Lukijoilta

Sähköautoilu hyödyttää meitä kaikkia

Janne Pennanen ja Taina Hakkarainen olivat huolissaan sähköautoista (TS 10.12.). Ilokseni voin kertoa, että kirjoituksessa mainitut huolet ovat joko aiheettomia tai ratkaistavissa. Sähköautoilu hyödyttää meitä kaikkia!

Kaivoksia tarvitsemme ilman sähköautojakin. Kaivosteollisuuden ympäristöongelmien minimoiminen on siis joka tapauksessa asialistalla.

Akkuihin tarvittavia materiaaleja voimme saada Suomesta ja halutessamme voimme perustaa myös akkuteollisuutta Suomeen. Akkujen kierrätettävyys on jo nykyisin hyvä, ja kierrätettävyyteen satsataan jatkuvasti.

Sähköautot tekevät kaupunkiliikenteestämme lähes äänettömän ja lähipäästöttömän. Talviautona sähköauto on mainio: se käynnistyy varmemmin kuin polttomoottoriauto ja lämpenee sisätiloiltaan huomattavasti nopeammin. Kantamasta häviää osa, mutta toimintasäteiden jatkuvasti kasvaessa tämä ei ole iso ongelma.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sähköautot tasaavat sähkönkulutusta, sillä niitä ladataan pääosin öisin.

Voimme tuottaa kaiken tarvitsemamme sähkön kotimaassa.Tarvitsemme tulevaisuudessa joka tapauksessa runsaasti uutta puhdasta sähköntuotantoa teollisuuttamme varten.

Sähköautoa on omakotitaloissa helppo ladata. Lataaminen onnistuu tavallisesta pistorasiasta tai voimavirtapistokkeesta.

Ajaminen ja huollot kustantavat huomattavasti vähemmän kuin bensa-autossa. Rivi- ja kerrostaloissa on useimmiten lämmitystolpat, joiden muokkaaminen latauskäyttöön ei ole iso projekti. Julkisten latauspisteiden rakentamisen hoitavat pääosin yritykset.

Biokaasua ei riitä kaiken liikenteen käyttöön, korkeintaan raskaaseen liikenteeseen. Biokaasun liikennekäytössä on myös huomattavasti enemmän energiahävikkiä kuin siinä, että autoa ladataan suoraan sähköllä. Kestävästi tuotettu biopolttoainekaan ei skaalaudu koko liikenteen käyttöön.

Synteettiset polttoaineet ovat yksi ratkaisu, mutta siinäkin energiahävikki on huomattavasti suoraa sähkön käyttöä suurempi. Meidän kannattaa siis sähköistää suurin osa autokannasta ja käyttää muita ratkaisuja siihen osuuteen, joka muodostuu hankalaksi.

Olen itse ajanut nyt puoli vuotta täyssähköautolla, enkä enää muuhun vaihtaisi. Sähköautoilu sopii ratkaisuksi myös Suomeen.

Tea Törmänen

puheenjohtaja

Suomen Ekomodernistit

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Hyviä puolia vaikka kiven alta
En ota sinänsä kantaa sähköautoihin, mutta tämä oli yliveto: "Sähköautot tasaavat sähkönkulutusta, sillä niitä ladataan pääosin öisin." Niin että tämäkö puhuu sähköautoilun puolesta...?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
Angus ensin siteeraa: "Sähköautot tasaavat sähkönkulutusta, sillä niitä ladataan pääosin öisin.",
ja sitten kommentoi: "Niin että tämäkö puhuu sähköautoilun puolesta...?"

Kyllä tuo on ihan hyvä huomio. Itse olen nyt muutaman vuoden autoa ladannut ja nykyisin se tapahtuu lähes sataprosenttisesti yöaikaan.
Jokunen vuosi sitten tuli BBC:n hieno dokumentti brittien eri verkoista, myös sähköverkoista. Siinä sitten näytettiin miten käy kun supersuositun sarjan jakso loppuu ja miljoonat britit laittavar samaan aikaan teepannut päälle. Siinä piti joko laittaa varavoimaa päälle tai ottaa sähköä ulkomailta.
Nythän niin sanotut epäilevät tuomaat jatkuvasti propagoivat ettei tehoa ole tarpeeksi. Mutta kun autoja todella ladataan pääosin öisin jolloin muu kulutus on pienimmillään verkot kyllä kestävät ihan hyvin. Ja ylipäätään on hyvä asia että kulutus on tasaista ympäri vuorokauden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
En vastusta sähköautoja. Hyviä niille, joille sopivat. Enkä ihmettele, että jo puolen vuoden kesäkokemuksella jaetaan evankeliumia tietoa kaipaaville. "Kaikille" ne eivät tietenkään käy, ja moni odottelee, että akkujen tilalle tulee nopeasti sellaisia vaihtoehtoja, joissa nykyiset ongelmat on ratkaistu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
TaunoV: "En vastusta sähköautoja. Hyviä niille, joille sopivat. Enkä ihmettele, että jo puolen vuoden kesäkokemuksella jaetaan evankeliumia tietoa kaipaaville."

No minä olen yksi niistä joille sähköauto tässä elämäntilanteessa ja tällä ajoprofiililla sopii erinomaisesti.
Mutta kun olen näitä keskusteluja tiiviisti seurannut niin johtopäätös on selvä, tämä puolen vuoden sähköautoilija on tyylipuhdas provokaattori, ei kannata ottaa vakavissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
Sähköstä viidesosa tuodaan ulkomailta vuosittain.Henkilö-ja pakettiautoja on noin 3,2miljoonaa.9vuoden päästä pitäisi sähköautoja olla 700000,kun niitä on hybridit mukaan lukien on nyt noin 50000.Sähkön kulutus ei siis ainakaan vähene,vaan lisääntyy.Millä se energia tuotetaan ja mikä on hinta siirtohintoineen tulevaisuudessa?EU:n tuodaan noin puolet energiasta,pääosin Venäjältä fossiilisilla tuotettua.Saksa aikoo luopua ydinenergiasta kokonaan ja Ranskakin puolittaa omansa.Lähipäästöt voi pienentyäkin,mutta kokonaispäästöt ei.Muut voi käyttää halpaa kivihiltä ja sitähän riittää.Ihmiset ajavat tyytyväisinä "yösähköllä"kun ne lähipäästkin pienenee.Kaikki on siis hyvin periaatteessa,mutta kun ei ole käytännössä.Se on ongelmien siirtämistä muualle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
Olen pitänyt T.S:ää suht järkevänä kommentoijana, mutta nyt hukkui kyllä punainen lanka. Sähköautojen tarvitsema sähkö ennen kaikkea lisää sähkön kulutusta, mitä ei kai voi pitää hyvänä asiana, edes vaikka sitä kulutettaisiin lähinnä yöllä... "Lisäämme sähkön kulutusta x %, mutta ei hätää, jatkossa sähköä kuluu tasaisemmin koko vuorokauden ajan! Vain sähköautojen ansiosta!"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
Arvon muumimamma, polttomoottoriautojen energiasta tasan 100 % on peräisin ulkomailta. Polttomoottoriautoja vähentämällä kotimaisesti tuotetun energian käytö kasvaa. Ja sen tuotanto kasvaa.

Ja kun tiedetään,e ttä sähköauton hyötysuhde on 90 % ja bensa-auton 20-25 % on päivänselvää, että energiankulutus vähenee ja samalla päästöt. Eikä henkilöautojen päästöjä saada koskaan niin puhtaiksi kuin suuressa voimalaitoksessa, jos se tuotettaisikin fossiilisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
Nimimerkki Angus: "Olen pitänyt T.S:ää suht järkevänä kommentoijana, mutta nyt hukkui kyllä punainen lanka."
Pysy vaan alkuperäisellä kannalla, sen verran kommentissasi on väärinkäsitystä.

Angus: "Sähköautojen tarvitsema sähkö ennen kaikkea lisää sähkön kulutusta, mitä ei kai voi pitää hyvänä asiana, edes vaikka sitä kulutettaisiin lähinnä yöllä... "

Se nyt on itsestään selvää että siirtyminen sähköautoihin lisää sähkön kulutusta.
Mutta asiaa pitää katsoa kansakunnan tason asiana. Sähkömoottorin ylivoimaisen hyötysuhteen takia energian kokonaiskulutus pienenee huomattavasti kun polttomoottoreista hiljalleen luovutaan.
Ja se nyt on jokaiselle sähköverkkoihmiselle selvä asia että kulutuksen tasainen jakautuminen vuorokauden eri tunneille on hyvä asia. Joskus puhuttiin kinkkupiikistä, eli koko Suomi pisti kinkut
sun muut joulupöperöt samaan aikaan uuneihin ja sähkö alkoi käydä vähiin.

Angus lopettaa perin eriskummallisesti: ""Lisäämme sähkön kulutusta x %, mutta ei hätää, jatkossa sähköä kuluu tasaisemmin koko vuorokauden ajan! Vain sähköautojen ansiosta!""

Angus siis vastaa minulle ja hän on tuon laittanut lainausmerkkeihin. No ei Angus tuota ainakaan minulta ole lainannut, kenen ajatuksia sitten lieneekään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Hyviä puolia vaikka kiven alta
Arvon Masa_Pasa.Kysymys oli sähköenergiasta,jota sähköautot tarvitsevat.Se nimittäin tulee lisääntymään ilman sähköautojakin.Miten ihmeessä sähköautot hyödyttää kaikkia?Otetaan lisäksi verotus.Polttoaineveroilla ja siihen liittyvällä arvonlisäverolla tuli 2019noin 3,7miljardia euroa valtion kassaan.Tämä tulee vähenemään todella paljon sähköautojen takia.Millä se paikataan?korottamalla muita veroja.Ottamalla lisää velkaa.Tai leikkaamalla menoja.Tässä on vaihtoehdot.Millä etuja maksetaan sähköautoille/latausinfraan tulevaisuudessa?kun tulot putoaa.Itse en vastusta sähköautoja,mutta kyllä joku järki pitäisi hölmöilylläkin olla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Puolensa kullakin
Itsekin olen urheilullisen sähköauton havainnut nyt puolen vuoden jälkeen varsin mutkattomaksi peliksi. Lapin reissu meni mukavasti, parin latauksen pysähdyksellä, koska ajan aika reipasta vauhtia. Ei ollut ongelmia pakkasen kanssa. Tehokkaita hybridejä olen ostanut veroedun takia ja pääasiassa ajanut bensalla. Kesällä tykkään nauttia isolla bensakoneella cruisailusta ja radalla ajosta. Uskon kyllä sähköautojen tulevaisuuteen, sen verran positiivisiä kokemuksia kaveripiirissäkin niistä on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Aina voi kehua omaa valintaansa...
Monet kanssaveljet ja - siskot ovat aivan tavallisia tienkäyttäjiä ja ajavat yli 5 vuotta, useimmat lähemmäs 10 vuotta vanhoilla käytetyillä autoilla niin bensiini- kuin dieselvoimaisillakin. Ja entäpä sähköautoihin siirtyminen? Siinä on yksi paha ja oleellinen mutta, se hinta! Ja toinen on taloyhtiön sähköverkko. Rakentakaa nämä ongelmat poistuviksi, niin katsotaan sitten... Kaiken kaikkiaan omilla tuloillaan on elettävä eikä useimmilla ole mitään omaa firmaa tai vastaavaa minkä piikkiin...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.