Lukijoilta

Ely-keskus tukee saariston elinvoimaisuutta keskittymällä vakituisten asukkaiden liikenneyhteyksiin

Iniön osavuosiasukkaat ottivat kantaa ja vastustivat (TS 4.11.) Ely-keskuksen aikomusta lopettaa yhteysalusliikenne saariin, joissa ei ole vakituista asutusta.

Muutoksella pyritään parantamaan vakituisesti kirjoilla olevien saaristolaisten liikenneyhteyksiä ja asiointimahdollisuuksia. Näin tuemme ympärivuotista asumista, elinkeinoelämää ja saariston elinvoimaa. Muun muassa matkailu on tärkeä toimiala saaristossa. Jatkossakin yhteysaluksilla pääsee saaristoon ja matkailupalveluiden äärelle, ja ne mökkiläiset voivat aluksia käyttää, joiden kulkemista se helpottaa.

Iniön osavuosiasukkaat totesivat kannanotossaan, että Iniö muodostuu yli 1 000 saaresta. Päivittäistä yhteysalusliikennettä Iniön lisäreitillä on kuitenkin vain neljään saareen, minkä lisäksi yhdessä saaressa käydään muutamia kertoja viikossa. Loput näistä saarista ovat tähänkin saakka olleet ilman valtion järjestämää ilmaista yhteysalusliikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaikki Iniön lisäreittiin kuuluvat viisi saarta ovat sellaisia, joissa on kirjoilla olevia asukkaita ja liikenne niihin jatkuu kuten tähänkin asti.

Tavoitteemme on jatkossa olla mahdollisimman joustavia, jotta sopimuskauden aikana on mahdollista tehdä muutoksia reitin piirissä olevien saarten lukumäärään. Tällöin saaria voisi palata ja joku vanhoista poistua myös kesken sopimuskauden, mikäli asukastilanteeseen tulee muutoksia.

Tasapuolisuus on tärkeä arvo, kun kohdennamme yhteysalusliikennettä vakituisille asukkaille.

Suomessa on yhä edelleen useita ympärivuotisesti asuttuja saaria, joihin ei kulje valtion tarjoamaa yhteysalusliikennettä. Tästäkin näkökulmasta on kohtuullista ja saaristolain hengen mukaista, että valtio kohdistaa resurssinsa vakituisten asukkaiden hyväksi. Ja toisaalta suurimpaan osaan mökkisaarista kuljetaan nytkin omatoimisesti.

Kartoitamme jokaisen kilpailutuksen yhteydessä, missä alueen saarissa on vakituisesti kirjoilla olevia asukkaita, mutta ei yhteysalusliikennettä. Selvitämme, olisiko näiden saarten yhteysalusreitille mukaan ottaminen mahdollista. Yhteysalusliikenteen järjestäminen edellyttää yhteysalukselle sopivaa väylää ja laituria.

Ilman kiinteää tieyhteyttä oleva vakituisesti asuttu saaristo ei rajoitu vain Saaristomerelle. Myös muualla Suomessa saaristoalueilla on tarpeita uusille liikenneyhteyksille.

Valtio järjestää yhteysalusliikennettä saariston kehityksen edistämisestä annetun lain nojalla. Sen mukaan valtion on pyrittävä huolehtimaan saariston vakinaisen väestön liikennepalveluista. Muuta yhteysalusliikennettä koskevaa lainsäädäntöä ei ole.

Vapaa-ajanasukkailla ja osavuosiasukkailla on merkittävä rooli saariston elinvoimaisena säilymiseen, ja maailma on muuttunut saaristolain säätämisestä. Viranomaisen toiminnan pitää kuitenkin perustua lakiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikäli osavuosiasukkaat ja muut käyttäjäryhmät haluttaisiin huomioida nykyistä paremmin yhteysalusliikenteessä, pitäisi ensisijaisesti tarkentaa lainsäädäntöä tältä osin.

Tuovi Päiviö

johtaja

Varsinais-Suomen Ely-keskus

Jari Nieminen

saaristoliikenteen asiantuntija

Varsinais-Suomen Ely-keskus

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.