Lukijoilta

Ruokakaupassa noudatetaan sääntöjä

Turun Sanomat kommentoi pääkirjoituksessaan 2.11. elintarvikemarkkinalain uudistusta ja antoi ymmärtää, että kauppaketjut eivät noudattaisi hyviä kauppatapoja.

Elintarviketeollisuusliitto, MTK ja Päivittäistavarakauppa selvittivät ruokaketjun sopimussuhteita viimeksi vuonna 2016. Laaja selvitys osoitti asioiden olevan pääosin hyvällä tolalla eikä esiin juurikaan noussut sääntelyn lisäämistä edellyttäviä kehityskohtia.

On myös hyvä tiedostaa, että kaupan pääasiallinen kumppani sopimusneuvotteluissa ovat elintarviketeollisuuden yritykset. Vain viitisen prosenttia kaupan hankintasopimuksista neuvotellaan suoraan tuottajien kanssa.

Elintarvikeketjun toimintaa säännellään lukuisin tavoin. Päivittäistavarakauppa ry oli jo vuosia sitten perustamassa elintarvikeketjun kauppatapalautakuntaa, jonka toiminta uudistettiin vuonna 2017. Viime vuonna voimaan astuneen, ja nyt siis uudistettavan, elintarvikemarkkinalain lisäksi toimintaa sääntelevät laki sopimattomasta menettelystä sekä kilpailulaki. Sen nojalla maamme kaksi suurinta kauppaketjua on jo asetettu määräävään markkina-asemaan, mikä luo niiden toiminnalle entistäkin tiukemmat reunaehdot.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viime vuonna uudessa virassaan aloitti myös elintarvikemarkkinavaltuutettu, jonka asemaa nyt uudistettava laki vahvistaa edelleen.

Myös liikesalaisuuslaki on luonnollisesti aina ohjannut kaupan toimintaa, vaikka viime viikolla virinnyt keskustelu kaupan omista merkeistä voi antaa vaikutelman, että asiassa olisi jotain uutta. Tuotteiden reseptit ovat yritysten liiketoiminnan keskeisiä kilpailutekijöitä ja kuuluvat liikesalaisuuden piiriin. Ne eivät ole julkisia eikä niitä luovuteta eteenpäin, ei aiemmin eikä jatkossakaan.

Lainsäädäntöä lisäämällä ei ratkaista elintarvikeketjun toimijoiden haasteita. EU-direktiivi on toki syytä saattaa voimaan, mutta tarvitsemme myös aitoa yhteistyötä ja ennen kaikkea luottamusta. Päivittäistavarakauppa näyttää mallia: aloimme vuoden alussa julkaista tuoteryhmäkohtaista myyntitilastoa, joka antaa aivan uudella tarkkuudella tietoa kaupan myynnistä ja siten kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Tieto on avoimesti ja maksutta kaikkien osapuolten saatavilla verkkosivuillamme.

Sääntelyyn liittyvien päätösten tulee etenkin näinä poikkeuksellisina aikoina vahvistaa suomalaisten kuluttajien etua. Kauppa haluaa mahdollistaa vapaan kilpailun sekä tarjota tuotteita edullisesti ja monipuolisesti.

Kari Luoto

toimitusjohtaja

Päivittäistavarakauppa ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.