Lukijoilta

Onko selkokielisyys politiikassa mahdottomuus?

Kuntavaalit ovat lähellä ja puolueet ehdokkaineen pyrkivät saamaan sanomaansa toinen toistaan paremmin esille. Se, toteutuvatko heidän pyrkimyksensä riippuu monestakin seikasta.

Suomalaisista on isolla osalla haasteita ymmärtää kirjoitettua ja/tai puhuttua sanomaa eri syistä. Mahdollisesti iän, sairauden tai vain yksinkertaisesti viestittävien asioiden vierauden vuoksi.

Sen lisäksi ilman erityisiä haasteitakin on vaikeaa pysyä perässä epämääräisistä termeistä, joita viestit vilisevät.

Äänestäjät tekevät tärkeitä päätöksiä, mutta mahdollisesti vajain tiedoin puolueen tai ehdokkaan ajamista asioista.

Tekisitkö sinä tärkeitä päätöksiä esimerkiksi kunnanvaltuustossa, kunnanhallituksessa, eduskunnassa tai yrityksen johdossa vajain tiedoin? Toivottavasti et.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Selkokielisyyden voi parhaimmillaan todeta yksinkertaisesti olevan suomen kieltä (tai itse kullekin äidinkieltään) parhaimmillaan ilman kulloinkin ajassa olevia muotisanoja ja -sanontoja.

Kun tarkoitukseltaan epäselvät lauseet ja sanat kerrotaan konstailematta peruskielellä ja tutuilla sanoilla ja sanonnoilla, on sanoman perille meno paljon todennäköisempää kuin vierailla termeillä ja sanoilla.

Mitä ihmettä tarkoitetaan esimerkiksi politiikan polarisoitumisella? = Polaris? = jotain hyvin pohjoiseen liittyvää = jääkarhu? Tai moottorikelkka tai jäänmurtaja?

Ei tainnut osua päättelyketju kohdalleen, vaikka ehkä omasta mielestä osui.

Kuulijan/lukijan ajatus katkeaa outoon sanaan ja aivot hakevat lauseelle ymmärrettävää merkitystä. Viestin jatko ja kokonaisuus jäävät kuulematta, koska mieltä vaivaa vieras sana ilman järkevää asiayhteyttä.

Lopputuloksena voi kuulijalle jäädä viestistä vain katkeamaton sanatulva ja itse asia on jäänyt ymmärtämättä tai ymmärretty väärin.

Omaan alaani liittyen kehotan miettimään, kumpaan luentotilaisuuteen sinä osallistuisit mieluummin: ”Resilienssi sairastuneen voimavarana” vai ”Henkinen muutoskyky sairastuneen voimavarana”?

Vilkkaita ja selkokielisiä vaalikeskusteluja ja vaaleja toivottaen,

Minna Härmä

toiminnanjohtaja

Lounais-Suomen neuroyhdistys ry

Sydvästra Finlands neuroförening rf

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Selkokieltäkin löytyy
Kyllä poliitikot osaavat puhua selkeästikin. Esimerkiksi vappusatanen oli hyvin helppo ymmärtää: vappuna saadaan satanen. Tämän perusteella ihmisten oli helppo toimia äänestysuurnilla, kun oli kerrankin selkeästi sanottu jotain konkreettista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seppo Koskelainen
Sanokaa niinkuin asia on
Olen rva Härmän kanssa aivan samaa mieltä. Jo pitkään olen valittanut etenkin poliitikkojen puhetulvaa. Jos kuuntelija tai toimittaja kysyy jotain yksityistä asiaa, joka hänen mieltään painaa, poliitikon vastaus kiertää kuin kissa kuumaa puuroa ja vastaus kysymykseen jää saamatta. Sijaan tulee pitkä selostus, miten puolue ajattelee asioiden yleisestä hoidosta höystettynä oudoilla nykyilmaisuilla ja "sivistyssanoilla". Taannoinen puheenjohtaja tentti Ylessä oli juuri sellainen tilaisuus. Paljon puhetta, mutta vähän villoja. Hallituksenkin koronainfot ovat tätä samaa luokkaa.

Samoin olen valittanut nykyisten televisio-ohjelmien liiallisesta musiikin käytöstä ja voimakkuudesta. Puhe- ja luonto- ohjelmien seurausta vaikeuttaa huomattavasti, kun ei saa selvää puheesta ja luonnon äänistä tai äänettömyydestä. Älkää tunkeko sitä taustamusiikkia joka paikkaan ja nykytekniikalla saataisiin varmasti myös hiljaisempikin puhe kuuluviin. Samaa ei tietysti voi
Sanoa vanhoista Suomi-filmin kuvista, äänitystekniikka oli silloin mitä oli.

Muuten, mielestäni TS:n eksta-liitteen sanatestin "sanayhteys" on suomalaisempi kuin "konteksti"
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Jos haluaa arvostusta...
Eivät poliitikot ole ainoita, jotka puhuvat kiemuraisesti. He kylläkin ehkä ovat alan mestareita, varsinkin kiertelyn ja kaartelun "jalossa" taiteessa. Mutta esim. tänään juuri Lukijan palstan vastakkaisella sivulla kerrottiin esityksen "striimaamisesta livenä"...

Oman kokemukseni perusteella väitän, että Suomessa saa osakseen suurempaa arvostusta, jos puhuu koukeroisesti ja käyttää paljon sivistyssanoja, erityistermejä ja englantia, ehkä muunkinkielisiä sanoja puheessaan. Jos pyrkii yksinkertaiseen, suomalaiseen ilmaisuun, pidetään puhujaa yksinkertaisena. Olen tätä testannut niin opiskellessa kuin työelämässä ja harrastuksissa, näin se vain on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.