Puheenvuoro

Viking Grace ajautui eikä varsinaisesti ajanut karille

Viking Grace ei varsinaisesti ajanut karille, vaan kovan tuulen voimasta se ajautui sinne. Tällaiset tuulet ovat harvinaisia,

mutta eivät tavattomia ainakaan Maarianhaminan satamalle.

Ainakin takavuosina, jolloin alusten tehot olivat vielä pienempiä, ne joutuivat epäsopivien tuulten sattuessa jättämään Maarianhaminan sataman väliin matkoillaan Ruotsiin taikka takaisin.

En tiedä, onko Viking Grace joutunut lyhyehkön ikänsä puolesta vielä näin tekemään, mutta vastaisuudessa joutuu varmasti. Epäsopivan tuulen sattuessa näinkin voimakkaana kohdalle alus ei voi turvallisesti saapua Maarianhaminan satamaan.

Vaikka aluksessa, kuten Viking Gracessa on varmasti konetehoa, siinä on myöskin vapaata tuulipintaa huomattavasti enemmän kuin aikaisemmissa aluksissa.

Kun alus joutuu hiljentämään vauhtiaan, kuten satamaan tultaessa joudutaan tekemään, niin tuulen voima aluksen runkoon kasvaa. Silloin tuuli "pyrkii ohjaamaan alusta", kuten nyt kävi Viking Gracelle, ja tuuli ohjasi sen pois väylältä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Näin ollen aluksen päällikkö "hintasi" tuulen voimakkuuden ilmeisesti väärin, eli sen vaikutuksen aluksen ohjattavuuteen.

Ilmeisesti aluksen vauriot jäivät kuitenkin vähäiseksi. Sen osoittaa muun muassa se, että ei syntynyt vuotoja aluksen runkoon.

Huonoa tuuria Viking Linella, kun vasta pari kuukautta sitten sen toimen alus Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan saaristossa.

Tuntuu kuin Ahvenanmaan karikkoiset vedet eivät oikein sovinnolla aukeaisi Viking Linelle.

Rauno Jokiniemi

merikapteeni

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
pienempi riittää
Selkeä suunnittelu virhe, kun on tiedetty mille reitille alus tulee ! Liian korkeita ja isoja !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: pienempi riittää
Ei suunnittelu- vaan tilaajan virhe. Reitille ei pitäisi rahankiilto silmissäkään panna noin isoja aluksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: pienempi riittää
Tällä haavaa (koronatilanne Ruotsissa) voisi jokainen paatti joka on sinne menossa tai sieltä tulossa karahtaa kiville/ajautua rantaan/whatever.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: pienempi riittää
Useimpina päivinä Maarianhaminaan kumminkin päästään onnistuneesti, eli eikö tässäkin olisi riittänyt kumminkin oikeat käytänteet, ts. Maarianhaminan jättäminen väliin noin tuulisena päivänä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: pienempi riittää
a) Ruotsin-lautat ovat liian isoja väylälle myös ympäristösyistä. b) Kovat tuulet ja myrskyt ovat ilmastonmuutoksen myötä yleistyneet ja edelleen yleistymässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.