Lukijoilta

Koronarokotteen jakelu on ennennäkemätön logistiikkahaaste

Maailma seuraa jännittyneenä koronarokotteiden valmistumista. On korkea aika kohdentaa huomiota myös rokotuskampanjaan liittyviin käytännön järjestelyihin.

Rokotteet ja muut lääkevalmisteet ovat lämpötilasensitiivistä rahtia, jota tulee kuljettaa tarkasti oikeassa lämpötilassa. Ne kolme rokotetta, joita Suomi on varannut ja jotka nyt ovat lähimpänä hyväksyntää, vaativat kaikki eri säilytys- ja kuljetuslämpötilat.

Yhdelle riittää jääkaappilämpötila, mutta se ei saa jäätyä. Toinen vaatii normaalin pakaste-elintarvikkeiden kuljetukseen sopivan -20 astetta. Näillä näkymin ensimmäisenä myyntiluvan saava rokote vaatii huomattavia erityisjärjestelyjä aiheuttavan, vähintään –70 asteen ultra-kylmäkuljetuksen.

Suomessa ei tällä hetkellä ole yhtäkään ultra-kylmäketjun ylläpitämiseen pystyvää rahtiterminaalia ja tämän tason pakastimiakin on vain muutama.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maailmalla on käynnissä kova kilpailu vuokrattavista erikoisvarustetuista rahtikonteista, joissa pystytään ylläpitämään ultra-kylmäketjua. Nämä erikoiskontit vaativat tarkkoja järjestelyjä esimerkiksi lentorahdissa, koska konteissa käytettävä kuivajää kuluttaa happea.

Nyt on korkea aika varmistaa, että sekä kuljetusalan että terveydenhuollon ammattilaisilla on tarvittavat luvat ja koulutukset kunnossa. Ultra-kylmäkuljetusten käsittelyyn liittyy myös työturvallisuusriskejä. Kriittisiä pisteitä tulevat olemaan esimerkiksi uudelleenlastaus, tullaus ja säilytys. Logistiikkaketjut, kuten rokotusoperaatiokin, ovat vain niin vahvoja, kuin ketjun heikoin lenkki.

Erityishaaste Suomen kaltaiselle harvaan asutulle maalle ovat joidenkin valmistajien suunnittelemat suuret, jopa tuhansien annoksien pakkauskoot. Rokotuspaikalla ei saisi syntyä ruuhkaa, mutta on tuhlausta antaa kallisarvoisten rokotteiden pilaantua.

Suomesta löytyy paljon osaamista lämpötilasensitiivisen rahdin käsittelystä, mutta uutta tässä tilanteessa ovat mittasuhteet. Edessämme on ennennäkemätön rokotusoperaatio, joka maailmanlaajuisesti tulee vaatimaan ponnisteluja paitsi terveydenhuollon myös kuljetusalan ammattilaisilta.

Gyöngyi Kovács

humanitaarisen logistiikan professori

Hanken

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.