Lukijoilta

Asiakaspalvelu – onko se enää palvelua?

Henkilökohtaisen asiakaspalvelun merkitys on tärkeä nykyisessä internetpohjaisessa tietoyhteiskunnassa. Suomessa on suuri joukko ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää tietokonetta asioiden hoitamiseen. Vanhukset, vammaiset ja henkilöt, joilla ei ole pankkitunnuksia, joutuvat tästä ongelmasta kärsimään.

Jouduttaessa asioimaan esimerkiksi Carunan asiakaspalvelun kanssa soitetaan ohjeiden mukaisesti asiakaspalveluun. Puhelinvaihde on tehty niin, että painellaan numeronäppäimiä nauhoitteen ohjeiden mukaisesti, kunnes lopulta puhelu yhdistyy jonotuksen jälkeen oikealle henkilölle.

Ystävällinen ääni tiedustelee, kuinka hän voi auttaa asiakasta.

Muutoksia sähkönsiirtotuotteisiin tämä asiakaspalvelija ei tee, vaan hän ohjaa käyttämään Carunan internetsivuston tarjoamia palveluja. Asiakaspalvelu ei tee siis muutoksia, kertoo vain internetsivuston osoitteen. Jos asiakkaalla ei ole mahdollisuutta käyttää tietokonetta, ohjataan hänet naapuriin tai kirjastoon.

Puhelinpalvelun on pysyttävä henkilökohtaisen palveluna, jonka kautta asiakkaat voivat tehdä muutoksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Carunan verkkosivusto on varsin monipuolinen, mutta onko sen opettelu pakollista asiakkaille, jos kerran vuosikymmenessä haluaa tehdä muutoksia hankkimiinsa tuotteisiin?

Asiakaspalvelujen ulkoistaminen on johtanut tilanteeseen, että enää ei ole mahdollista hoitaa asioita puhelimen välityksellä. Asiakaspalvelusta on tullut puhelinvastaaja ja vaihtuukohan siihen vastaava ihminenkin lähitulevaisuudessa koneeksi. Sen jälkeen henkilökohtainen kontaktointi ei olisi enää mahdollista.

Puhelinpalvelun on pysyttävä henkilökohtaisen palveluna, jonka kautta asiakkaat voivat tehdä muutoksia.

Toivoisin Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvittävän Carunan asiakaspalvelun oikeudenmukaisuuden myös kuluttajien kannalta.

Risto Elo

Lieto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Alf
Kahden kerroksen väkeä
Itseasiassa Valtiovarainministeriökin on ottanut kantaa näihin kansalaisten eriarvoisuutta ja sitä kautta myöskin syrjäytymistä lisääviin digipalveluihin. Tekstin löytää googlettamalla lauseen "Digitalisaatio ei saa syrjäyttää".

Tuskinpa se on kansantaloudellekaan hyväksi, että asiakkaat palvelevat kohta joka paikassa itse itseään...joka taas aiheuttaa sen, että työkkärin jonot ja leipäjonot pitenevät entisestään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Voi ei
Olipa äärimmäinen esimerkki siitä, mihin digitaalisuus nimenomaan ei saa johtaa! Toivon, että kirjoittaja vie asiaa kuluttaja-asiamiehelle ja ehkä edelleen eteen päin. Noin ei minusta kerta kaikkiaan saa olla! Ala-arvoista huonompaakin toimintaa!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.