Lukijoilta

Asenne ratkaisee liikenteessäkin – aggressiivinen käytös on pelottavan yleistä

Mikael Rydenfelt
Nopeusrajoituksilla on syynsä ja niitä tulee kaikkien noudattaa, muistuttaa kirjoittaja.
Nopeusrajoituksilla on syynsä ja niitä tulee kaikkien noudattaa, muistuttaa kirjoittaja.

Kiinnitin huomiota erityisesti nopeusrajoitusten laskemisen jälkeen kaupunkialueilla ikävään ongelmaan: Nopeusrajoituksia noudattamattomien autoilijoiden asenne nopeusrajoitusten mukaan ajavia autoilijoita kohtaan on jopa törkeää.

Nopeusrajoitusten laskeminen kaupunkialueilla välille 30–50 km/h ei liennyt ollenkaan haitallista. Näin vähennetään toivottavasti liikenneonnettomuuksia ennakoimalla, kun vauhti on pienempää.

Oli nopeusrajoitus mikä tahansa, aina löytyy kuljettajia, jotka kokevat rajoituksen liian matalaksi.

Mitä tämä aiheuttaa, kun me emme kaikki mukisematta vain sitoudu niihin sääntöihin, jotka meille on määrätty?

Asenne voi kuljettajalla olla tietysti mikä vain, mutta jäisipä se siihen, eikä vaikuttaisi ajotapaan liikenteessä.

Minäpä kerron: Ne autoilijat, jotka kokevat ettei nopeusrajoitus koske heitä, muuttuvat ajaessa aggressiivisiksi muita autoilijoita kohtaan. Näin sekä asenne että ajotapa ovat aggressiivisia, kun ei haluta noudattaa nopeusrajoituksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Otetaan esimerkiksi kaksikaistaiset tiet. Ryhmitytään vasemmalle kaistalle ajoissa, jotta päästään soljuvasti poistumaan vasemmalle kohti liittymää.

Takana ajaa puskurissa kiinni ylinopeutta haikaileva kuljettaja, joka hiillostaen etummaista autoilijaa luo edessä ajavalle paineen: ”Mene nyt siitä ja nopeammin”.

Ensimmäinen autoilija noudattaa määrättyä nopeusrajoitusta, ajaa sallittua maksiminopeutta. Silti takana painostetaan ajamaan nopeammin.

Mitä tämä aiheuttaa?

Takana oleva kuljettaja ohittaa autoilijan käyttäen oikeaa kaistaa, näinhän ei liikennesääntöjen mukaisesti ketään ohiteta.

Ohittaessaan etummaisen kuljettajan mulkoilee ohittaja ja jopa näyttää keskisormea ohitettavalle.

Autoilen päivittäin ja koen aggressiivista liikennekäyttäytymistä tapahtuvan todella usein. On mahdotonta ajaa nykyään liikenteessä saamatta vihaa niskaansa.

Noudatan edelleen nopeutusrajoituksia, mutta pelkään, että se saa jonain päivänä autoilijalta, joka ei nopeusrajoituksista piittaa, ihmishengen vaarantamisen aikaan.

Olisiko liikaa vaadittu ottaa kaikki liikenteessä huomioon lähtemällä tarpeeksi ajoissa matkantekoon, jottei tarvitse ajautua liikenneraivoon?

Nopeusrajoituksilla on syynsä ja niitä tulee kaikkien noudattaa. Nopeusrajoitusten mukaisesti ajava ei ole sääntöjä asettanut tauluun vaan noudattaa niitä.

Liikenteessäkin asenne ratkaisee, aina.

Säännöt on

noudattamista varten luotu

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Niin totta, niin totta
Ihan juuri eilen juttelimme tuttavan kanssa samasta asiasta, ja kummallakin oli vahvasti se tuntu, että aggressiivisuus on liikenteessä paljon vuosikymmenten mittaan. Ei sitä näin paljon ollut lapsuudessa ja nuoruudessa, niin muistelimme. Tämä aika taitaa yleensäkin sallia ja jopa suosia röyhkeyttä ja minä minä -ajattelua?

Ajan ottaminen on luullakseni turha neuvo. Ei aggressiivisuus liikenteessä useimmiten johdu aidosta kiireestä. Voi olla että aikaa varataan liian vähän, mutta pikemminkin aggressiivisuuden perustelemiseksi kuin toisin päin, niin että kiire synnyttäisi aggressiota.

Eräs raivostuttavimpia aggression muotoja liikenteessä on muiden "kouluttaminen". Siis ajotavalla pyritään osoittamaan, jos omasta mielestä kanssaliikkuja toimii jotenkin väärin. Eikä edes välttämättä liikennesääntöjen vastaisesti, vaan ihan vain kouluttajan omasta mielestä "typerästi" - kuten "alinopeudesta" huomauttavat (puskurissa riippuminen, riskiohitukset, eleet, torven soittelu).

Siihen että joku ajaa eri tavalla kuin itse ajaisi, on usein hyvä syy - äärimmillään jopa lain noudattaminen. Jos taas liikenteessä on esim. hajamielisiä tai tahallaankin kiusaa tekeviä, en usko, että "koulutus" heitä juuri parantaa. Jos "koulutuksen" viesti menee ensinkään perille, niin se saattaa aiheuttaa päin vastoin haittaa, kuten hätääntymistä tai uhmakkuutta. Yhtä vähän, kuin muita hitaammin ajava pystyy siten "kouluttamaan" kaahareita, pystyy kaahari "kouluttamaan" hitaasti ajavaa.

Ehdottomasti turvallisinta on ajaa sääntöjen mukaan ja olla piittaamatta muiden ajovalinnoista. Siten saa mielenrauhaa. Vaikka edes säännöistä ei piittaisikaan, niin "aja ja anna muiden ajaa" (omalla tavalla) on paljon parempi periaate kuin ruveta liikennekouluttajaksi omalla päätöksellä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
lipsanen
Suomalaisesta liikenteestä puuttuu jousto ja tilannenopeus
Myös joustaminen on liikenteessä tärkeää. Pitää osata huomioida muu liikenne. Jos kirjoittaja ohitetään päivittäin ja hän kohtaa itseensä kohdistuvaaa aggressiivista käytöstä usein, on ehkä syytä tarkastella myös omaa toimintaansa. Kirjoittaja esimerkiksi kertoo ajavansa vasenta kaistaa keräten jonoa taakseen. Tieliikennelaki sanoo, että suoraa ajaessa on pyrittävä ajamaan niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin se on turvallisesti mahdollista. Ryhmittäytyä ehtii lähempänä risteystäkin. Jos tietää olevansa hidas ja arka, miksi kiusata muita?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Suomalaisesta liikenteestä puuttuu jousto ja tilannenopeus
Lipsanen, nöin juuri. Joustoa ja rentoutta peliin. Poliisi jakaa välillä maksuja, siitä, että noudattaa omaehtoisia rajoituksia. Muiden tielläliikkujien ei pitäisi leikkiä poliiseja, eikä olla ojentamassa muiden ajotapoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
Tuulilasikameraan kertyy, mutta poliisille turha lähettää
Tuntuu ristiriitaiselta, että nopeuskameraan 10 km ylinopeutta ajaneen henkilöllisyyden selvittämiseen polisilla riittää aikaa . Kuulemma näin , omakohtaista koemusta ei ole. Mainitusta rikkeestä seuraa alle parinsadan rikemaksu. Toisaalta jokaista ajettua 500 kilsaa kohti autoni tuulilasikameraan kertyy törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamistilanteita, eli sellaisia , joista rangaistuksena olisi kymmeniä päiväsakkoja tai peräti ajokortti pois. Näitä tapauksia poliisi ei ole kiinnostunut tutkimaan. Johtuuko ristiriita lainsäädännöstämme, vai vaan asenteesta? Pienenä aikanaan opettiin, että poliisia pitää auttaa. Mainitunlainen apu ei sille kelpaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Tuulilasikameraan kertyy, mutta poliisille turha lähettää
Voisin kuvitella, että jos poliisi kelpuuttaisi Dash Cam "todisteet", niin siellä olisi liikenteessä melkoinen määrä provosoijia kalastelemassa kanssa-autoilijoilta rikkeitä.
Pientä kalastelua esiintyy jo nykyäänkin. Ilmeisesti toiveena saada hyvää YouTube -materiaalia. Tai sitten IL/IS-lehtiin niitä naurettavia "muka vaaratilanteita", otsikoilla "Hengenvaarallinen ohitus" tms.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tuulilasikameraan kertyy, mutta poliisille turha lähettää
Briteissä kelpaa. Ja provokaattorit voisivat tehdä ihan hyvääkin poistamalla liikenteestä niitä provosoitujia. Ja kun kaikki ovat provokaattoreita niin ne ylilyöntejä tekevät provokaattorit ovatkin itse siellä syytettyjen penkillä jos lainvastaisilla tavoilla muita provosoidat. Kuten vaikkapa palaamalla liian lähelle eteen ohituksen jälkeen ja hidastamalla sitten alle rajoitusnopeuteen. Tällaisiakin provokaattoreita on jo nyt näkynyt, kamera heillä oli sekä eteen että taakse.

Mutta nämäkin saataisiin vastuuseen toimistaan jos useammalla olisi se kamera ja poliisi tarttuisi näihin laittomuuksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Tästä tulikin mieleen
"Ryhmitytään vasemmalle kaistalle ajoissa, jotta päästään soljuvasti poistumaan vasemmalle kohti liittymää"
En epäile, että kirjoittaja tähän syyllistyisi, mutta näin yleisenä havaintona; käsittämättömän usein esim. Liedon suunnalta tullessani näen autoilijoiden ryhmittäytyvän todellakin "ajoissa" vasemmalle kaistalle ajamaan heti kun Hämeentie kaksikaistaiseksi muuttuu. Sitten kun on seurannut tilannetta, niin sitä on jo "heti" Jaanintielle tai viimeistään Nummen kohdalla Savitehtaankadulle käännytty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää