Lukijoilta

Nyt ei ole oikea aika raitiotieinvestoinnille

TS/MARIKA LEMPÄÄ

Parikymmentä vuotta sitten käytiin laajaa poliittista keskustelua joukkoliikenteen kehittämisestä. Kustannukset olivat jatkuvasti kasvaneet ja kaluston kunto ja palvelutaso huolettivat.

Pitkän väännön jälkeen kokoomus ja Sdp löysivät kompromissin, jonka pohjalta joukkoliikenne avattiin kilpailulle ja 15 % jätettiin kaupungin omistaman yhtiön hoidettavaksi. Kauaskantoisen päätöksen seurauksena kustannukset laskivat, bussien taso parani ja liikenteen päästötkin saatiin kuriin.

Muutaman vuoden kuluttua solmittiin liikennesopimus Turun ja naapurikuntien välillä ja syntyi Föli, joka on saanut paljon kiitosta palvelutasosta ja uuden teknologian käyttöön ottamisesta.

Viimeisen vuosikymmenen aikana Turun väkiluku on kasvanut lähes prosentin vuosivauhtia. Tämä merkitsee vahvaa tarvetta asunto- ja palvelurakentamiselle ja vaatii työtä liikenteen sujuvuuden ylläpitämiseksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisäksi Turku on sitoutunut tavoittelemaan hiilineutraaliutta tiukalla aikataululla, joka pitää muistaa päätöksiä tehtäessä. Sähköbussien hankinta oli tärkeä avaus ja niiden osuus tulee jatkuvasti kasvamaan.

Joukkoliikenteen ja kevyen liikkumisen käyttäjämäärien lisääminen on kaupungin strateginen tavoite. Sitä varten parannetaan pyöräilyn ja kävelyn edellytyksiä kymmenillä miljoonilla euroilla. Kaupunki on myös tehnyt periaatepäätöksen uusista bussien runkolinjoista, mutta aikataulua on jouduttu hankalista olosuhteista johtuen siirtämään.

Pitää kuitenkin muistaa, että liikkumistapojen muutosten pitää perustua ihmisten vapaaehtoisuuteen. Henkilöauton käytölle on siihen useimmilla perustellut syyt, eikä heidän liikkumisensa hankaloittaminen ole järkevää. Jos rajoitukset aiheuttavat ruuhkia tai saavat ihmiset ajamaan pitkiä kiertoreittejä, ympäristöongelmat vain kasvavat. Panostus vähäpäästöisiin tai päästöttömiin ajoneuvoihin on sen sijaan hyvää politiikkaa.

Tulevaisuuden kaupunkisuunnittelussa on liikenteellä tärkeä osuus. Isot joukkoliikennepanostukset ja kävelypainotteisen keskustan kehittäminen mietityttävät päättäjiä ja äänestäjiä.

Merkittäväksi vaihtoehdoksi on nostettu pikaraitiotie, jolla on kiistattomia hyviä puolia, mutta esimerkiksi pysäkkien etäisyyksien osalta myös heikennyksiä asiakkaille.

Valtuuston enemmistö hyväksyi raitiotien ensimmäisen vaiheen jatkosuunnittelun ja edellytti, että väylää voidaan tarvittaessa hoitaa myös busseilla. Kokoomuksen valtuustoryhmä hyväksyi suunnittelun määrärahat, mutta asetti lopulliselle investointipäätökselle tiukat reunaehdot.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mielestäni olosuhteet ovat muuttuneet siihen suuntaan, ettei edellytyksiä ainakaan ensi valtuustokaudella raitiotieinvestoinnille ole, vaikka raitsikasta kuinka pitäisi.

Turulla on valtavat investointitarpeet. Tarvitaan uutta infrastruktuuria ja vanhan korjausta. Koulu- sekä päiväkotitilanne on haastava ja monet liikuntatilat ovat käyttöikänsä päässä. Lisäksi olemme rakentamassa konserttitaloa ja kaupunginhallinnolle uusia tiloja.

Raitiotien ensimmäiseen vaiheeseen tarvittaneen kaupungin rahaa noin 250 miljoonaa euroa ja sekin edellyttää 30 % valtion osuutta ja jos reitistöä jatkettaisiin, niin summa olisi ainakin kolminkertainen. Tilannetta ei muuta se, että hanke toteutettaisiin erillisen yhtiön kautta ellei siihen saataisi myös ulkopuolista rahaa, enkä siihen usko.

On esitetty, että kaupunki saisi huomattavasti arvonousua radan lähellä olevista tonteista. Hieman epäilen tätä, mutta se olisi helppo selvittää pyytämällä tarjousta parista Itäharjun tontista siten, että tarjous sisältäisi hinnan raitiotien kanssa tai ilman.

Jos kaikki suunnitellut investoinnit toteutetaan mukaan luettuna raitiotien ensimmäinen vaihe, niin kaupungin velka saattaisi kasvaa miljardilla eurolla ja se on liikaa. Lisähaasteen velkaantumiselle tuo vielä mahdollinen sote-uudistus.

Toinen ongelma on koronaviruksen aiheuttama tilanne. Joukkoliikenteellä oli vaikeaa jo ennen virusta, kun torin ympäristön rakentaminen vaikeutti liikkumista ja vähensi bussien käyttäjiä. Virus pudotti matkustajamääriä sitten aivan dramaattisesti.

Toivottavasti rokotteen kautta vähitellen päästään normaalielämään, mutta ihmisten käyttäytymiseen saattaa tulla pysyviä muutoksia kuten etätyön lisääntyminen ja sairastumisen yleinen pelko. Emme vähään aikaan voi tietää minkälaisia pitempiaikaisia vaikutuksia joukkoliikenteen käyttöön syntyy.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tällä hetkellä kaupunki käyttää noin 20 miljoonaa euroa verovaroja joukkoliikenteen tukemiseen ja suunnittelukaudella on varauduttu 10 % kasvuun. Vero-osuutta ei voida olennaisesti kasvattaa. Onneksi valtio tuli viime vuonna hätiin ja korvasi pääosin koron aiheuttamat menetykset, mutta piikki tuskin on pitkään auki.

Viimeisenä mutta ei vähäisempänä on huoli keskikaupungin yritysten tilanteesta. Toriparkin ja torin ympäristön rakentaminen on aiheuttanut melkoista haittaa liiketoiminnalle. Kestää vielä ensi vuoden kevääseen, ennen kuin kaiken pitäisi olla kunnossa.

On kohtuutonta, jos jo parin vuoden päästä alettaisiin sulkemaan ja repimään katuja auki raitiotien takia.

Olli A. Manni

Kokoomuksen Turun valtuustoryhmän puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (24)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mercurius
Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
a) ilman raitiotietä Turkuun jää rakentumatta n. 650 000 ka-m2 vähemmän kuin raitiotien vauhdittamana.

b) Itäharju kilpailee mm. Espoon ja Tampereen vastaavien kehityshankkeiden kanssa ja mm. Tampereen Hiedanranta on viemässä voiton, eikä vitkuttelulla Turun Itäharjuun rakennu liki 20 000 asukkaalle ja 10 000:lle työpaikalle keskittymää suurimpien rakennusliikkeiden linjausten mukaan. Ne investoivat tehokkaiden kaupunkien sisäisten joukkoliikenneyhteyksien läheisyyteen. Sama koskee Vaasanpuistoa jne.

c) pitkäaikainen euroinvestointilaina on saatavissa liki 0% kiinteällä korolla ja kuitenkin jo raitiotien rakentamisen aikana generoituu yrittäjä-, kassavirta-, palkka-, maankäyttö- ja verotuloja Turun kaupunkiin ja kaupungille. Olisi perin typerää ja vastuutonta olla hyödyntämättä tilannetta, missä vielä valtio on lupautunut antamaa vipupääomaa 30% investoinnista.

d) on harhauttavaa väittää että esim. yhden korttelin mittaisen katuosuuden raitiotierakentaminen kestäisi vuosia, kun oikea aikataulu on kuukausia pienellä osalla tapahtuvia arkeologisia kaivauksia lukuun ottamatta. Turun Toriparkkityömaan yhteydessä jo vahvistetaan Kauppiaskatu ja Eerikinkatu raitiotietä varten eli vain pintatyö jää puuttumaan.

Turulla ei kerta kaikkiaan ole varaa vitkukella, eikä varaa olla rakentamatta raitiotieverkostoa alkaen per heti!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
Äänestäjien pelko on viisauden alku...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
Tosissaanko uskot, etteivät grynderit kiinnostu Itäharjun alueesta ilman raitsikkaa? Miten Itäharju kilpailee muiden kaupunkien alueiden kanssa? Kunhan Itäharjun alueen suunnittelu ja kaavoitus käynnistyvät, se kiinnostaa rakentajia ja yrityksiä ihan ilman raitsikkaakin. Näin on käynyt kaikissa Turun kohteissa tähänkin asti. Tuota samaa mantraa raitsikan puolustajat jaksavat jauhaa. Turun kehittyminen ei ole, eikä tule olemaan raitsikan varassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
Kuinka te jaksatte. Ettekö edes häpeä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mercurius
Vast: Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
Jo nyt ovat rakentajat ilmoittaneet että ne investoivat Suomen kasvukeskuksissa erityisesti alueisiin, missä joukkoliikenne on järjestetty tehokkaasti ja houkuttelevasti. Näin on mm. Tampereen raitiotien jatkeella Hiedanrantaan minne valmistuu uusi 15 000 asukkaan kaupunginosa. Sama koskee Raidejokerin liittymiä mm. Espoossa.

Turun Kupittaan-Itäharjun joukkoliikennekansi ja koko Itäharjun kehitys on vastatuulessa ja häviämässä kilpailun siitä, mihin investoidaan ja missä aikataulussa uudet kaupunginosat rakentuvat. Turkulaisittain Herttuankulma on hyvässä vauhdissa ilman raitiotie lupausta, mutta siihen on muut syynsä eli Turun uuden rakennuskannan jääminen jo vuosia pahasti jälkeen verrokkikaupungeista.

Turulla ei ole enää varaa olla investoimatta myös raitiotiehen. Kaupungin verenkierto tarvitsee päävaltimot osana föli-kokonaisuutta, jotta kaupunki voi kehittyä kasvukeskusten kilpailussa. Muuten me putoamme maakuntasarjaan - lopullisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
"Turkulaisittain Herttuankulma on hyvässä vauhdissa ilman raitiotie lupausta, mutta siihen on muut syynsä eli Turun uuden rakennuskannan jääminen jo vuosia pahasti jälkeen verrokkikaupungeista.
"
Siis höpöhöpö, Turussa tonttia riittää, ja grynderi kyllä sen hyödyntää kun asiakas innolla ostaa. Ei tarvitse olla kiskojen kulmilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Juuri nyt on oikea aika raitiotieinvestoinnille
Ahaa, eli ratikkaa vastustavat grynderit, jotka eivät saaneet omistuksia ratikan suunnitellulta reitiltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Rahanhukkaa
Turussa oli aikoinaan raitiotie ja sen purkaminen oli surullinen esimerkki Turun taudista. Mutta tuo juna on nyt mennyt, eikä sen perään kannata enää itkeä. Turun kokoisessa pienessä kaupungissa raitiotie on nykytilanteessa ylimitoitettu ratkaisu. Modernilla bussikalustolla joukkoliikenne pystytään hoitamaan joustavasti ja kustannustehokkaasti. Ja vielä, miten kaupunki, joka ei saa hankittua toimivaa funikulaaria ja joka ei pysty hoitamaan katujensa talvikunnossapitoa, pystyisi mitenkään suoriutumaan puolen miljardin euron jättihankkeesta ja aikanaan kaluston pyörittämisestä ja ylläpidosta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Rahanhukkaa
Raitiotien alustava hinta-arvio on 283 miljoonaa euroa - ei puoli miljardia.
Kun valtio vielä osallistuu 30%, Turun osuudeksi jää noin 200 miljoonaa. Turun kustannusarviota voi pitää realistisena sen johdosta että sitä tehtäessä on pystytty hyödyntämään Tampereen toteutuneita kustannuksia.

Kukaan ei "itke" vanhan raitiotien perään. Turun, kuten Tampereenkin esikuvana ovat Euroopan modernit ja tehokkaat järjestelmät, joita on viime vuosikymmeninä tehty noin 70 kaupunkiin. Näistä moni Turun kokoluokkaa.

Raitiotie edistää tehokasta tiivistä maankäyttöä. Tiiviissä yhdyskuntarakenteessa myös mm. lumepoisto on nopeammin ja kustannustehokkaammin hoidettavissa, kuin laajalle levinneessä tieverkossa.

Käytännössä investointipäätöksen kannalta olennaiset tiedot ovat päättäjien pöydillä vasta vuonna 2024. Kun raitiovaunutkin alkavat liikennöimään vasta 2028-29, korona on silloin vain ikävä muisto ja sillä tuskin enää on vaikutusta enää joukkoliikenteen käyttöön.

Tärkeintä olisikin nyt pitää huolta siitä, että alkaneesta vuosikymmenestä ei tulisi Turun kehityksen menetettyä vuosikymmentä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Rahanhukkaa
Miten S.F määrittelee pikku ja suurkaupungin erot?Juuri oli jossain alueuutisissa kun joku piti tamperetta suurkaupunkina.Kaupunki jossa tosin 20% enemmän asukkaita mutta myös lääniä yli tuplaten turkuun nähden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: Rahanhukkaa - Aleksi
Mistä löytyy Aleksin mainitsema raitiotien 283 miljoonaa euron kustannusarvio, jonka laadinnassa on käytetty apuna Tampereen toteutuneita kustannuksia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Heh!
Saisiko sitovan, lopullisen ryhmäpäätöksen, kiitos! Entä konserttitalon paikka?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Heh!
Sitova saadaan heti kun on tehty Toriparkit. Eli saatu hyväksyntä ratikalle. Ja kokoomuksen poliittisen mallin mukaan asiasta äänestetään kunnes ratikka on hyväksytty.l
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Dio
Hermekseltä hyvä kirjoitus
Samaa mieltä Hermeksen kanssa. Turku jää pakokaasun hajuiseksi käpykyläksi jos raitsikkaa ei aleta rakentamaan. Turku on tulevaisuudessa niitä harvoja kasvukeskuksia ja tarvitsee vetovoimaisen joukkoliikenteen. Oman kokemukseni mukaan (itselläkin auto) Turun lähiöt ovat täynnä autoja, joita kaupungissa liikkumiseen ei oikeasti tarvita. Tienvarret ja parkkipaikat ovat täynnä autoja vaikka joukkoliikenteellä pääsee paljon helpommin esim. sote-,palveluiden ääreen. Tyks esimerlkiksi hyötyisi raitsikasta erityisesti. Raitsikka Turkuun, pikana!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Hermekseltä hyvä kirjoitus
Ei yksi raitsikkalinja Varissuo -Satama kesää tee. Torsoksi jää. Kannatan kyllä raitsikkaa, mutta sen toteutuksen tulee perustua kokonaisvaltaiseen suunnitteluun. Siis mukaan pitää ottaa Raisio ja Kaarina-Skanssi sekä Hämeenkatu Nummelle. Toteutus sitten aikataulutetaan rahavarojen mukaan.

Yksityiskohdista reitti Kirkkosillalta Eerikinkadulle suunniteltava, siis ilman henkilöautoliikennettä. Seminaarissa 2029 Eerikinkatu määriteltiin joukkoliikennekaduksi; omituista jahkailua vielä reiteistä Kauppatorin ympärillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
BoSkäri
Vast: Hermekseltä hyvä kirjoitus
Vieko raitsikka ne haisevat autot pois niistä lähiöistä? Mitä tekemistä esim. Martin alueella, Uittamolla, Suikkilalla ja Jäkärlällä on raitsikan kanssa? Jos tulee tehokas syöttöliikenne, tarvitaan oikeita vaihtoasemia ja raitsikalle 2-3 minuutin kulkuvälit. Raitsikka on se pienempi osa Turun liikenteen järjestämisestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää