Lukijoilta

Kuka opettaa nuorille rahankäyttöä?

Jori Liimatainen
Yhteiskuntamme ei juurikaan valmista nuoria käsittelemään rahaa ja ottamaan vastuuta omasta taloudestaan, kritisoi kirjoittaja.
Yhteiskuntamme ei juurikaan valmista nuoria käsittelemään rahaa ja ottamaan vastuuta omasta taloudestaan, kritisoi kirjoittaja.

Elena Sulin kirjoitti 3.1. Helsingin Sanomissa nuorien hyperluksusmuodista ja tähän kuluvasta rahasta. Jutussa kerrotaan muun muassa 19-vuotiaasta, jolla oli päällään 1 700 euron takki kun juttua tehtiin. Kerrotaan myös 17-vuotiaasta, joka kertoo käyttävänsä kuukaudessa jopa 2 000 euroa vaatteisiin.

Tämän artikkelin myötä on somessa alkanut kiivas keskustelu siitä, miten rahaa pitäisi käyttää.

Tämän kirjoitukseni tarkoitus ei ole arvostella tai tuomita kenenkään rahan käyttöä, vaan pyrkiä aloittamaan keskustelu siitä, miten yhteiskuntamme ei juurikaan valmista nuoria käsittelemään rahaa ja ottamaan vastuuta omasta taloudestaan.

Niin kuin moni asia maassamme, tämäkin lähtee kaikkien kotoa.

Olen onnellinen ja etuoikeutettu, että olen saanut hyvän kasvatuksen kotona ja että minulla oli molemmat vanhemmat kotona. Näin hyvin eivät asiat ole monilla lapsilla ja nuorilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Minä en ole erityistä oppituntia saanut rahan käytöstä, mutta olen oppinut paljon vanhemmiltani, etenkin aikana, kun olen asunut poissa kotoa. Tässäkin olen etuoikeutettu, sillä he ovat edelleen kuvioissa ja voin pyytää apua ja mielipiteitä kaikkeen, mikä minua vaivaa.

Entäs jos tilanne on se, että kotona ei ole ketään, joka voi opettaa rahankäyttöä? Tai kotona olevat eivät itse ole kovin hyviä siinä? Kenen vastuulle se sitten jää?

Kun nuori täyttää 18, aukeavat hänelle valtavat velkaantumisen mahdollisuudet lainojen, luottokorttien ja pikavippien myötä. Moni nuori saattaa tarttua näihin mahdollisuuksiin saada nopeaa rahaa sen enempää ajattelematta seurauksia tai takaisinmaksua.

Seuraavaksi heillä onkin laskuja perinnässä sekä maksumerkintä, jotka vaikeuttavat elämää entisestään.

Kun nuori täyttää 18, aukeavat hänelle valtavat velkaantumisen mahdollisuudet lainojen, luottokorttien ja pikavippien myötä.

Ensimmäisessä asiakaspalvelutyössäni opin, miten monella itseni ikäisellä ja nuoremmallakin on raha-asiat täysin hakusessa. Koin suorastaan shokin, sillä luulin aidosti, että kun saa laskun kotiin, kaikki maksavat sen. Näinhän ei asia tosiaan ole. Tämä kuvastaa, miten helpon ja etuoikeutetun elämän olen saanut kokea.

Pitäisikö peruskouluun sisältyä opetusta rahankäytöstä? Monen mielestä ehdottomasti, mutta miten se pitäisi käytännössä tehdä? Täysin uudessa oppiaineessa? Vai pitäisikö asia sisällyttää johonkin olemassa olevaan, esimerkiksi kotitalousoppiin? Siellä opetetaan jo miten pesukonetta käytetään, tehdään ruokaa, niin miksi ei opetettaisi laskujen maksua ja yleisesti taloudellista käytöstä?

Minä en ole asiantuntija näissä asioissa, joten en ala enempää ottaa kantaa siihen, miten asia pitäisi korjata. Olen kuitenkin vankasti sitä mieltä, että nuoremme tarvitsevat enemmän tukea ja opetusta rahankäytöstä ja kaikesta mikä liittyy siihen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rahaa tulee saada kuluttaa miten itse haluaa, etenkin jos sen on itse tienannut, mutta se on täysin varmaa, että mikäli nuorten ja muidenkin turha velkaantuminen saataisi vähenemään, heillä ja valtiolla säästyisi suuret määrät rahaa.

Jos nuoret saisivat hyvät tai edes paremmat lähtökohdat itsenäiseen elämiseen, tulisi heistä varmempia ja luotettavampia veronmaksajia tulevaisuudessa. Tämä olisi niin sanottu win-win-tilanne kaikille.

Miika Alhopuro

valtiotieteiden kandidaatti

Åbo Akademi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Alf
Rahankäytön pikakurssi
1960-luvulla isäukko alkoi maksaa minulle ja veljelleni viikkorahaa. Saatuani ensimmäisen 2 markan suuruisen "tilin", ostin vielä samana päivänä koko rahalla tavaraa läheisestä lelukaupasta. Tasaraha, penniäkään ei jäänyt. Velipoika taas oli minua fiksumpi ja säästi suurimman osan viikkorahastaan.

Holtiton rahankäyttöni aiheutti sitten sen, että seuraava viikkoraha jäi minulta saamatta. Se söi miestä taudin lailla. Opin siis kertaheitolla, "kantapään kautta", että tuhlailevalla elämäntyylillä on myös seurauksensa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Tosiaan
Onpa ikävä kuulla, että ainakaan kirjoittaja ei koe saaneensa koulussa opastusta rahan käyttöön. Olin siinä käsityksessä, että asia kuuluu edes jotenkin nykyisin jo peruskoulun opinto-ohjelmaan. Yhteiskuntaopissa, luulisin. Ilman muuta asiaa on syytä käsitellä koulussakin, vaikka todella hyvän pohjan taloudenpitoon saa toki vain kotoa - jos saa. Kotitaloudessa voisi harjoitella myös ostoslistojen tekemistä, järkevää ostamista ja kotitalouden budjetointia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Tosiaan
Vai pitäisi koulun opettaa nuorille rahankäyttöä :) :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.