Lukijoilta

Raitsikka ei palvele turkulaisten enemmistöä ja on rasite kuntarajat ylittävälle seutuyhteistyölle

Raitiovaunuja kaivataan takaisin Turkuun ja nostalgiset muistot Turun raitsikoista nousevat mieliin. Päätöstä raitiovaunuverkoston purkamisesta on pidetty turkulaisen päätöksenteon perikuvana: idiotismia kaikki tyynni.

Harva kuitenkaan palaa purkupäätösten perusteiden pariin: silmät sulkeutuvat perusteista sitä tiiviimmin, mitä hanakammin uusia kiskovaunuja torinkulmalle unelmoidaan. Unohdetaan, miten kallista kaluston ylläpitäminen oli tai miten tieverkoston laajuus mahdollisti linja-autojen kulun lähiöihin ja kaupungin reuna-alueillekin. Lisäreitistön rakentaminen todettiin jo tuolloin kalliiksi.

Raitiotieverkosto on siis aina kovin rajattu, koska vaunut tarvitsevat kiskot kulkeakseen. Kiskojen rakentaminen on erittäin kallista sekä tavattoman työlästä. Turun liikenne menisi vuosikausiksi täysin sekaisin.

Toisinaan toki kalliskin rakentaminen on mylläämisen arvoista, kun hyöty jakautuu laajalle. Raitiotieverkostosta hyötyy kuitenkin vain pieni osa turkulaisia eikä mitään takeita ole siitä, että hyödystä pääsisivät nauttimaan Turun reuna-alueilla asuvat saatikka ympäristökuntalaiset.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raitiotieverkostoa pidetään myös turkulaisena ratkaisuna ilmastokriisiin. Samalla kun tähän vedotaan sivulauseessa mainitaan, että syöttöliikennettä raitsikkareitin varrelle tehostetaan linja-autoilla. Samaan ilmastoystävällisyyteen pääsemme siis pelkästään linja-autoillakin.

Sähköä tien päälle, sanoisin. Lisää pyöräreittejä. Veronmaksajat kiittävät, kun kaupungin rahaa säästyy muihin palveluihin. Raitsikka kun syö varat ensivaiheessa, ylläpidettäessä, toisessa vaiheessa ja niin edelleen.

Innokkaimmat näkevät raitsikassa seutukunnallisen yhteistyöihmeen. Kovasti ihmetyttää, miten Varissuo-keskusta-satama -linjasta hyötyy yksikään lietolainen tahi raisiolainen? Mikäli seutukunnallinen raitiotie on päämääränä, olisi hanke pitänyt alun alkaenkin aloittaa yhdessä alueen kaupunkien ja kuntien kesken. Missä on raitsikkayhteistyö Kaarinan ja Raision kanssa, mikäli raitioliikenne todella on väylä kohti parempaa seutuliikennettä?

Pääkirjoituksessaan TS (16.1.) kirjoitti, ettei raitsikasta ole kuntavaaliteemaksi, koska Turun suurten puolueiden kanta on kaikilla raitsikkamyönteinen. Uskallan väittää lausuntoa ennenaikaiseksi.

Raitiotieverkoston perusteissa on rutkasti visionäärisyyttä muttei juurikaan realismia. Mistä rahat, ketkä hyötyvät, mikä on todellinen ilmastohyöty ja miten käy seutuliikenteen kehittämisen – nämä kysymykset ansaitsevat aidot vastaukset, ennen kuin ratakiskoja taotaan torin varrelle.

Haitoistakin tulee uskaltaa puhua ääneen: yksikaistaisina muun muassa Kirkkosilta, Hämeenkatu ja Littoistentie olisivat liikennesumppuja, kun raitioliikenne haukkaa toisen kaistan itselleen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Julia Koskinen

(kesk)

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (17)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mercurius
Kirjoitus on valitettavasti täynnä virheitä ja epätotuuksia
a) raitiotie ei ole mikään nostalgiahanke, vaan kannattava kaupunkikehityshanke, mikä maksaa valitulla aloitusosuudella itsensä takaisin Valtion Taloudellisen Tutkimuskeskuksen laskelmien mukaan jo alle 20 vuodessa. Turun kaupungin osuus kustannuksista on 70% ja valtion 30%.

b) raitiotieverkosto on toimiva osa koko föliä, ikään kuin kaupunkiseudun valtimot, jotka saavat verenkierron toimimaan ja tuovat kasvua, työllisyyttä, vaurautta ja dynamiikkaa Turun kaupungille ja kaupunkilaisille suorien sekä kerrannaisvaikutusten yrittäiien kassavirtoina ja palkansaajien tuloina.

c) raitiotieverkosto on suunniteltu siten että se voidaan jatkovaiheissa laajentaa säteittäin laajalle eri kaupunginosiin Hirvensalosta Länsikeskukseen, Skanssiin ja Lentoasemalle jne sekä naapurikaupunkeihin, etenkin Raisioon ja Kaarinaan.

d) kun raitiotie tehostaa Turun kaupunkiseudulla liikkumista ja osa autoilijoista voi siirtyä näillä painopistelinjoilla parhaan käyttäjäystävällisimmän joukkoliikenteen käyttäjiksi. Muutaman henkilöauton katutilassa matkustaa raitiotievaunuissa jopa 200 henkeä. Se tuo lisää tilaa liikkua myös henkilöautoilla.

e) mikäli raitiotietä ei rakenneta, niin Turkuun jää rakentamatta n. 650 000 kerrosalaneliötä vähemmän asuin- ja toimitiloja. Se tietää ilman raitiotietä vähemmän työtä ja työllisyyttä, vähemmän yrittäjä ja palkkatuloja sekä vähemmän myös maankäyttö- ja verotuloja Turun kaupungille. Kun pitkäaikaisen investointilainan kiinteä korko on lähes 0%, mutta tuotto jo rakentamisen aikana eri tulovaikutuksilla > 0%, niin investointi on tehtävä juuri nyt ennen kuin EKP:n ja valtion rahoitusikkuna menee umpeen.

Turun kaupungilla ei ole varaa olla rakentamatta raitiotietä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Kirjoitus on valitettavasti täynnä virheitä ja epätotuuksia
"Muutaman henkilöauton katutilassa matkustaa raitiotievaunuissa jopa 200 henkeä. Se tuo lisää tilaa liikkua myös henkilöautoilla."
- mutta autoja on jatkuva letka, kun taas suurin osa raitiotiekiskoista on tyhjinä. Kiskot päin vastoin vievät tilaa autoilta ja raitioliikenteen tukemiseksi autoilua tullaan entisestäänkin kaikin tavoin vaikeuttamaan. Ja vielä, raitiovaunut eivät voi korvata tavaraliikennettä. Lähinnä se helpottaa työmatkaliikennettä. Tässäkin suhteessa on järjetöntä vetää linja nimenoman Varissuolle. Halvempaa olisi perustaa sinne Alko, niin liikennetarve keskustan suuntaan vähenisi. Ymmärrän kyllä Varissuon valinnan. Se on harvoja reittejä, jonne kiskot ylipäätänsä mahtuisivat Itäharjua pitkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Kirjoitus on valitettavasti täynnä virheitä ja epätotuuksia
"b) raitiotieverkosto on toimiva osa koko föliä, ikään kuin kaupunkiseudun valtimot, jotka saavat verenkierron toimimaan ja tuovat kasvua, työllisyyttä, vaurautta ja dynamiikkaa Turun kaupungille ja kaupunkilaisille suorien sekä kerrannaisvaikutusten yrittäiien kassavirtoina ja palkansaajien tuloina."

Tuosta em. hehkutuksesta herää väistämättä kysymys, mielestäni täysin aiheellinen, että miksi ihmeessä näinkin erinomainen ja täysin idioottivarma kultakaivos ei sitten kelvannut Turun päättäjille raitiotien lakkautusvuonna 1972?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mercurius
Raitiotie lopetettiin vastoin kannattavuuslaskelmia
Todellisuudessa Turun raitiotie oli lakkausvaiheessaan suosionsa huipulla. Se oli edullisempaa käyttökustannuksiltaan kuin bussilinjat ja lisäksi kun se väkisin lopetettiin, niin matkustajamäärät korvaavilla busseilla romahtivat, mikä raitiotien lopettaminen tuli Turun kaupungille vuosien saatossa hyvin - hyvin kalliiksi.

Onneksi virheelliset härkäpäiset päätökset voi korjata ja entistä parempana modernilla raitiotieverkostolla osana föli-kokonaisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Ei koko totuus
Lukekaa Aamulehden lukijapalstaa, niin huomaatte miten tyytyväisiä manselaiset ovat ratikkaansa.
Hermeksen kirjoituksessa nyt niitä epätotuuksia onkin. Tyhjään perustuvia ennustuksia riittää senkin edestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Talvinen kommentti
Mites näitä raitioteitä huolletaan talvella, jos sattuu tulemaan lunta? Kuntec ei pysty huoltamaan edes katuja, kun kalustot on myyty pois. Onko Turku varautunut ylläpitämään raiteiden huoltokalustoa ja onko ylläpitoa laskettu kustannuksiin edes mukaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Talvinen kommentti
Ratikan keulaanhan voisi pultata talvisin lumiauran joka heittäisi lumet, kätevästi ja alhaisin kustannuksin, vieressä ajavien autojen päälle. Selkeä ilmastoteko. Tyhmempikin autoilija pikkuhiljaa ymmärtäisi, että viimeistään nyt kannattaisi alkaa kulkea ratikalla...kun autoa saa jatkuvasti kaivaa kinoksesta. Kesällä ja etenkin syksyllä siihen giljotiinin keulalle voisi asentaa pyöröharjan ja peräpäähän painepesurin.
Aivan, aivan...nerouteni häikäisee joskus itseänikin...

(Varoitus: kommentti saattaa sisältää sarkasmia)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aprikoitselija
Ratikasta ja kuntavaaleista
24.1. eräs kepulainen kirjoitti otsikolla Raitsikka ei palvele turkulaisten enemmistöä ja on rasite seutuyhteistyölle.

Lisään tähän vielä, että ratikkakeskustelu on ollut toistaiseksi vain mielipide- ja tunnepohjaista. Realiteetit ja faktat eivät ole tulleet esiin. Rahasta puhumattakaan, esim. liikenteen kapasiteettitarvetta ei ole selvitetty, vaikkapa verrattuna vaihtoehtoihin, jotka eivät perustu kiskoihin ja rautapyöriin. Tällainen selvittely osattiin jo 1960-luvulla.
Keskustelussa on myös vaitiololla ohitettu se asia, että suunnitellun yhteyden, Varissuo - satama välillä on jo olemassa ratayhteys. Liityntäliikenne on joka tapauksessa tarpeen, kun näin harvaan maankäyttöön ylisuuria kuljetussysteemejä haaveillaan.

Vaalit
Odotan malttamattomasti oikeiden puolueiden tarjokkaiden julkista mielipidettä ratikkaan ja siitä, pysyisivätkö he ryhmäpäätöksissä siitä äänestettäessa. Ellei tällaisia tule näkyviin, oma valintani on tehtävä kepun ja ps-n välillä vaikka se olisi minulta ensimmäinen kerta. Sen verran tosiasiat rahassa, kaupungin toimivuudessa ja asiallisuudessa minulle merkitsevät.

Ratikkaentusiasteille suosittelen luettavaksi teoksen Juhani Aho, Rautatie. Se kuvaa aikansa huipputekniikkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ratikasta ja kuntavaaleista
Raitiotiestä on realiteettejä ja faktaa saatavilla ympäri Eurooppaa, mukaanlukien Tampereelta. Ei Turku ole niin uniikki, etteikö verrokkeja löytyisi.

Mitä tulee liikenteen kapasiteettitarpeeseen, sitä vasta onkin selvitelty ja juuri sen takia Varissuo on ollut koko ajan mukana suunnitelmassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää