Lukijoilta

Uusi jätelaki parantaa asukkaiden palveluja ja luo uutta kuljetus- ja kierrätysliiketoimintaa

Otto Lehtipuu antaa kirjoituksessaan (TS 30.10.) harhaanjohtavaa tietoa jätelakiuudistuksen vaikutuksista ja samalla koko jätehuollon toiminnasta. Hän väittää muun muassa, että uudistuvan jätelain myötä kunnille tulisi merkittäviä lisätehtäviä ja -vastuita. Näin ei kuitenkaan ole. Uudistuvalla jätelailla ei kajota jätehuollon perusvastuisiin eikä siis kuntien jo olemassa olevia tehtäviä jätehuollossa lisätä.

Jätehuolto tuotetaan asiakasmaksuilla. Kuntien jätelaitokset huolehtivat niille annetusta tehtävästä ympäristön ja talouden kannalta tehokkaasti, eikä tehtävään käytetä verovaroja.

Kunnat vastaavat jatkossa, niin kuin nykyisinkin, asumisen jätehuollosta ja pakkaustuottajat puolestaan pakkausten jätehuollosta ja niiden kierrättämisestä. Jätehuollon perustehtävä on ympäristönsuojelu ja se toteutuu tehokkaimmin, kun vastuutoimijoilla on jätehuollon kokonaisuus hallinnassaan. Tämä kokonaisuus kattaa jätteiden synnyn ehkäisyn, lajitteluun ohjaamisen sekä jätteiden keräyksen ja kuljetuksen kierrätystä tai muuta hyödyntämisestä varten.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uudessa jätelaissa vastuutoimijoiden yhteistoimintaa lisätään, jotta asukkaille voitaisiin tarjota paras mahdollinen jätehuoltopalvelu kustannustehokkaasti ja helposti.

Kunnat ja pakkaustuottajat keräävät yhteistoiminnassa kotitalouskiinteistöjen pakkausjätteet (metalli-, lasi-, kartonki- ja muovipakkaukset) siten, että kunta huolehtii pakkausjätteiden kiinteistökeräyksestä ja tuottajat aluekeräyksestä. Seka- ja biojätteiden keräyksestä kunnat huolehtivat kuten nykyisinkin.

Kokonaisuuden hallinnan näkökulmasta on tärkeää, että kunnat kilpailuttaisivat myös jätteiden kuljetukset. Näin voidaan minimoida kiinteistöillä käyvien jäteautojen määrä, optimoida kuljetusreitit sellaisiksi, että turhia ajoja ei synny ja että jäteautot kuljettavat kerrallaan mahdollisimman suuren määrän jätteitä.

Kunnan järjestämällä kuljetuksella saavutetaan myös huomattavia kustannussäästöjä. Kuljetusten paremmalla hallinnalla vastataan kierrätystavoitteiden lisäksi hallituksen ilmastopoliittisiin haasteisiin liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Kunnat ja niiden jätelaitokset julkisina toimijoina asettavat lähtökohdaksi kohtuuhintaisen jätehuollon saatavuuden kaikkialla Suomessa. Kunnan huolehtiman pakkausjätteiden keräyksen ja kuljetuksen kustannukset maksaa tällä hetkellä lähtökohtaisesti asukas.

Jätelakiehdotuksen mukaisesti tähän olisi tulossa muutos. Jatkossa kunnat saisivat pakkausjätehuollon järjestämisestä korvauksen elinkeinoelämän pakkaustuottajilta ja kotitalouksien jätelaskut pienenisivät siltä osin, toisin kuin Lehtipuu väittää. Jätelakiehdotuksen mukaisesti tuottajan kustannusvastuu pakkausten jätehuollosta olisi tässä vaiheessa 80 prosenttia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koska jätteitä tullaan keräämään kiinteistöiltä entistä enemmän, tarkoittaa se lisää liiketoimintaa myös yksityisille jätehuoltoyrityksille. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi YTP-liitto vastustaa kehitystä. Yritykset – nykyiset mutta myös uudet – siis hyötyvät niin kasvavista jätekuljetus- kuin jätteenkäsittelymarkkinoista joka tapauksessa. On arvioitu, että jätelakiesityksen myötä jätteenkuljetuksessa tarvittavien jäteautojen määrä lisääntyy vajaalla sadalla ja työllisyysvaikutukset ovat 360 henkilötyövuotta, huolimatta siitä, että kunnat kilpailuttavat jätteenkuljetukset asukkaittensa puolesta.

Jätehuollossakin joudutaan tekemään kiertotalouden edellyttämä systeemitason muutos, mihin jätelain uudistaminen tähtää. Kiistely jätehuollon vastuista ja jätekuljetuksista hidastaa kierto- ja aluetalouden kehitystä.

Riku Eksymä, toimitusjohtaja, Suomen Kiertovoima ry; Timo Reina, varatoimitusjohtaja, Suomen Kuntaliitto; Tuulia Innala, erityisasiantuntija, Suomen Kuntaliitto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Varmaan joo
Voivatko molemat olla samaan aikaan totta: että "Uusi jätelaki... ...luo uutta kuljetus- ja kierrätysliiketoimintaa" ja että "voidaan minimoida kiinteistöillä käyvien jäteautojen määrä, optimoida kuljetusreitit sellaisiksi, että turhia ajoja ei synny ja että jäteautot kuljettavat kerrallaan mahdollisimman suuren määrän jätteitä. Kunnan järjestämällä kuljetuksella saavutetaan myös huomattavia kustannussäästöjä."

Ristiriitaa on tässäkin: että "uudistuvan jätelain myötä kunnille tulisi merkittäviä lisätehtäviä ja -vastuita. Näin ei kuitenkaan ole." ja että "jätteitä tullaan keräämään kiinteistöiltä entistä enemmän" ja "...(metalli-, lasi-, kartonki- ja muovipakkaukset) siten, että kunta huolehtii pakkausjätteiden kiinteistökeräyksestä ja tuottajat aluekeräyksestä. Seka- ja biojätteiden keräyksestä kunnat huolehtivat kuten nykyisinkin." Hyvän hyvyyttäänkö kunnat tähän ryhtyvät?

Odotamme kiinnostuneesti jätemaksujen huimaa alentumista, kun tuottajat alkavat maksaa 80 % pakkausten jätehuollosta. Taidamme saada odottaa pitkään. Mikähän osa jätteistä arvioidaan olevan pakkausjätettä? Kai siitä on jo jotain arvioita?

Vaikka tuottajat jätehuollosta maksaisivatkin, niin viime kädessähän kuluttaja sen maksaa tuotteiden hinnassa.

Kirjoitus on ristiriitainen ja läpinäkyvä yritys selittää musta valkoiseksi ja että yksi uudistus tuo kaikkea hyvää eikä mitään huonoa. Reaalimaailmassa sellaista ei tapahdu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.