Ei takeita laadun paranemisesta Turun kuljetuspalveluissa
Palvelujen kilpailutus on toimiva keino palvelujen järjestämisessä, kun sekä laatuvaatimukset että sanktiopykälä ovat käytössä: mikäli palvelua ei tuoteta asianmukaisesti, jatkuvien seurantapalavereiden sijaan yritykselle lähetetään kaupungista sakkomaksu.
Vammaispalvelujen kuljetuksissa on kilpailutuksen jälkeen ollut suuria puutteita laatukriteereistä huolimatta. Vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiisken mukaan (TS Mielipiteet 11.12.) ongelmia on käyty läpi seurantapalavereissa ja tilanteen toivotaan korjaantuvan.
Julkisesti luettavissa olevasta palvelukuvauksesta ei sanktiopykälää kuitenkaan löydy eli takeita tilanteen parantumiselle ei ole.
Tilanne on perin ikävä mutta ei ainutlaatuinen: lukuisat kilpailutukset etenevät samalla kaavalla. Palvelut eivät toteudu vaatimusten mukaisesti, kaupunkilaiset eivät saa tarvitsemiaan palveluja ja kaupungin työntekijöiden aikaa palaa tuntitolkulla palautteen käsittelyyn, seurantapalavereihin sekä palveluntuottajan suoranaiseen vahtimiseen.
On täysin selvää, ettei tästä hyödy kukaan muu kuin löysin perustein kilpailutukseen osallistunut yritys.
Mainehaittaakaan ei yritykselle tule vaan pikemminkin kaupungille, jonka vastuulla palvelujen järjestäminen on.
Valheellisin lupauksin voittavat yritykset nakertavat myös laadukkaiden yritysten toimeentuloa.
On nurinkurista, että yritykset, jotka voisivat aidosti tuottaa tarvittavat palvelut, jäävät usein kilpailutuksissa ilman sopimusta.
Julia Koskinen
sote-alan toimitusjohtaja
(kesk)