Lukijoilta

Raitiotie vai ei – tietääkö kokoomuksen äänestäjä, mitä saa?

Turun Sanomissa 30.1. oli pikaraitiotien rakentamista vastustava mielipidekirjoitus Turun nykyään suurimman puolueen, kokoomuksen, ryhmäpuheenjohtajalta Olli Mannilta.

Kiinnostavaa tämä on ensinnäkin siksi, että vain paria viikkoa aiemmin samaisen ryhmän edustaja, kaupunginhallituksen Sini Ruohonen, kannatti raitiotien rakentamista Turun Sanomien paneelissa. Enemmistö kokoomuksen ryhmästä, mukaan lukien Manni itse, äänesti myös raitiotien jatkosuunnittelun puolesta valtuustossa huhtikuussa 2020.

Kokoomuksessa on siis monia, lähinnä nuorempia valtuutettuja, jotka kannattavat ratikkaa vahvasti. Heidän ryhmäpuheenjohtajansa kuitenkin tuli ulos tällaisella kannalla.

Osin Manni perusteli ryhmänsä enemmistöstä poikkeavaa näkemystä sillä, että toriparkin rakentamisen myllertämän keskustan pitää saada toipua rakentamisen aiheuttamista haitoista. Tämä on irvokas perustelu, kun ottaa huomioon, että Manni itse ajoi voimakkaasti toriparkkia. Eikö joukkoliikenne ole kärsinyt jo tarpeeksi autoilun helpottamisesta?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toisaalta hän vetoaa siihen, että tilanne on muuttunut koronan myötä. Se pitää monelta osin paikkansa, mutta koronaepidemian käyttäminen perusteena investointien ja kehityksen jäädyttämiseen taas on oppikirjaesimerkki ajankohtaisen kriisin hyödyntämisestä itselleen epämieluisia hankkeita vastaan. Haluaako Manni palata ajassa taaksepäin ja lakata kehittämästä kaupunkia?

Ilmeisesti kyllä. Tekstissään Manni haikailee parinkymmenen vuoden takaiseen aikaan, jossa kokoomus ja Sdp sopivat asioista keskenään. Hänen mukaansa tuolloin hoidettiin joukkoliikenneasiat kuntoon ja "liikenteen päästötkin saatiin kuriin".

Valitettavasti tämäkään ei aivan pidä paikkansa. Päästöt saattoivat laskea hetkellisesti, kun joukkoliikenteen palvelutaso kasvoi, mutta sen jälkeen Turun seutu on kasvanut merkittävästi – ja niin myös yksityisautoilu. Tällä hetkellä liikenteen päästöt kasvavat jatkuvasti. Kuten Mannikin näyttää tietävän, Turun tavoitteet ovat kuitenkin aivan toisen suuntaiset.

Manni on jäljillä huolehtiessaan ilmastotavoitteiden toteutumisesta. Ja huolissaan pitää ollakin, jos Mannin näkemyksillä mennään. Se, että vain vaihdetaan busseja sähköbusseihin, ei tee kaupunkirakenteelle ja liikkumistottumuksille juuri mitään. Myöskään autojen vaihtaminen vähäpäästöisempiin ei ratkaise ongelmia yksinään, eikä läheskään riittävän nopeasti.

Vaikka jokainen tulevaisuuden turkulainen ajaisi sähköautoa, kapasiteettiongelmaa se ei ratkaise: tilaa ei tule keskustaan lisää.

Mannin mukaan "liikkumistapojen muutosten pitää perustua ihmisten vapaaehtoisuuteen". Tässä hän taitaa ihan turhaan vähätellä itseään ja muita politiikkaa tekeviä. Juuri liikkumistapojen suosituimmuuteen ja käyttämiseen näet vaikutetaan kuntapolitiikassa. Jos joukkoliikenne on houkuttelevaa ja sujuvaa eikä kaupunki enää maksa autoilijalle parkkipaikkaa kaupan edestä moneksi tunniksi, on todennäköisempää, että kulkumuodoksi valitaan jokin muu kuin oma henkilöauto.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Manni muistuttaa myös, että "kaupunki on myös tehnyt periaatepäätöksen uusista bussien runkolinjoista, mutta aikataulua on jouduttu hankalista olosuhteista johtuen siirtämään". Runkolinjat piti alunperin saada valmiiksi jo yli kymmenen vuotta sitten. Ilmeisesti Mannin mukaan koko ajan on hankalaa tehdä parannuksia joukkoliikenteeseen tai huono hetki tehdä investointeja tulevaan ensinkään. Juuri siksi tällä politiikalla mikään ei muutu.

Kannattaa panna merkille, että kokoomus on tässäkin asiassa vahvasti jakaantunut: Vanha kaarti jarruttaa kehitystä ja rummuttaa yksityisautoilun puolesta haikaillen 1980-luvun menoa Turun keskustaan.

Jarruttamisen sijaan joukkoliikenteen vetovoimaa on vahvistettava. Pikaratikka vetää puoleensa uusia joukkoliikenteen käyttäjiä, ei vain korvaa vanhoja. Turun kasvaessa myös keskeinen reitti Varissuolta keskustaan ja satamaan saadaan ratikan avulla riittämään suuremmallekin käyttäjämäärälle.

Jos nyt ei panosteta joukkoliikenteeseen, niin 20 vuoden päästä meillä on bussilinjat täynnä ja keskustassa enemmän yksityisautoja kuin nykyisellään. Tulevaisuuden turkulaiset pitävät taatusti naurettavana, että ilmastotavoitteita asetettiin, mutta niiden eteen ei lopulta tehty mitään.

Kannattaa muistaa kevään vaaleissa, että ääni menee ensisijaisesti puolueelle. Ratikkaa kannattavaa nuorta kokoomuslaista äänestämällä voi saada valtuustoon ratikkaa vastustavan vanhan kaartin edustajan. Kaksilla raiteilla ajelu voi toimia joihinkin äänestäjiin, mutta tuskin kaikkiin.

vihreiden Turun kaupunginvaltuutetut

Riina Lumme ja Konsta Weber

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (62)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mercurius
Yksikään puolue ei päätä ratikasta yksin.
Tarvitaan kaikkiin pääpuolueisiin kaupungin kasvua ja elinvoimaa tukeva raitiotiemyönteisten enemmistö. Mikäli äänestäjät eivät tue tulevasuuteen katsovia kokoomuksen nuoremman kaartin ehdokkaita, niin enemmistöksi nousee silloin taantumuksen vanhat voimat ja se ei ole kenellekään eduksi.

Äänestäkää siis raitiotiemyönteiset enemmistöksi myös kokoomuksessa, sillä vaalien jälkeen neuvotellaan puolueiden kesken pormestarisopimus ja -ohjelma. Kun siinä pääteetään raitiotiestä, niin kokoomuksen valtuustoryhmän enemmistö ratkaisee tuleeko Turun kaupunkiin edistyksellistä raitiotietä vai ei. Siksi juuri raitiotiemyönteisten kannattaa keskittää ääniä kokoomuksen tulevaisuuteen katsoviin ehdokkaisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Yksikään puolue ei päätä ratikasta yksin.
Tarkentaisin että niitten jotka evät periaatteellisista syistä voi äänestää muita kuin kokoomusta kannattaa siis äänestää tulevaisuutta ajattelevia kokoomuslaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Yksikään puolue ei päätä ratikasta yksin.
Sama pätee myös muihin puolueisiin. Esimerkiksi Vasemmistoliitolla näytti olevan vaaliohjelmassa raitiotie hyvin tärkeässä roolissa eikä kuitenkaan koko valtuustoryhmä ole siihen selvästikään sitoutunut. Kovin on ollut sekaisin heidän ryhmänsä tämän asian kohdalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mercurius
Vast: Yksikään puolue ei päätä ratikasta yksin.
Pormestarisopimuksen yksi osa puoli on Kokoomus, jolloin kaikkien raitiotiemyönteisten on syytä keskittää ääniä Kokoomuksen tulevaisuuteen katsoville ehdokkaille. Silloin heitä on enemmistö pormestarisopimuksesta päätettäessä, sillä ne päätökset tehdään sitovina ryhmäpäätöksinä. Muuten sopimus mikä sisältää raitiotien rakentamisen jää Turkuun syntymättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yksikään puolue ei päätä ratikasta yksin.
Valtuuston päätöksissä kokoomus on täysin autopuolue eli jos kokoomusta äänestää niin seuraavaksi Turusta tehdään iso parkkipaikka. Sossut ovat samaa autoporukkaa mutta väittävät että se olisi duunarien hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ARI MANNINEN
Naulan kantaan
Voiko asian paremmin ilmaista, kuin kirjoituksen allekirjoittaneet sen esille tuovat. Vanha jarruketju toistaa samaa mantraa vuosikymmenestä toiseen ja saivat kaupungin lähes kuolemaan. Rahaa meni, mutta mitään ei saatu aikaan. Nyt kun on tekemisen meininki ja nuorempi sukupolvi rakentaa tulevaisuuttaan, olisi näyttönsä näyttäneiden jo aika väistyä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuRoti
Vast: Naulan kantaan
Toistettakoon: kun ei löydy asiallisia perusteita, mollataan sitten henkilöä. Kokoomuksessa on myös "kamreerikokkareita" nuoremmassa väessä. Häkkänen odotti juuri talouskokkareita. Pimeä aika on Turussa syntynyt Arven johdolla, Sini Ruohosen säestyksellä. Logomosilta, Funikulaari, torin ikiliikkuja lämmitys, nyt aluksi esimerkkinä. Vihreät on ollut se Leninin kuvaama "hyödyllinen idiootti" - joka saadaan mukaan mihin tahansa kun luvataan ratikka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Vihreää myrkkyä
"tilaa ei tule keskustaan lisää"
- miksi keskustan pitäisi olla asioinnin keskus? Turussa on Skanssi ja Länsikeskus ja Raisiossa Mylly, joissa voi yhdessä paikassa hoitaa asiointinsa. Lisäksi isoja Citymarketteja ja Prismoja on eri puolilla kaupunkia. Kaikkiin noihin pääsee linja-autolla ja kaikissa on myös ilmainen pysäköinti, jonka kauppiaat tarjoavat asiakkailleen - ei kaupunki. Haluavatko vihreät poistaa nämäkin parkkipaikat?

Vihreiden ajattelussa ei ole etusijalla kaupunkilaisten joustava liikkuminen ja asiointi, vaan ainoastaan pyrkimys kitkeä pois yksityisautoilu. Eikö riitä, että vihreät tuhoavat Helsingin? Pitääkö tuota samaa myrkkyä yrittää tuoda myös tänne Turkuun?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vihreää myrkkyä
Vai tuhoavat vihreät Helsingin :D No, helsinkiläiset ovat asiasta eri mieltä koska vihreitä äänestävät. Turkulaisen savuttajan mielipide näyttääkin olevan kovin Nimbyilevä, tosin tällä kertaa sellainen että koska ratikka ei kulje heidän kotinsa edestä niin ei se saa kulkea muidenkaan.

Mutta ei mitään pidä missään suunnitella siten, että jotain saa tehdä vain jos se hyödyttää enemmistöä. Jos jokin asia hyödyttää enemmän kuin haittaa niin silloin sen edistäminen on harkinnan arvoista. Ja ratikka taas ei haittaa ketään mutta hyödyttää monia.

Ja että ratikka tarkoittaisi että Skanssin ja Myllyn parkkipaikat poistetaan :D Kannattaisi lukea vähemmän Trumpin twiittejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikkemakke
Kehitys kehittyy
Vihreät vähättelevät sähköbusseja. Niillä kuitenkin saadaan paljon kattavampi ympäristöystävällinen joukkoliikenne kuin raitiotiellä. Bussejakin on monen kokoisia. Kukaan ei myöskän tiedä koronan jälkeistä aikaa, että voidaanko isojen raitiovaunujen kapasiteettia edes käyttää, jos jonkinlaisia turvavälejä joudutaan pitämään. Silloin suuresta seisomapaikkamäärästäkään ei ole mitään hyötyä. Nyt pitää ottaa ympäristö- ja digiloikka joukkoliikenteessä ja nuori kaartikin voisi päivittää tietonsa tähän päivään, eikä jääräpäisesti ajaa epätasa-arvoista, kallista ja vähemmän ympäristöystävällistä raitiotietä. Turun kaupunki on kasvanut ja kasvaa ilman raitiotietäkin, kun huolehditaan siitä, että yrittäjyyttä ja työpaikkoja syntyy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kehitys kehittyy
Ei saada. Sähköbussi on toki ympäristöystävällisempi kuin polttomoottoribussi mutta akut tarkoittavat että johdinbussi on vielä ympäristöystävällisempi. Ja rengaspöly tarkoittaa että ratikka on se kaikkein ympäristöystävällisin johon pitää tähdätä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Kehitys kehittyy
Tietääkseni vihreät eivät vähättele lainkaan sähköbusseja vaan niillä ollaan korvaamassa nykykalustoa joka tapauksessa.

Tässä on nyt se looginen virhe, että paremmin siellä suurikapasiteettisessa joukkoliikenteessä turvavälitkin säilyvät kuin pienemmissä busseissa. Ratikkaa on osin vastustettu sillä, että sen täyttä kapasiteettia ei tarvittaisi korvaamaan nykyliikennettä. Katse on nimenomaan tulevaisuudessa, jossa joukkoliikennettä käyttää yhä suuremmasta asukasmäärästä yhä suurempi osuus.

Yrittäjyyttä ja työpaikkoja syntyy tällä hetkellä juuri Tampereelle, koska kaupunki kehittyy ja on mm. kehittänyt voimakkaasti joukkoliikennettään jo ennen raitiotietäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kehitys kehittyy
Nimimerkki Mikkemakke: "Bussejakin on monen kokoisia. Kukaan ei myöskän tiedä koronan jälkeistä aikaa, että voidaanko isojen raitiovaunujen kapasiteettia edes käyttää, jos jonkinlaisia turvavälejä joudutaan pitämään. Silloin suuresta seisomapaikkamäärästäkään ei ole mitään hyötyä."

Mikkemakke kaiketi tarkoittaa että ratikoissa turvavälin pitäminen ei onnistu, busseissa sen sijaan onnistuisi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää