Lukijoilta

Katuun maalatut nopeusrajoitukset häviävät lumen alle

Turun kaupungin keskustan nopeusrajoitukset (30 ja 40 km/h) aiheuttavat epätietoisuutta varsikin nyt talvisaikaan, kun lumi on maassa eivätkä nopeudesta kertovat maalaukset kadun asfaltilla näy. Kadunkulmissa joissakin paikoissa on kyllä aluerajoituksen liikennemerkki, mutta sitä ei aina vilkkaassa liikenteessä ehdi havainnoida.

Ongelmia tulee varsinkin vieraspaikkakuntalaiselle, joka ei tiedä, mikä on pääväylä (40 km/h) ja mikä sivukatu (30 km/h).

Esimerkiksi Puutarhakadulla nopeus vaihtelee 30–40 km/h välillä alueesta riippuen.

Esitykseni on, että nopeusrajoitus olisi keskustassa kaikkialla 40 km/h, joka on aivan riittävän alhainen ja selkeä, jotta moottoriajoneuvolla liikkuja ehtii reagoida kiperiin tilanteisiin.

Jouko Vahtonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VanhaLauri
Värillä on väliä
Valkoinen oli tyhmyyden tiivistämä määräys, sitä puolustettiin autojen konenäöllä ja säästöillä. Kyllä keltainen pilkistäisi lumen seasta paremmin.
Kun nopeus pudotetaan 50- 40 , eikö autoja ole kadulla n. 20% enemmän, eli ruuhkat lisääntyy. 30 on aivan turha nopeus kadulla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Värillä on väliä
Matematiikkasi ontuu. Pienemmällä maksiminopeudella voi pitää pienempiä turvavälejä, jarrutusten aiheuttama haitariliike vähenee ym. Juuri tänään lehdessä luki muurahaisten parviälystä. Siinä kerrottiin, että jos reitti ruuhkautuu, koko joukko hidastaa vauhtia, jolloin lauma liikkuu yhä sujuvasti. Autolla ajavat eivät ajattele kokonaisuutta. He ohittelevat, kiihdyttävät ja jarruttavat. Se johtaa mahdollisesti satunnaisen autoilijan nopeampaan läpimenoon, mutta kokokaisuus, koko liikenne, hidastuu. Itsekkyys ei ole avain liikenteen sujuvuuteen.

Mutta ennen kaikkea 30 ja 40 rajoitukset on turvallisuuskysymys. Autossa toki säilyy hengissä, vaikka ajaisi 80 km/h pyöräilijää tai jalankulkijaa päin, mutta se toinen osapuoli voi olla eri mieltä tästä nopeudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa_Pasa
Liikennemerkit
Odotitko koko syksyn ensilunta, että pääsisit kertomaan mielipiteesi keskustan nopeusrajoituksista? Parempiakin argumentteja voisi keksiä niitä vastaan, kuin satunnainen lumipeite. Katuun maalatut nopeusrajoitukset on hyvä asia, mutta ei niitä siellä edes tarvitsisi olla, liikennemerkit on ja niitä pitää noudattaa. Katse ylös asfaltista, niin liikenne on turvallisempaa niille muille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Liikennemerkit
Nyt kaupunkialueella nopeusrajoitukset vaihtuvat tiheään 30-50 välillä tavallaan satunnaisesti. Minusta sama 40 koko alueella olisi parempi. Silloin voisi paremmin käyttää hyväkseen miltei jokaisessa uudemmassa autossa olevaa nopeudenrajoitinta. Sen kun asettaa keskustaan tullessa siihen neljään kymppiin, ei tarvitse koko ajan vilkuilla mittariin, jää paremmin aikaa liikenteen seuraamiseen. Nyt pitäisi olla jatkuvasti olla asettamassa rajoitinta alati vaihtuviin rajoituksiin, jos sitä aikoo hyödyntää.
Kolmenkympin rajoitus on jo niin alhainen, että sen noudattaminen vaatii jatkuvaa mittarin vilkuilua. Perinteinen automaattivaihteinen menee kaasua painamatta jo tuon rajoituksen yli, jos on lieväkin alamäki. Liikennevaloista kiihdyttäminenkin sujuu sutjakkaammin, kun voi reippaasti painaa kaasua tietäen, että se rajoitin tulee vastaan, eikä mene vahingossakaan ylinopeuden puolelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TjR
Reagointi kiperissä tilanteissa
Nopeuksilla 40 km/h ja 30 km/h on iso ero kiperissä tilanteissa. Jos on hyvä keli, autossa ABS-jarrut ja kuljettajan reagointi keskimääräinen, näyttää tilanne tältä. Nopeudella 30 km/h auto on pysähtynyt 11,7 metrin päässä. Nopeudella 40 km/ jarrutus alkaa 11,1 metrin kohdalla ja sen nopeus on 38 km/h 11,7 metrin kohdalla eli siinä, missä hitaammin ajanut on jo pysähtynyt. Ero on valtaisa jalankulkijan kannalta, jäädäkö auton (38 km/h) alle vaiko vain pelästyä.

Nopeusrajoituksilla on vankat perusteet, fysiikka, ei niitä mutu-tuntumalla päätetä. Ihan vastaavat rajoitukset ovat Helsingissäkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Reagointi kiperissä tilanteissa
Eikö 30 km/h nopeudella ole reaktioaikaa, kuten 40 km/h nopeudella?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TjR
Vast: Reagointi kiperissä tilanteissa
Reaktioaika on sama, noin 1 sekunti, molemmilla nopeuksilla. Siinä ajassa auto kulkee 40 km/h nopeudella noin 11,1 m ja 30 km/h 8,3 m, jarrutusmatkat ovat vastaavasti 6,1 metriä ja 3,4 metriä. Ja 50 km/h nopeudella reaktiomatka on 13,9 m, jarrutusmatkat 9,6 m, joten pysähtymismatkaksi tulee reilut 23 metriä.

Se mainitsemani 1 sekunnin reaktioaika on jo hyvä, useimmilla se on jotain välillä 1,0 - 1,5 sekuntia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.