pääsääntöisesti nykyisen kaupunginjohtaja Minna Arven touhuja. Lähinnä imagosyistä, koska kerran Tampereellakin on sellainen saatu aikaiseksi.

Arvostan Olli A. Mannin irtiottoa ja hänen omia järkeviä näkemyksiään, vaikka hän kuuluukin Arven kanssa samaan kokoomuksen puolueryhmittymään. Asia ei ole niin yksinkertainen. Ei edes puhdas rahakysymys ja millaisena se tietokoneen ruudulle tehtynä näyttää.

Tavallisina kuntalaisina ja äänestäjinä olemme tuttavapiirissämme pohtineet, millä tavoin tämä raitsikkaprojekti vaikuttaa kustannusten lisäksi meidän arkeemme. Turhaa tässä on lähteä luettelemaan kaikkia haitta-argumentteja siitä, mitä se kustannusten lisäksi toisi tullessaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sopii kuitenkin ajatella, että projekti kestäisi vuosia, jolloin koko kaupungin liikennejärjestelyt olisivat taas aivan sekaisin. Katujen ylösrepiminen ei olisi aivan yksinkertainen juttu. Siellä kulkee vesi- ja viemärijohtoja, sähkökaapeleita ja monenlaista muuta infraa, jotka kaikki olisi revittävä auki ja rakennettava täysin uusiksi. Joissakin paikoissa ehkä jouduttaisiin savipohjainen maaperä paaluttamaan, etteivät talojen perustukset murtuisi.

Tuttavapiirimme ja ehkä moni muukin on sitä mieltä, että koko raitsikkaunelma olisi haudattava ja mahdollisimman syvälle.

Olli A. Manni on aivan oikeassa tuodessaan esiin sen, että kaupunki on tehnyt jo periaatepäätöksen uusista bussien runkolinjoista, mutta aikataulu on vielä avoinna. Tässä on järkevä villakoiran ydin.

Kumipyörät kääntyvät ja kulkevat paljon jouhevammin. Niiden reittilinjoja on tarvittaessa helppo muuttaa. Eikä tarvitse lähes koko kaupungin katuverkostoa repiä auki.

Aarre Kupila

Jäkärlä, Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Kompromissi
Raitiotie on imagollinen ja aatteellinen hanke, ei liikenteellinen. Ja noihin kumpaankin se on aivan liian kallis. Jos jotain välttämättä halutaan, niin tehdään vaikka Turun vanhan raitsikan näköispatsas. Se on edullisempi, eikä ketään haittaa, vaikkei se liikukaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jesse Saarimäki
Täyttä huttua
Paitsi että runkobussitkin tarvitsevat runsaasti omaa infraa kaistoineen, etuuksineen ja pysäkkeineen. Lisäksi kunnallistekniikkakin on aika-ajoin uusittava, rakennetaan raitiotie tai ei. Ilmeisesti kirjoittaja ei ole edes tutustunut suunnitelmiin, sillä suurelta osin raitiotie rakennettaisiin muusta liikenteestä erilleen ja keskustassa kadut rakennetaan jo nyt siten, että vain pintatyöt tulee tehdä, muutoin kadut on tilattu rakennettavaksi raitiotielle sopivaksi. Ja nämä katujen repimisethän on tehty kauppatorihankkeen vuoksi.

Runkobussit ovat yli kymmenen vuotta myöhässä, lisäksi raitiotie on Turun kokoisten kaupunkien tavanomainen liikenneratkaisu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Täyttä huttua
@Saarimäki. Kerrotko yst. mistä löytyy tieto mitkä kadut on vahvistettu raitsikkakäyttöön ja milloin.
Minusta mielipidekirjoittaja on täysin oikeassa. Kiitos siitä.

Täälläkin on todettu sisäpiiriläisen tuoneen julki, että oikeastaan raitsikka tehdään Kupittaan pukuherroille. Pääsevät jokirantaan lounaalle ja oluselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Täyttä huttua
Kauppatorin ja muissakin uusissa kaavoissa, jotka ovat ajatellun ratikkareitin varrella (esim. Brahenkadun/Maariankadun kulma) on merkintä siitä että maanalaiset rakenteet kadun alla on mitoitettava kestämään raitiotien kuormat.
Torin osalla koskee lähinnä Kauppiaskadun yhdyskäytävän rakenteita.
Määräys koskettaa lähinnä kohteiden rakennesuunnittelijaa.
Ei niitä katuja mitenkään ratikkakäyttöön ole vielä vahvistettu, jos raitiotie vaatii pohjanvahvistustoimenpiteitä tehdään ne vasta raitiotien mahdollisen rakentamisen yhteydessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
👍
👍👍👍 Järkevä kirjoitus, samaa mieltä !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Raitis sika olisi kyllä jotakin, mutta...
Kumipyöräkuljettimet kehittyvät ja ovat jo sähköistettyjä todellisia. Miksi pitäisi olla ohjaavat ja rajoittavat kiskot alla. Tämä raitsikka aikoinaan oli Turun kaupungin yksi suuri harmi - kiskotusten takia, kadut kun liian kapeita. Mutta mieli halajaa aina jotakin sellaista jota toisilla on...vaan ei itsellä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakka-liike
Vast: Raitis sika olisi kyllä jotakin, mutta...
Kehittyvät kumipyörät yhdistettynä lähijunaliikenteeseen nykyiseen rataverkoon pohjautuen olisi edullinen ja toimiva ratkaisu.
Arven logiikalla radanvarren arvonnousu on varma juttu, joten eikun kaavoittamaan ja maankäyttösopimuksia rustaamaan.😉
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Raitis sika olisi kyllä jotakin, mutta...
Tampere kehittää ja Turku ei. Turku tarvitsee raitiovaunut ollakseen edes jollain tavalla uskottava sijoituskohde. Itäharjunkaan kampuaslue ei tule saamaan laskettua määrää sijoittajia jos sen käytössä on vain Kupittaan asema ja ailahtelevat bussilinjat jotka osoittavat että kaupunki ei siihen sitoudu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.