Lukijoilta

Miten liikenne voi olla päästötön, kun kaurapuurokin jättää hiilijalanjäljen?

Tatu Lertola
Kirjoittaja kritisoi sitä, ettei ympäristösaldoon lasketa käyttäjämaissa sitä, miten esimerkiksi ydinvoimalat, aurinkopaneelit ja akut saastuttavat raaka-ainelähteillä ja valmistuspaikoissa.
Kirjoittaja kritisoi sitä, ettei ympäristösaldoon lasketa käyttäjämaissa sitä, miten esimerkiksi ydinvoimalat, aurinkopaneelit ja akut saastuttavat raaka-ainelähteillä ja valmistuspaikoissa.

Suomen kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden mukaan liikenteen tulisi olla päästötön vuoteen 2045 mennessä. Vaikka polttomoottoristen henkilöautojen osuus hiilidioksidipäästöistä on alle 10 prosenttia, pyhä sota kohdistuu pääasiassa niihin. 70 prosentin polttoainevero ei riitä, vaan niiden omistaminenkin aiotaan ”kriminalisoida”. Se osuu heihin, joilla on varaa vain vanhoihin autoihin.

Muu 90 prosenttia päästöistä ja biopolttoaineet ovat sivuroolissa. Sähköautoilu on tehty lähes ilmaiseksi ja lentokoneiden fossiilinen polttoaine on veroton.

Mutta miten liikenne voi olla päästötön, kun kaurapuurokin jättää hiilijalanjäljen? Sen voi lukea paketin kyljestä. Sitovatko liikennevälineet todella hiilidioksidia, toisin sanoen yhteyttävätkö ne?

Silmänkääntötemppu tehdään siten, että toisin kuin puuron kohdalla tarkastelu rajataan, esimerkiksi sähköautoon. Ulkopuolelle jätetään muu, kuten energian ja liikennevälineiden tuotanto. Nehän tuottavat hiilidioksidia ja ympäristöhaittoja jossain muualla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös kaupungit ja valtiot mainostavat muuttuvansa pian hiilineutraaleiksi ja päästöttömiksi, kun liikenne sähköistetään, energia tuotetaan ydinvoimalla, tuulimyllyillä tai aurinkopaneeleilla. Outoa, mutta samaan aikaan ne julistavat ilmastohätätiloja aivan kuin happi olisi jo loppumassa.

Viherpesu selittyy jälleen sillä, että saastutus tapahtuu muualla.

Jo pelkästään kaupunkien rakennusaine sementti on suurin ihmisen aiheuttama hiilidioksidipäästöjen lähde. Olkiluoto 3:een on uponnut eduskuntatalon verran betonia 15-vuotisen rakennusprojektin aikana, eikä se ole edes valmis. Eivät betoni ja asvalttikaan yhteytä.

Viherpesu selittyy jälleen sillä, että saastutus tapahtuu muualla.

Ilmeisesti ihmisetkaupungeissa muuttuvat zombeiksi, jotka eivät tarvitse kaurapuuroa, t-paitoja, kodinkoneita ja muuta tillbehöriä, koska heistä ei jää hiilijalanjälkiä.

Ydinvoimalat, aurinkopaneelit, tuulimyllyt, akut, sähköautot ja vanhan korvaava uustuotanto saastuttavat raaka-ainelähteillä ja valmistuspaikoissa. Avolouhokset, kaivokset, metallien liuottaminen ja rikastaminen tuottavat hiilidioksidipäästöjä ja muita ympäristöhaittoja.

Jos niitä ei lasketa ympäristösaldoon siellä missä niitä käytetään, emme voi tehdä vertailuja nykyisten ja uusien vaihtoehtojen välillä.

Ilmastohypetys on ennen muuta raakaa peliä rahasta ja vallasta. Siksi sitä puskevat eteenpäin globaali raha, jättiyritykset, EU:n komissio, poliittinen eliitti ja ilmastoliike. Tuo ”salaliitto” ei suosi suomalaista vaan tukipaketteja muille.

Ilmastoagenda ei koske vain liikennettä ja energiaa, vaan kaikkea elämäämme liittyvää. Samoilla periaatteilla ja ilmastosyihin vedoten halutaan korvata muun muassa nykyinen ravinnontuotanto uusilla tuotteilla ja menetelmillä. Odotettavissa onkin lisää rajoituksia, kieltolakeja ja kovia aikoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sillä, tekeekö Suomi sitä tai tätä, ei ole merkitystä maapallon mittakaavassa, ainoastaan itsellemme. Itsenäisesti ja viisaasti toimimalla voisimme pelastaa ehkä oman tulevaisuutemme. Muille voimme olla vain esimerkkinä.

Jouko Miettinen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (102)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Meitä sirkkelöidään silmään😅
Kirjoittajalla on oikeansuuntainen vainu!! Meitä sahataan katsontaelimeen ja rankasti jos otamme totena ilmastovouhotuksen
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Itse otan totena sen, että ilmasto muuttuu (rajummin ja eri tavalla kuin luonnostaan) ja että ihminen on siihen syyllinen (siis siltä osin kuin muutos ei ole luonnollinen).

Sen sijaan minäkin suhtaudun hyvin epäilevästi kaikenlaisiin laskuyhtälöihin, joissa ynnätään ja miinustetaan tuotoksia, päästöjä, nieluja yms. - sanoisinko ilmastonmuutosmatematiikkaan. Uskoakseni asiantuntijatkaan eivät voi väittää näitä laskelmia tarkoiksi ja varmoiksi. Parhaimmillaankin ne lienevät varsin hyvin suuntaa-antavia. Pahimmillaan niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Perusperiaatteet ovat yksinkertaisia. On kulutettava vähemmän. Sikäli kuin kulutetaan, tulee suosia uusiutuvia tai ainakin kierrätettäviä materiaaleja. Luontoa tulee säilyttää mahdollisimman paljon mahdollisimman koskemattomana. Näillä päästään pitkälle ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Käytännössä sitten on paljon tekijöitä, joka mutkistavat asioita; esim. köyhiä ei voi vaatia vähentämään kulutustaan, ainakaan paljon. Sen sijaan puhtaasti teoreettiset laskelmat, joilla esim. myydään ja ostetaan päästöoikeuksia, ovat roskaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Ilmaston lämpeneminen ei ole vouhotusta, ei myöskään se etteikö meidänkin pitäisi ilmastotalkoisiin osallistua. Mutta se, että ostamalla sähköauton pelastat maailman - se on linssiin viilausta! Ja sitä vieläpä kannustetaan meidän kaikkien verovaroilla, se on tulonsiirtoa eli pahimman laatuista viilausta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Vain harva hörhö jättää ottamatta enää ilmaston muutoksen totena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Einari
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
"Ilmastohypetys on ennen muuta raakaa peliä rahasta ja vallasta." Asia on juuri näin, kuten kirjoittaja toteaa. Minun hiilihalanjälki on nolla, koska olen haudassa ja kasvatan koiranputkia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa-79
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Ilmasto muuttuu ja ihminen on osasyyllinen, tuon kiistävät sivuuttavat paljon tieteellisiä tosiasioita.

Ei vain pitäisi lähteä vouhotuksiin, joista syntyy typeriä osaoptimeja. Tästä esim. ensimmäisen sukupolven "energiansäästölamput", jotka säästivät siis loppukäyttäjän mittarienergiaa, mutta kokonaisprosessin energiankulutuksesta, päästöistä tai muusta ympäristövaikutuksesta on erittäin vaikea tehdä kokonaislaskelmaa.

Mielestäni ei pitäisi keskittyä myöskään pelkkään CO2 -taseeseen, vaan muukin ympäristövaikutus tulisi ottaa huomioon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Nimenomaan! Maapallon ilmasto on aina muuttunut ja ihmisellä ei ole siihen ollut koskaan minkäänlaista osuutta tai ansiota. Nythän on kohtuullisen hyvä tilanne, olemme ennen sotia vallinneissa lämpötiloissa mutta on mielenkiintoista nähdä alkaa lämpötilat parin vuoden sisään tippua sota-aikojen ja -50-70 lukujen kylmiin jaksoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Kirjoitus oli hyvä.

Ilmasto muuttuu toki nyt varsin huomattavaa vauhtia ja tieteelliset todisteet hiilidioksidin vaikutuksista siihen ovat kiistattomat, kuten myös siitä että öljyn ja kivihiilen polttaminen hiilidioksidia lisäävät. Sitä en kiistä.

Eri asia onko tämä muutos niin peruuttamaton asia, että sen takia pitää olla valmiita hävittämään nopeasti sademetsät ja muu koskematon luonto 'uusiutuvan' energian tuotantoon.

Ilmasto on vaihdellut aina luonnostaankin. Muutoksesta aiheutuu jotain haittoja mutta myös hyötyjä. Tämän ilmastohypen varjolla kuitenkin kiihdytetään muiden eläin- ja eliölajien pysyviä sukupuuttoja, niiden elintilaa kaventamalla. Ilmastopuhe siirtää myös mediahuomion toisaalle luinnonvaraisten alueiden nopeasta tuhoamisesta.

Todellisuudessa ainoa suuri ongelma on ihmisten holtiton väestönkasvu tietyillä alueilla. Jos sitä ei saada kuriin, ilmaston muuttuminen on pikkujuttu muiden tuhojen ja haittojen rinnalla.

Grönlannin rekonstruoitu lämpökäyrä tosiaan osoittaa, että lämmin kausi oli 1000 vuotta sitten. Huomattavasti tätä lämpimämpi kausi oli 3500 vuotta sitten. Nykyhetki on edelleen kylmä siihen verrattuna. Silloin kuitenkin eläinlajien määrä oli maailmassa runsas, mikä osoittaa että ilmaston lämpeneminen ei tuhoa lajeja eikä aiheuta aavikoitumista kuten väitetään. Aavikoitumista aiheuttaa metsien raivaus yhä kasvavan väestön ruoantuotantoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Meitä sirkkelöidään silmään😅
Hyvönen kuvittelee turhaan lämpötilojen laskevan. Nousua tapahtuu nyt Suomessa vauhdilla 3 astetta sadassa vuodessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Ei se olekaan
Vaan pitkälle kuten kirjoitit. Olen aikaisemmin periaatteessa ollut sähköautojen kannalla, mutta mitä enemmän aikaa on mennyt ja hypetys lisääntynyt, olen alkanut kääntää kelkkaani, juurikin samoista syistä. Mikään ei ole päästötöntä, ei mikään täysin ja pahin niistä on itse ihminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei se olekaan
Kannattaisi miettiä asiaa omia mielihaluja syvemmälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ei se olekaan
Ei se pyöräilykään yksinään pelasta maailmaa, eikä oikeuta synninpäästöön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei se olekaan
Ei pyöräily yksinään jos samalla autoilee. Mutta kun kaikki autoilijat pakotetaan pyöräilemään, ollaan merkittävästi lähempänä maailman pelastumista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ei se olekaan
Pyöräilijä, autojen osuus esim. Suomen päästöistä on vain pieni osa suhteessa kokonaispäästöihin. Vaikka kaikki autoilu lopetetaan, ei se ilmastoon vaikuta olennaisesti.

Ja vaikka koko Euroopan kaikki päästöt lopetetaan, kehitysmaiden holtiton väestönkasvu ja elintason nousu mitätöi tämän asian jo vuosikymmenessä.

Jos taas väestönkasvua tukevat toimet lopetetaan välittömästi, päästöt alkaisivat vähentyä todennäköisesti itsestään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei se olekaan
Nimimerkki Pyöräilijä: "Mutta kun kaikki autoilijat pakotetaan pyöräilemään, ollaan merkittävästi lähempänä maailman pelastumista."

Pakottamisella ja itsemääräämisoikeuden rajoittamisella tuntuu olevan vahva asema Pyöräilijän ideologiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei se olekaan
Mutta niin se vain menee, autoilijat pitää pakottaa pois auton ratista, ei homma muuten toimi. Samaten yritykset pitää pakottaa kierrätykseen kuten on tehtykin, ilman pakkoa roskat pistettäisiin surutta Aurajokeen.

Jos paperitehtaita ei olisi pakotettu suljettuun järjestelmään, usean Suomen joen pH huitelisi 10 paikkeilla.

Joten jos nyt minun ideologiani pohjautuu pakkoon niin se tekee sen täysin syystä ja perustellusti. Useat tahot rajoittavat jo nyt autoilua ja vain trollit väittävätkin että kielto ajaa autolla rikkoisi sokean itsemääräämisoikeutta - jos kielto rikkoisi T.S.n itsemääräämisoikeutta niin silloin yhdenvertaisuuslain mukaan sokeankin pitäisi saada aiaa autolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei se olekaan
Nimimerkki Pyöräilijä rehdisti myöntää pakottamisen kuuluvan ideologiaansa: "Mutta niin se vain menee, autoilijat pitää pakottaa pois auton ratista, ei homma muuten toimi."

Seuraavaksi Pyöräilijä vielä vahvistaa pyöräilyyn pakottamisen olevan perusteltua:
"Joten jos nyt minun ideologiani pohjautuu pakkoon niin se tekee sen täysin syystä ja perustellusti."

Heti perään Pyöräilijältä sitten 'menevät puurot ja vellit sekaisin': "Useat tahot rajoittavat jo nyt autoilua..."
Autoilun rajoittaminen on tyystin eri asia kuin pyöräilemään pakottaminen. Itsekin olen lukuisia kertoja kirjoittanut että Turun vanhassa ja ahtaassa keskustassa katuverkon välityskyky ei pitkälle riitä, pitää rajoittaa.
Mutta rajoittamisestahan Pyöräilijä itse ei kirjoittanut vaan pakottamisesta pyöräilemään: "Mutta kun kaikki autoilijat pakotetaan pyöräilemään, ollaan merkittävästi lähempänä maailman pelastumista."

Pyöräilijä lopettaa: "...ja vain trollit väittävätkin että kielto ajaa autolla rikkoisi sokean itsemääräämisoikeutta - jos kielto rikkoisi T.S.n itsemääräämisoikeutta niin silloin yhdenvertaisuuslain mukaan sokeankin pitäisi saada aiaa autolla."

Minä tunnun elävän kovin erilaisessa todellisuudessa kuin Pyöräilijä. Trolleja olen toki näissä keskusteluissa havainnut, mutta enpä ole huomannut kenenkään trollaavan sokeiden ajo-oikeuden puolesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ei se olekaan
Mao uskoi polkupyörän pelastavan maailman.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei se olekaan
"Nimimerkki Pyöräilijä rehdisti myöntää pakottamisen kuuluvan ideologiaansa: "" *Äläs T.S. valehtele. Pakottaminen on osa ilmastonmuutoksen ja yleisesti saastuttamisen torjuntaan käytetty keino.

Toki jos tuo kuuluu minun ideologiaani mutta ei sinun niin silloin sinun ideologiasi on edistää maapallon tuhoutumista saastumisen kautta. Ihan miten vain. Joskus voisit edes vähän miettiä että miten juttusi saavat oman ideologiasi näyttämään :D

Ja juurihan sinä kannatit sokeiden ajo-oikeutta itsemääräämisoikeuteen vedoten :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei se olekaan
Kehuin tuossa nimimerkkiä Pyöräilijä, mutta hän ei hyväksynyt kehujani: "*Äläs T.S. valehtele."
En toki valehtele, tässä kolme näytettä Pyöräilijän pakottamishaluista:
"Mutta kun kaikki autoilijat pakotetaan pyöräilemään, ollaan merkittävästi lähempänä maailman pelastumista."
"Mutta niin se vain menee, autoilijat pitää pakottaa pois auton ratista, ei homma muuten toimi."
"Joten jos nyt minun ideologiani pohjautuu pakkoon niin se tekee sen täysin syystä ja perustellusti."

Pyöräilijä kuuluu niihin kirjoittajiin joille ei riitä oman asian kehuminen vaan hän aina lisää juttuihinsa rajuja hyökkäyksiä. Näin hän sitten kirjoittaa minun ideologiastani: "Toki jos tuo kuuluu minun ideologiaani mutta ei sinun niin silloin sinun ideologiasi on edistää maapallon tuhoutumista saastumisen kautta. "
No ei minulla mitään ideologiaa ole. Mutta teen toki käytännön ratkaisuja;
- polttomoottoriautosta siirryin hybridiin ja siitä täyssähköautoon
- öljylämmityksen vaihdoin maalämpöön
- aurinkopaneelit ovat harkinnassa
- minulla on melkoinen määrä melkein luomuviljelyä
- lämmitän myös puilla ja kasvatan sitä enemmän kuin poltan
- kierrätän kaiken mahdollisen ja kompostoin
- jne.
Ei tälläkään kertaa siis Pyöräilijän arvailu osunut kohdalleen.

Pyöräilijä lopettaa: "Ja juurihan sinä kannatit sokeiden ajo-oikeutta itsemääräämisoikeuteen vedoten :D"
Kun tuollaista ei löydy riveiltä eikä rivien väleistäkään niin väkisinkin miettii että millaisessa todellisuudessa Pyöräilijä elääkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei se olekaan
Kyllä T.S. vain valehtelee. Ellei tosiaan sitten hänen oma ideologiansa ole ilmaston tuhoaminen.

Lisäksi syyttelet minua hyökkäyksien lisäämisestä samalla kun itse olet jo ideologiallasi hyökännyt :D No, kaksinaismoralistiksi sinut onkin sen verran monta kertaa todistettu että tuokaan ei tule kenellekään yllätyksenä.

Ja olet todellakin esittänyt että autoilun estäminen loukkaa itsemääräämisoikeutta. Joten ei tarvitse edes lauseiden välistä lukea että se tarkoittaa että sokeiden itsemääräämisoikeutta rikotaan kun heitä kielletään ajamasta autolla. Mutta sehän ei sinua liikuta koska kuvittelet edelleen että autoilu olisi jokin perusoikeus. Ei se ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei se olekaan
Nimimerkki Pyöräilijä: "Kyllä T.S. vain valehtelee."
Esitin jo kolme tekstinäytettä siitä miten Pyöräilijän ideologiaan kuuluu pakkokeinot. Asia siis selvä.

Pyöräilijä: "Ellei tosiaan sitten hänen oma ideologiansa ole ilmaston tuhoaminen."
Tuokin tuli jo käsiteltyä edellisessä viestissäni että omilla toimillani pyrin luontoa suojelemaan. Tuokin siis sitä myöten selvä.

Pyöräilijä: "Lisäksi syyttelet minua hyökkäyksien lisäämisestä..."
Sinä Pyöräilijä kirjoitit tällaista perustelematonta roskaa: "...niin silloin sinun ideologiasi on edistää maapallon tuhoutumista saastumisen kautta."
Oli siis syytäkin huomauttaa tuollaisesta keskustelutyylistä.

Pyöräilijä: "Ja olet todellakin esittänyt että autoilun estäminen loukkaa itsemääräämisoikeutta."
Tuohon asti Pyöräilijä on vielä oikeassa. Minä tosiaan kirjoitin: "Pakottamisella ja itsemääräämisoikeuden rajoittamisella tuntuu olevan vahva asema Pyöräilijän ideologiassa."

Mutta sitten Pyöräilijältä jo logiikka joutaa roskiin: "Joten ei tarvitse edes lauseiden välistä lukea että se tarkoittaa että sokeiden itsemääräämisoikeutta rikotaan kun heitä kielletään ajamasta autolla."

Se mitä kirjoitin itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta oli kommentti tähän Pyöräilijän mielipiteeseen: "Mutta kun kaikki autoilijat pakotetaan pyöräilemään, ollaan merkittävästi lähempänä maailman pelastumista."
Vastasin siis vain tuohon Pyöräilijän ideologisin perustein esittämään haluun pakottaa ihmisiä.

Lopetin edellisen viestini tuohon sokeiden ajo-oikeuteen liittyen näin: "Kun tuollaista ei löydy riveiltä eikä rivien väleistäkään niin väkisinkin miettii että millaisessa todellisuudessa Pyöräilijä elääkään.
Nyt täytyy sitten jo väkisinkin miettiä Pyöräilijän ajatuksien muodostumista kun hän onnistuu sokeatkin tähän liittämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Totaalinen vedätys
"Ilmastohypetys on ennen muuta raakaa peliä rahasta ja vallasta."
- suomalaiset ovat nielleet tämän propagandasyötin vapoineen kaikkineen. Meille myydään kalliilla sähköautot, jonka jälkeen niiden verotus nostetaan bensa-autojen tasolle. Sen jälkeen temppu toistetaan ja meille myydään polttokennoautot. Vanhat sähköautot muuttuvat arvottomaksi ongelmajätteeksi, aivan kuten energiansäästölamput aikoinaan. Joku tienaa rutkasti ja suomalaiset maksavat. Ja vihreät uskottelevat, että kyse on luonnonsuojelusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Totaalinen vedätys
Tietenkin nostetaan. Ihmiskunnan yleinen etu vaatii henkilöautoliikenteen rajua vähentämistä ihan riippumatta siitä että millä voimalla se auto liikkuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Totaalinen vedätys
Ilmastodenialistit ovat ne, jotka tässä yrittävät vedättää. Nyt on tullut nämä salaliittoteoriat mukaan ilmeisesti Trumpin perintönä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bimbo
Vast: Totaalinen vedätys
Täällä näyttäisi asuvan muitakin kuin pyöräilemään kykeneviä. Vaikka julkinen suhauttelisi ohitse monta kertaa tunnissa, niin pysäkille voi silti olla matkaa kilometrin verran. Sairauksista, iästä tms. syistä johtuen kaikki eivät vaan jaksa kantaa kasseja ensin kaupasta bussipysäkille ja pysäkiltä kotiin. Lisäksi vaikkapa perheen jäsenen sairaus voi aiheuttaa sen, että oma auto on ainoa henkireikä.
Ja ei - se auto ei aina ole sähkö- eikä edes hybridiauto. Ehkä arvaattekin miksi. Varmuuden vuoksi sanon, että syy harvemmin on ilkeämielinen halu saastuttaa ilmastoa.
Ja Sinä Pyöräilijä, suuri ilmastosankari, kai ajat ilman luontoa saastuttanutta sähköakkua?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Totaalinen vedätys
Kannattaa lähteä esittämään lähikauppaa siihen lähistölle. Ainiin, mieluummin rahat autoon kuin siihen että maksaisi sen muutaman euron enemmän kauppakassista... Sitä niittää minkä kylvää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Totaalinen vedätys
Liikenteen päästöt ovat noin viidennes kaikista päästöistä. Vaikka se lopetettaisiin, ei se kokonaisuus dramaattisesti muutu.

Jos autoilu tapahtuu sähköllä, sähkö pitää kuitenkin tuottaa jossakin. Sähköntuotanto ei ole päästötöntä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Totaalinen vedätys
Sähköntuotannosta saadaan päästötöntä nopeammin kuin polttomoottoreista koska polttomoottorien käyttämällä polttoaineella pääsee voimalaitosten avulla sillä sähköautolla pidemmälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Totaalinen vedätys
Mitä sinä Pyöräilijä oikein tarkoitat?

Jos käytän dieselvoimalaitoksessa litran biodieseliä, siitä saadaan ulos noin 3 kWh verran sähköenergiaa ja loput menee lämmöksi. Tämän siirto johtoa pitkin sähköautolle ja sen lataaminen akkuun sekä vaihtosuuntaaminen sähkömoottorille aiheuttaa sen, että liike-energiaksi saadaan korkeintaan 2 kWh.

Jos tämä biodiesel olisi poltettu suoraan auton moottorissa, olisi saatu liike-energiaksi 3 kWh.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Totaalinen vedätys
Otappas Kommentaattori selvää auton hyötysuhteesta. Jopa parhaan hyötysuhteen dieselissä se 3kW muuttuukin 1,2kW:ksi. Bensakoneessa se on 0,8kW.

Ja sirtöhävikkikään ei ole esittämäsi 25%. Sähköverkossa häviö on alle 4% ja latauksessa oin 10%. Kaukolämmössä se häviö on noin 10%. Eli 4kW on 3,6kW.

3,6 vs 1,2. Sähkö voittaa mennen tullen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Totaalinen vedätys
Juu juu, pahoittelen ajatuksen katkeamista häiriötekijän vuoksi. Eli 3kW vähenee sähkössä 2,7kW:ksi joka edelleen voittaa mennen tullen sen parhaan dieselin 1,2kW:in. Ja erityisesti se voittaa tuon bensakoneen.

Dieseleitä ei muutenkaan saisi enää päästää liikenteeseen koska jos tekniikka pettää näissä uusissa hiukkassuodattimissa niin siinähän ajellaan saastepesällä seuraavaan katsastukseen asti. Vanhoista dieseleistä nyt puhumattakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Totaalinen vedätys
Nimimerkki Kommentattori usein vetoaa tieteeseen: "Mankala, sinun sivistyssanat eivät vakuuta kuin sinut itsesi. Puhu fysiikkaa ja matematiikkaa, niin ehkä joku muukin vakuuttuu. Eli lukuja ja todisteita pöytään!"
Nyt hän sitten kyselee Pyöräilijältä: "Jos käytän dieselvoimalaitoksessa litran biodieseliä, siitä saadaan ulos noin 3 kWh verran sähköenergiaa ja loput menee lämmöksi. Tämän siirto johtoa pitkin sähköautolle ja sen lataaminen akkuun sekä vaihtosuuntaaminen sähkömoottorille aiheuttaa sen, että liike-energiaksi saadaan korkeintaan 2 kWh.
Jos tämä biodiesel olisi poltettu suoraan auton moottorissa, olisi saatu liike-energiaksi 3 kWh."

Tässä nyt voisi ottaa sellaisen teknillistieteellisen tarkastelun, ilman mitään lukuarvoja.
Oletetaan siis että on käytettävissä dieselpolttoainetta ja se voidaan polttaa joko,
A) dieselkäyttöisessä pienvoimalassa
B) dieselmoottorisessa autossa

Näitä pienvoimaloitahan tehdään ihan teollisessa mittakaavassa. Sellaisessa kone voi aina toimia optimiolosuhteissa, parhaalla hyötysuhteella.
Vaan entä auto! Vaikka moottorien ohjaustekniikka on kehittynyt niin silti on aina ne kiihdytykset ja jarrutukset ja usein myös kylmä ilma. Tuo näkyy sitten hyötysuhteessa.
Jos siis dieselvoimalassa tuotetaan optimiolosuhteissa sähköä niin ilman muuta saadaan enemmän energiaa kuin se diesel auton moottorissa polttamalla.

Ja sitten se varsinainen kohokohta Kommentattori. Nyt kun ilmat kylmenevät niin minulla ajotietokone näyttää kulutusta 14 - 15 kWh / 100 km. Voit Kommentattori omasta sähkölaskustasi katsoa mitä maksaisit tuosta määrästä ja katsoa paljonko löpöä sillä rahalla saisit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Totaalinen vedätys
Näissä liikennekeskusteluissa esiintyy yllättävän paljon ikärasismia, ja syyllistämistä.
Ikuista nuoruutta palvovat aktivistit esittävät aina vain sitä ratkaisua että pitää hoitaa kaikki asioimisensa ja työmatkansa pyörällä.
Itse mainitsin tekonivelet, tasapainovaikeudet, näkökykyongelmat ja heikentyneet voimat rajoittavana tekijänä, ja tietysti sain niskaani aktivistien syytösryöpyn.
Nyt nimimerkki Bimbo vetoaa noihin samoihin asioihin ja siihen että kauppa-asiointi nyt ei vain helpolla onnistu ilman autoa.

Ja näin vastasi Pyöräilijä: "Kannattaa lähteä esittämään lähikauppaa siihen lähistölle."

Pyöräilijän ajatusmaailmassa kaikki sujuu kuin tanssi vaan. Suomea kovasti kiusanneeseen kauppakuolemaankin hän löysi ratkaisun; pyytäkää lähikauppoja.

Pyöräilijä jatkaa: "Ainiin, mieluummin rahat autoon kuin siihen että maksaisi sen muutaman euron enemmän kauppakassista... Sitä niittää minkä kylvää."

Tuossa sitten onkin taas se Pyöräilijän viesteihin aina liittyvä syyllistämisosuus. Ongelmia ei olisi syntynyt jos ei olisi sitä autoa hankittu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Vihreys on elinehto..., myös sinitaivas
Eletään siis kuin enkelit, vai...siivin tai yhteiskunnan tappiollisten joukkokuljettimien siivellä? Ei onnistu kaikille kun on ne työt eri suunnissa mitä kaupunkien keskustat sekä haja- eli maaseutua. Ehkäpä joittenkin nerokkaimpien meikäläisten mielestä se etätyö kotoa käsin on onnea ja autuutta. Toki näinkin, mutta ei läheskään kaikissa ammattiryhmissä käy toteen.
Uusi aika kun koittaa, niin ehkäpä ihminen on uudelleen noussut aasin tai hevosen selkään...eikä meitä ole kuin nimeksi. Energiaa tuolloin ei juurikaan tarvita, onhan auringonvalo ja kuten Aabrahamilla aikoinaan - Eeva. Kaksi ihmistä yhdessä...siitä kaikki aikoinaan on alkanut.

Suomenniemellä on vielä tilaa. Pitäisi vain olla kohtuullisia vaatimuksien suhteen. Ei yksi kansa voi kokonaisen planeetan ilmastoon juurikaan vainuttaa, ei vaikka liikkuisimme potkulaudoilla tai batteriautoilla aivan lähitulevaisuudessa. Toki sillä on merkitystä, mutta jo se, että olemme mitä ilmeisimmin jo tajunneet ettei luonto ja ilmasto kestä nykytilannetta ja toki teollisuudessakin tämä on tiedossa. Kuljemme valtavirran mukana kohti parempaa ja nykykuljettimet esim. ovat jo edistyksellisiä verrattaessa yhden sukupolven takaisiin. Seuraava sukupolvi...on meitäkin viisaampi tässä asiassa - varojensa mukaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Vihreys on elinehto..., myös sinitaivas
Seuraava sukupolvi (ja sitä seuraava)... maksaa sitä velkaa, niitä rahoja, joita on viime aikoina syydetty ympäri ämpäriä, mm. lohtusuklaan kehittämiseen - elleivät ole niin fiksuja, että keksivät jonkin ikiliikkujan joka tekee rahaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vihreys on elinehto..., myös sinitaivas
Enemmän jälkipolville jää velkaa ympäristötuhoista joita taloudellisen edun nimissä koko ajan tehdään. Samaten pilttien rahtaaminen autoilla kouluun aiheuttaa sekä tätä ympäristövelkaa että liikkumattomuusvelkaa.

Mutta koska nykyiset sukupolvet todellakin haluavat jättää jätöksensä jälkipolville, no, on selvää että pitää sitä saada autoilla eikä verojakaan pidä nostaa jotta jälkipolville saataisiin lisää myös rahallista velkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää