Lukijoilta

Martin liikenne on nurinkurista

Unioninkadulla on moottoriajoneuvoilla paitsi busseilla läpiajo kielletty. Miksi? Kuinka paljon siellä olisi liikennettä, jos se olisi sallittu? Entä kuinka paljon tuolla alueella asuu ihmisiä, joille tuo liikennemäärä tuottaa melu- ja terveyshaittaa?

Entä miksi Stålarmin- ja Martinkadulla ei ole moottoriajoneuvoilla ajaminen kielletty?

Martinkadulla suunnilleen Sotalaistenkadun kulman kohdalla tehtiin muutama vuosi sitten liikennelaskenta. Sen mukaan yhtenä arkipäivänä moottoriajoneuvoja kulkee noin 38 500 eli noin joka toinen sekunti, päiväsaikaan tietenkin vielä useammin.

Lisäksi Turun yliopiston maantieteen laitoksen tutkimuksen mukaan terveydelle vaarallisia liikenteen aiheuttamia hiukkaspäästöjä on erityisen runsaasti Martinkadulla lähellä Myllytunnelin yläpäätä.

Ja asukkaita näissä taloissa, koska ne ovat vanhempia ja kauempana jokirannasta, on moninkertainen määrä verrattuna Unioninkadun asukasmäärään. Stålarminkadulla on lisäksi yksi vanhusten hoivakoti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Siis Stålarmin- ja Martinkadun suurempi joukko asukkaita kärsii paljon suuremman moottoriajoneuvoliikenteen melu- ja terveyshaitoista kuin esimerkiksi Unioninkadulla asuvat.

Asukkaitten terveyden näkökulmasta pitäisikin moottoriajoneuvokielto ja ajonestopollarit asettaa myös Stålarmin- ja Martinkadulle.

Suunniteltu Pihlajaniemen asuntoalue kärjistää tilannetta.

Joukkoliikenne voitaisiin tehdä jopa ilmaiseksi. Sen aiheuttama tulojen vähennys tulisi takaisin ihmisten terveytenä ja hyvinvointina.

Myös Vähäheikkiläntielle pitää kehittää jatko Kaskentieltä Hippoksentielle ja sieltä Lemminkäisenkadulle Turku-Helsinki -moottoritielle liikenteen jakamiseksi ja sujuvoittamiseksi.

Leo Lindstedt

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Samppa
Etujen valvojat
Asiallisuudessaan harvinaisen myönteinen kirjoitus. Otsikoksi olisi sopinut vaikka "Turku kaasuttaa asukkaitaan". Nämä liikenneratkaisut ovat tietotoisia valintoja. Martinmäestä ollaan tekemässä suurta liikenteen jakajaa. Liikenteen haitat ovat muutakin kuin fyysinen törmäilyn riski. Liikenne aiheuttaa suuren terveysriskin melun, pienhiukkasten ja pakokaasujen muodossa. Näistä haitoista on riittävästi tietoa saatavilla. Kukaan liikennesuunnittelusta vastaava ei voi olla tietämätön ongelmista. Liikenteelle altistaminen tehdään tietoisesti ja tahallaan. Anteeksi antamatonta?
Eikö näin suuresta kaupungista löydy tahoa, puoluetta, järjestöä tai asukasyhdistystä, joka keskittyisi turkulaisten terveydestä huolehtimiseen liikenteen aiheuttamia haittoja vastaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Ehdotus
Onhan tuo läpiliikenne-alue, luonnollisesti autoja riittää. Jonkin verran sitä tulee ajeltua, kun käy saarilla nykyisessä kakkosasunnossa. Tie voisi olla kaksi kaistainen suuntaansa kaupungista alkaen, sama jatkuisi Hirvensalon puolelle päästyä ainakin Satavan sillalle asti. Rajoituksen voisi nostaa 70-80km/h ja Marttiin tuoda pari-kolme ylikulkusiltaa kevyelle liikenteelle. Näppärää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Ehdotus
Martinmäen liikenteestä puhuttaessa tarkoitetaan yleisesti Hirvensalon liikennettä. Liikenteen lisäys tapahtuu eniten Askaistentien-Kuninkaankartanonkadun puolelta. Täältä suunnalta Martinmäkeen vyöryy Eteläkaaren nopeasti kasvava liikenne, joka syntyy Kaarinan voimakkaasta kasvusta. Kaarinan väkiluvun kasvu taitaa olla Suomen toiseksi nopeinta kuntatasolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Ehdotus
Martin kouluun menevät ekaluokkalaiset eivät luonnollisestikaan saa osakseen vastaavaa varjelua kuin monen muun asuinalueen lapset samalla kun keskustasta autoja häädetään lisää pois reunoille kuten Itäiselle pitkäkadulle.
Homma kuitataan sanalla läpiliikennealue.

Kivaahan Martinmäen läpi on kaahata omille töyssyjen ja läpiajokieltojen enklaaveihin ja kaupunki kaikin tavoin asiaa edistää.
Päästöt teille ja linnunlaulu meille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Ei
Autot pitää saada pois jokirannasta eikä suinkaan lisää niitä sinne. Rantakatu Aurasillan ja Myllysillan välistäkin pitäisi sulkea yksistyisautoilulta ja liikenne ohjata jo Helsinginkadulta ja Hämeen valtatieltä asti Itäiselle Pitkällekadulle.

Hirvensaloon ratikkalinja ja sitten autojen ajonopeudet alas ja ratikalle joka paikkaan etukulkuoikeus niin Stålarminkadunkin autoliikenne vähenee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.