Lukijoilta

Romuttamisen politiikkaa – lähijunilla päästöloikka

Turun Sanomat on uutisoinut ansiokkaasti VR:n lähijunaliikenteen vanhan kaluston romuttamista. Samaan aikaan puhutaan henkilöjunaliikenteen lisäämisen välttämättömyydestä muun muassa päästöjen vähentämisessä. Tämä kaksoisviestintä taitaa koskea VR:n lisäksi enemmän vasemmiston poliitikkoja.

Romuttamisessa näkyy hyvin asian poliittiset taustat ja jännitteet. Politiikan tulee palvella ihmisiä ja yrityksiä ympäristöystävällisillä ja sujuvilla liikenneratkaisuilla eikä ihmisten ja liikenteen palvella politiikkaa.

Vanhaa lähijunakalustoa on käytössä Tampereen seudun pilottikokeilussa. Koronasta ja vanhojen lähijunien ei-esteettömyydestä huolimatta kokemukset ovat hyviä ja Tampereen seudulle on tullut kokeilun myötä ”draivia”.

Turun seudulle ja Varsinais-Suomeenkaan ei liene mahdollista hankkia heti uusinta lähijunakalustoa. Siksi vanha kalusto kunnostettuna olisi aluksi tarpeen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos oikeasti halutaan vähentää päästöjä ja tehdä ilmastotekoja, on siihen lähijunaliikenne yksi tehokkaimmista keinoista Varsinais-Suomessa. Täällä on riittävän isoja keskuksia ja kaavoituksella saadaan lisää kasvukäytäviä ratojen varteen. On paljon olemassa olevia ratojakin, joita kunnostamalla ja sähköistämällä saadaan kohtuullisin kustannuksin lähijunaliikenne käyttöön.

Erityisesti Uudenkaupungin radan sähköistyksen valmistuttua lähijunaliikenne olisi ehdottoman tärkeä. Työmatkat autotehtaalle junalla olisi mahdollista toteuttaa huomattavasti autoja nopeammin. Myös lähijunaliikenne Naantaliin nopeuttaisi työ- ja vapaa-ajan liikkumista Turkuun ja lähialueille.

Jos oikeasti halutaan vähentää päästöjä ja tehdä ilmastotekoja, on siihen lähijunaliikenne yksi tehokkaimmista keinoista Varsinais-Suomessa.

Tunnin junan linjauksessa vähimmin ympäristövaikutuksin ja parhaiten lähijunaliikennettä tukee vaihtoehto A, jossa junaliikenne kulkee nykyisellä ratalinjauksella Littoisten ja Piikkiön taajamien kautta.

Euroopan komissio on esitellyt kestävää ja älykästä liikkuvuutta koskevan uuden strategiansa. Strategia koskee kaikkia liikennemuotoja yksityisautoilusta joukkoliikenteeseen. Vuoteen 2030 mennessä alle 500 km:n matkojen aikataulutetun joukkoliikenteen tulisi olla hiilineutraalia. Automatisoitu liikkuvuus otetaan myös laajasti käyttöön. Tämä tukee robottibusseja lähiöihin.

Turun lentoasema, satama sekä Turku-Helsinki -väli kuuluvat multimodaaliseen Euroopan laajuiseen TEN-T-liikenneverkkoon. Turku on siis mukana Euroopan tärkeimmässä liikenneverkossa. Tämä pitäisi hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. TEN-T-hankkeisiin on myös EU:n rahoitusta haettavissa.

Jotta Turku on mahdollisimman hyvin mukana TEN-T-liikenneverkossa, tulisi myös lentoasema liittää rautatieverkkoon. Tulevaisuuden liikenteessä yhdistetään entistä enemmän eri liikennemuotoja niin rahti- kuin henkilöliikenteessä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Marko Heimonen

Kaarina (kesk)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jokke J
Draivia Turkuun
Kirjoittaja jätti mainitsematta, että vielä lähijunaakin suurempaa draivia on Tampereelle tuonut ratikka. Tätä sietää miettiä myös Turussa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Draivia Turkuun
Määrittelisikö Jokke draivin, miten sitä mitataan ja mitkä lähteet kertovat ratikan lisänneen Tampereen draivia? Ei siis mitään epämääräisiä ennustuksia, vaan todennettua faktaa. Mikä on kehittynyt ja mistä päätellen juuri ratikan ansiosta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.