Lukijoilta

Sähköautoilla ei ole selvittämättömiä ongelmia

Riitta Salmi
Sähkö on erinomainen vaihtoehto liikkumiseen ja Suomi on etulyöntiasemassa liikenteen sähköistämisessä, toteavat kirjoittajat.
Sähkö on erinomainen vaihtoehto liikkumiseen ja Suomi on etulyöntiasemassa liikenteen sähköistämisessä, toteavat kirjoittajat.

Janne Pennanen ja Taina Hakkarainen kirjoittivat (TS 10.12.), että sähköautoihin liittyisi selvittämättömiä ongelmia. Haluaisimme oikaista esitettyjä väitteitä.

Nykyaikaisen täyssähköauton esikuvana toimii GM EV1, joka tuotiin markkinoille vuonna 1996. Modernissa maailmassa on siis ollut neljännesvuosisata aikaa pohtia liikenteen sähköistymisen vaikutuksia. Olisi erikoista, jos tuossa ajassa asiaa ei ehdittäisi selvittää perin pohjin.

Akkumineraalit ovat periaatteessa uusiutumattomia, mutta käytännössä tilanne on parempi kuin miltä se kuulostaa. Syynä on se, että akut voidaan kierrättää. Siinä missä polttoaine on kertakäyttöistä, eivät akkumineraalit katoa käytön myötä akusta mihinkään. Laboratoriotasolla on jo vuosia sitten päästy lähes sataprosenttiseen kierrätysasteeseen, joten tekniikasta akkujen kierrätys ei jää kiinni.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikäli ajaa polttomoottoriautolla, on hyvä pohtia, mistä materiaaleista oman auton osat on valmistettu. Tämän lisäksi polttoainetuotannossa käytetään muun muassa kobolttia. Olisi erikoista, jos koboltin käyttö puhelimiin, tietokoneisiin ja polttoaineisiin hyväksyttäisiin, mutta sähköautoihin ei.

Tämä ei tietenkään poissulje sitä, että Suomella on velvollisuus hoitaa kaivostoiminta vastuullisesti. Se voi olla meille myös ratkaiseva kilpailuetu maailmanmarkkinoilla.

Kirjoituksessa puhuttiin kaivostoiminnan rahtiliikenteestä. On syytä muistaa, että polttoaineiden kuljetus se vasta on laajamittaista rahtiliikennettä.

Sähköautojen latauksen yksi hienous piilee siinä, että sähkö siirtyy johtoja pitkin ympäri maata. Öljyrekkojen väheneminen tarkoittaa samalla myös pienempää riskiä vakaville ympäristötuhoille, joita öljyvuodot aiheuttavat. Muista riskeistä puhumattakaan.

Sähköautojen paloriskiä on selvitetty useissa eri maissa ja näiden selvitysten pohjalta voidaan todeta, että paloriski ei ole suurempi. Se on vain erilainen.

Akkupalo sammuu vedellä, mutta sammutustyö kestää pidemmän aikaa. Sitä vastoin sähköautot syttyvät polttomoottoriautoa harvemmin tuleen ja akkua on ylipäätään vaikea saada palamaan. Palokokeita tehneiden kommentit ovat melko tyhjentäviä, kun akku ei meinaa syttyä edes auton alle tehdyllä avotulella.

Asiasta on toki olemassa pelkoa lietsovia kirjoituksia, jotka eivät perustu tieteeseen tai tilastoihin.

Sähkön riittävyydestä ei ole syytä kantaa huolta. Mikäli ajaa 20 000 kilometriä vuodessa, tarvitaan sähköauton lataukseen sähköä noin 4 000 kilowattituntia. Sen tuotanto ei ole ongelma; kaikkien Suomen henkilöautojen sähköistäminen nostaisi maamme sähkönkulutusta vain noin 10 prosenttia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On myös kummallista ajatella, että kun sähköverkoissa kulkee enemmän sähköä, sen hinta nousisi. Sähköverkon kustannuksista suurin osa on kiinteitä kustannuksia ja valtaosassa kotitalouksista sähköauton lataus onnistuu olemassa olevalla sähköliittymällä. Tästäkin leviää netissä väärää tietoa kulovalkean tavoin.

Yksi olennainen hyöty sähköautoissa on polttomoottoriautoja parempi talvikäynnistyvyys. Sähkömoottorille kun ei ole juurikaan merkitystä, onko lämpötila +50 vai -50 astetta.

Akkujen toimivuuden suhteen moni luulo perustuu kokemuksiin puhelimista, joiden akut eivät ole vertailukelpoisia sähköautojen akkuihin. Pakkaskestävyys on ominaisuus, joka sähköautojen suunnittelussa on otettu huomioon. Jos ei usko autolehtien pakkastesteihin ja Lapissa asuvien sähköautoilijoiden kertomuksiin, voi asiaa kokeilla itsekin.

Lopuksi todettakoon, että siinä missä jätteistä valmistetut biopolttoaineet ovat mainio osaratkaisu, ei kestäviä raaka-aineita riitä läheskään kaikelle tieliikenteelle. Näin ollen päästövähennyksiin tarvitaan väistämättä muitakin ratkaisuja.

Sähkö on erinomainen vaihtoehto liikkumiseen ja Suomi on etulyöntiasemassa liikenteen sähköistämisessä. Auton kytkeminen sähköverkkoon kun on monille tuttua talvisin, auton esilämmityksen myötä.

Mitäpä jos lämmityksen lisäksi saisit samalla vaivalla akun täyteen joka yö? Se on monelle sähköautoilijalle arkipäivää jo nykyään.

Tuukka Heikkilä

asiantuntija

Energiateollisuus ry

Vesa Linja-aho

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

ryhmäpäällikkö (sähköautot ja latausjärjestelmät)

Sähköalan standardointijärjestö SESKO ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jasse
Mielikuvitusmaailma
On hienoa, kun sähkön kulutus kasvaa, sitä tuodaan ulkomailta, eikä markkinahinta nouse. On hienoa, että sähkölaitteita täynnä oleva auto, on on todella paloturvallinen. Ja jos pikku palo kuitenkin yllättää, sammutamme sen tuosta vaan vedellä. Ja onhan tunnettu, etteivät akut menetä lainkaan tehoaan pakkasessa, hyrräävät vain tyytyväisinä. Lähes täydellinen akkujen uusiokäyttäminenhän meillä jo on, melkein sataprosenttinen. Ja sähkön tuottaminenhan ei luo mitään riskejä, hätäpysäytyk kun vaan toimii.
Herään ja huomaan, en ole asiantuntija. Onneksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Mielikuvitusmaailma
Olipa positiivinen kirjoitus.Ei juuri yhtään negatiivista sanaa löydy.Pelkkää plussaa ilman mitään haittoja.Jopa niin paljon oli kehuja,ettei tuota juuri kukaan selväjärkinen usko.Toisaalta pitää ymmärtää,kun kirjoittajana henkilö,joka saa palkkansa enerkiateollisuudelta ja toinen saa myös alalta,joka liittyy sähköautoihin.Puolueeton kirjoitus ei siis ole.Silkkaa liiottelua siis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
On niissä silti yksi iso ongelma
Nimittäin hinta. Sinä päivänä kun myynnissä on vähän käytetty ja ehjä sähköauto alle 10 tonnin siirryn sellaiseen. Todennäköisesti vuonna 2040, jos saan silloin vielä ajokortin uusittua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Sähkö tuo mukavasti tehoa autoon
Itseäni ei kiinnosta auton materiaalit tai ekoarvot, pidän nopeista autoista. Perheessämmä on ollut hybridejä ja täyssähköautoja, pääsyy niiden hankintaan oli reipassuorituskyky mutta pienellä autoverolla. Tänä vuonna hankin itselleni tehokkaan ja urheilullisen täyssähköauton. On kyllä ripeä ja makea peli. Vaikka tykkään kesällä cruisailla isolla kasilla varustetulla autolla ja radalla ajan mielummin bensavehkeellä, niin kyllä sähköautoissa taitaa se tulevaisuus olla. Itse ainakin olen ollut kovin tyytyväinen. Hybridillä ajelin lähinnä bensalla ja sähkö oli apuna, kun halusin täysiä tehoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Sähkö tuo mukavasti tehoa autoon
Tämähän onkin se kaveri joka ajaa vuodessa 300 000 km ja käy Kuopiossa 3 tunnissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Roope Erhomaa
Sähköauto on huono
Sähköauto on yksi sähkö vikoja olevista autoista mitä on maailmassa kun syttyy niin se on sit menoa joten ehtotan että kaikki suomalaiset ostaa kaasu auto tai Diesel auton
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto on huono
Roope Erhomaa: "Sähköauto on yksi sähkö vikoja olevista autoista mitä on maailmassa kun syttyy niin se on sit menoa joten ehtotan että kaikki suomalaiset ostaa kaasu auto tai Diesel auton"

Sangen erikoisesti muotoiltu viesti.
Mutta kun siinä syttymisestä puhuttiin niin tuli mieleen tuore tapaus jossa F1-auto syttyi. Se oli oiva esimerkki siitä miten paljon energiaa tankillisessa bensaa on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Sähköauto on huono
Niin tuli mieleen tapaus,jossa Tesla syttyi palamaan,niin pelastushenkilökunta ei uskaltanut koskea autoon kuuteen tuntiin.Ei sentään bensa tai dieselautoissa ole olemassa sähköiskun vaaraa,kuten täyssähköautossa.Siksi pelastushenlilökunta koulutetaan tälläisia tapauksia varten.Pitää tietää ensin,onko kyseessä sähköauto.Niiden kanssa toimitaan vähän eri tavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Sähköauto on huono
Sähköautoissa on litiumakut niin kuin mm. kännyköissä. Niillä on ikävä taipumus itsesyttymiseen kuten vaikka pellavaöljytrasselissa. Siksi niiden varastointi ja säilytys on ongelma. Ts. kyseinen tekniikka tulee turvallisuussyistä korvaantumaan paremmalla ennen pitkää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto on huono
Nimimerkki Ande: "Sähköautoissa on litiumakut niin kuin mm. kännyköissä. Niillä on ikävä taipumus itsesyttymiseen kuten vaikka pellavaöljytrasselissa."

Tämä taitaa olla pohjanoteeraus näissä kauhisteluviesteissä.
Sähköauton akku on aivan jotain muuta kuin kännykän akku. Itselläni on näitä akkuja ollut nyt toista kymmentä vuotta käytössä. Kertaakaan ei ole vielä tulipaloa tullut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Sähköauto on huono
Juuri tuon akun itsesyttymistaipumuksen vuoksi kännykät eivät ole yleistyneet. Minäkin tunnen yhden Markon, jonka housut syttyivät palamaan, kun taskussa oli matkapuhelin. Ostan kännykän vasta vuonna 2040, siihen asti veivaan kiekkopuhelinta ja soitan puhelinkopista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Sähköauto on huono
Ande ja T.S.olette molemmat oikeassa.Porissa paloi hiljattain suuri jätepaperivarasto ja syyksi paljastui sekaan joutunut litiumakku,joka syttyi itsekseen.Sähköautojen akuissa käytetään samoja metalleja ja aineita kuin kännyköissä.Erona vain on teho ja jännite,jotka on ihan eri luokkaa täyssähköautoissa.Ja paino voi olla yli 600 kiloa.Ei kai kukaan ole väittänytkään,että kaikki sähköautot syttyy palamaan ja räjähtelee.Kun näitä autoja tulee lisää,lisääntyy myös onnettomuudetkin.Ei siitä mihinkään pääse,kun muualla maailmassa on näitä tapauksia useitakin.Ei Suomi eroa tästä millään tavalla tulevaisuudessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto on huono
Muumimamma: "Porissa paloi hiljattain suuri jätepaperivarasto ja syyksi paljastui sekaan joutunut litiumakku,joka syttyi itsekseen."

Syttyikö itsekseen? Vai oliko kenties kyseessä huolimaton kierrättäjä joka oli laittanut akun väärään paikkaan ja siellä sitten akku oikosulkeutui ja sytytti palon?

Muumimamma: "Sähköautojen akuissa käytetään samoja metalleja ja aineita kuin kännyköissä.Erona vain on teho ja jännite,jotka on ihan eri luokkaa täyssähköautoissa.Ja paino voi olla yli 600 kiloa."
Suosittelen Muumimammalle asiaan perehtymistä. Ei sähköautojen ja kännyköiden akkuja todellakaan voi noin verrata toisiinsa.

Jos sopii niin yksi huomio kirjoitustyylistä. Nyt on jo muutama keskustelija jotka kirjoittavat juttunsa yhteen pötköön, ei siis välilyöntiä pilkun ja pisteen jälkeen vaan kaikki vaan samaan syssyyn.
Onkohan kyse jostain nuorison uudesta muodista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Sähköauto on huono
Suosittelen että T.S. kin perehtyy autojen akkuihin.Varsinkin jos omistaa täyssähköauton.Ei niitä suoraan voi verrata keskenään.Ei kännykän akusta mitään sähköiskua voi saada,mutta sähköauton akustosta voi saada.Kummassakin käytetään samoja metalleja.Mutta kokoero on valtava.Teslan akut painavat jopa yli 600 kiloa.Mitä suurempi toimintamatka,sen tehokkaampi akku tarvitaan ja se lisää painoa.Erään tekniikka lehden numerossa laaja artikkeli tästä asiasta.Ja se palon syykin oli lehdissä mainittu.Tästä kirjoitti ainakin Satakunnan Kansa ja Aamulehti.Syttymissyyksi mainittiin litiumakku,joka oli nimenomaan itsekseen syttynyt.Oliko tahallaan tai tahattomasti sekaan joutunut,se ei ole se pointti,vaan se,että litiumakut voi syttyä itsekseen,ilman ulkopuolista apua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Sähköauto on huono
Tukes kertoo sivuillaan: "Sekä Suomessa, että muualla maailmassa on raportoitu etenkin sähköisten kulkuvälineiden akkuongelmien seurauksena syttyneistä tulipaloista."
Ja antaa latausohjeena mm. että ei suotavaa valvomatta sisätiloissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto on huono
Muumimamma: "Suosittelen että T.S. kin perehtyy autojen akkuihin."

Tuli mieleen kun taannoin eräs asiakas halusi akuilleen poikkeuksellisen hyvät olosuhteet, käyttöiän pidentämiseksi. No se järjestettiin.
Vähän vaikeampi tilanne oli se kun kansainväliset säännöt tiukkenivat. Se raja että riittääkö akuille jonkin tasoinen 'komero' vai onko akkujen yhteisteho niin suuri että pitää olla erillinen tiukojen määräysten mukainen erillistila tiukentui. No sekin hanskattiin.

Jotain tietoa akuista on siis kertynyt ja kun sitten näen Muumimamman kommentin: "Sähköautojen akuissa käytetään samoja metalleja ja aineita kuin kännyköissä.Erona vain on teho ja jännite,jotka on ihan eri luokkaa täyssähköautoissa.",
niin voin kyllä sanoa että eroa on muussakin kuin tehossa ja jännitteessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää