VR vastaa Turun Sanomien uutisointiin
Turun Sanomat julkaisi 15.12. VR-Yhtymää koskeneen artikkelin, joka ilmeisesti perustuu väärinkäsitykseen.
Tavoitteenamme on raideliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattaminen. Investoimalla moderniin kalustoon vastaamme asiakkaiden tarpeisiin tulevaisuudessakin.
Peruskysymys VR:n näkökulmasta on, että investoidaanko vanhaan kalustoon, jolla saadaan se liikkeelle vielä 10 vuodeksi, vai investoidaanko uuteen kalustoon, jolla saadaan 30–40 vuodeksi vaunut, jotka vastaavat nykypäivän ja tulevaisuuden matkustajien vaatimuksiin.
Sama logiikka pätee yleisemminkin yhteiskunnassa. Asiakastarpeet kehittyvät ajassa ja yhtiöiden tulee kyetä tarjoamaan palveluja, joita asiakkaat ja usein myös lainsäätäjä edellyttävät.
Vanhoissa vaunuissa ei ole ilmastointia, ne eivät ole esteettömiä, eivät kulje riittävän nopeasti eivätkä riittävän kustannustehokkaasti osana nykyaikaista liikennerakennetta.
Investoimalla moderniin kalustoon vastaamme asiakkaiden tarpeisiin tulevaisuudessakin.
Esteettömyys on VR:lle erittäin tärkeää ja rautatiekaluston esteettömyysvaatimukset perustuvat lainsäädäntöön. Vammaisten ja liikkumisesteisten henkilöiden pääsystä rautatiejärjestelmään ja kaluston teknisistä vaatimuksista säädellään EU-tasolla.
Kun valmistetaan uutta kalustoa tai vanhaa kalustoa merkittävästi parannetaan, sen tulee täyttää lainsäädännön edellyttämät esteettömyysvaatimukset. Lisäksi rautatievastuuasetus säätelee asiaa myös vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksien näkökulmasta.
Osoituksena yhtiön johdon avoimesta toiminta- ja viestintäkulttuurista VR julkaisi kierrätystä koskeneen kantansa mediatiedotteena (8.12.) oikaistakseen virheelliset väitteet avoimesti kaikille asiaa käsitelleille medioille ja sosiaalisessa mediassa aihetta kommentoineille.
Lisäksi VR:n johto on ollut ja on jatkossakin valmis haastateltavaksi niin tässä kuin muissakin VR-Yhtymää koskevissa aiheissa.
Käynnissä oleva kaluston kierrätys (romutus) ei vaikuta alueellisen lähijunaliikenteen järjestämiseen millään alueella.
Toimialan ja palvelujen pitkäjänteinen kehittäminen edellyttää, että hallitsemme aktiivisesti kustannuksia koko kalustoelinkaaren ajan. Kustannuksiin kuuluvat investoinnit, operointi-, saneeraus- ja huoltokustannukset sekä kierrätys.
Vanhan kaluston käytön aikaiset kunnossapitokustannukset ovat korkeammat kuin uuden kaluston, mikä entisestään lisää käytöstä aiheutuvia kustannuksia.
Rautatieturvallisuutta koskevan sääntelyn ja turvallisuusjohtamisjärjestelmän perusteella kierrätettävällä kalustolla ei saa tällä hetkellä liikennöidä ilman, että siihen kohdistettaisiin korjaus- ja huoltotoimenpiteitä niin rautatie- kuin matkustajaturvallisuudenkin varmistamiseksi. Kalusto on siis tällä hetkellä liikennekelvotonta.
Rolf Jansson
toimitusjohtaja
VR-Yhtymä Oy