Lukijoilta

Turku ja Tampere ovat vahvempia vetäessään yhtä köyttä

Jane Iltanen
Kirjoittajien mukaan niin Turulla kuin Tampereellakin on tarvetta nopealle raideyhteydelle. Kummallakin alueella on myös kaupunkiseutujen kasvuun liittyviä samankaltaisia liikennehaasteita.
Kirjoittajien mukaan niin Turulla kuin Tampereellakin on tarvetta nopealle raideyhteydelle. Kummallakin alueella on myös kaupunkiseutujen kasvuun liittyviä samankaltaisia liikennehaasteita.

Turun Sanomat uutisoi valtakunnallisesta liikennejärjestelmän suunnitelmasta 30.12.2020. Luonnosta on valmisteltu tavoitteena vahvistaa alueiden saavutettavuutta, liikenteen kestävyyttä sekä kustannustehokkuutta. Sen tarkoitus on olla valmiina maaliskuussa 2021. Alkavalla lausuntokierroksella on hyvä tilaisuus vaikuttaa suunnitelman sisältöön.

Suunnitelmassa tähdätään riittävän rahoituksen tasoon niin korjausvelkaa kuin uusiakin hankkeita koskien. Mihinkään päin Suomea ei ole tarkoitus listata yksittäisiä liikennehankkeita. Tärkein silmämäärä on pitää selkeä kompassisuunta tulevan liikenneinfran rakentamiseen tavalla, jossa Suomen kilpailukyky voidaan turvata.

Yritysten on välttämätöntä tietää, mitä investointeja on realistisesti odotettavissa seuraavien 12 vuoden kuluessa. Logistiikka ja sen kustannukset ovat strategisesti olennaisia Suomen kehitykselle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Huomiomme kiinnittyi Turun Sanomien jutussa siihen, että Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan, Turun ja Tampereen edut asetettiin vastakkain. Todellisuudessa tässä työssä nämä alueet vetävät yhtä köyttä ja yhteistyö on vahvaa.

Kummallakin alueella on tarvetta nopealle raideyhteydelle. Kummankin alueen lentokentät poikkeavat muista maakuntakentistä siinä, että käytännössä kaikki niiden lennot ovat kansainvälisiä yhteyksiä – kukaan ei lennä mennäkseen Helsinkiin.

Kummallakin alueella on kaupunkiseutujen kasvuun liittyviä samankaltaisia liikennehaasteita. Samoin maantieverkostomme kaipaavat kunnostusta. Turun alueen satamien toimivuus palvelee myös Tampereen seutua.

Näkökulmaeroja ja vastakkainasetteluja työssämme löytyy enemmän siitä, miten vahvasti resursseja voidaan kohdentaa tämän ns. kasvukolmion eli Turku-Tampere-Helsinki alueelle, jolla asuu noin puolet suomalaisista ja toimii myös noin puolet yrityksistä. Olennaista on linjata malli tämän kolmion ja harvaanasutun Suomen välillä.

Nähdäksemme kyse on siitä, että Suomen kehittämisessä ymmärretään huolehtia siitä, että nämä kasvukeskukset, Suomen kasvun ja kehityksen moottorit, pysyvät elinvoimaisina.

Energiaa ei kannata tuhlata siihen, voittaako Turku vai Tampere, vaan varmistaa, että Helsingin ohella tämä koko kasvukolmio voi tehokkaasti vastata sekä kilpailukykyhaasteisiin että bkt:n ja siten hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen toteuttamisesta.

Ilkka Kanerva

kansanedustaja (kok)

Liikenne12 -ohjausryhmän varajäsen

Varsinais-Suomen maakuntahallituksen pj.

Anna-Kaisa Ikonen

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

kansanedustaja (kok)

Liikenne12 -ohjausryhmän jäsen

Pirkanmaan maakuntahallituksen vpj.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Täsmennys
"Turku ja Tampere ovat vahvempia vetäessään yhtä köyttä"
- ja vieläpä samaan suuntaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Täsmennys
👍😄
Tamperelaiset on oikeesti aivan ihania!
Sitä ei vaan "saa" sanoa ääneen.. 🤗😘
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Turun suunta, siis mikä ???
Tuskin siitä Tampere tulee vahvemmaksi jos vetää Turkua perässään, taisivat olla asukasluvultaan joskus samansuuruisia ???
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Yhteistyö on voimaa
Totta kai, tietysti yhdessä eteenpäin. Ongelmahan on siinä, ettei kaikkia hankkeita pystytä toteuttamaan yhtä aikaa. Kysymys onkin siitä kuka saa rahoitusta ensin. Sen saamiseksi pitäisi olla vaikuttamassa siellä missä päätökset tehdään. Turku tarvitsisi taloudellista tukea tunnin junaan, raitiotiehen, musiinnitaloon, museoon ja paljon muuhun. Näitten kohteitten rahotusta edistämiseksi pitäisi turkulaisten päättäjien istua hallituksessa. No, onhan siellä Saarikko (entinen turkulainen?) ja Andersson (äitiyslomalla)? Missäs kokoomus vaikuttaa? Ei kelvannut hallituspaikka, vaikka Turku olisi tarvinnut nimenomaan nyt vahvaa vaikuttamista edukseen. Tampere on hallituksessa hyvin edustettuna.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.