Lukijoilta

Tosiasiat unohtuvat liikennepäästöjen vähennyskiihkoilussa

Viime päivinä on uutisoitu, miten meillä Suomessa pitää vähentää liikenteen päästöjä. Totuus ja suhteellisuudentaju liikenteemme päästöjen vähyydestä ja merkityksettömyydestä maailmanlaajuisesti on täysin kadonnut. Lähinnä tuntuu, että jopa asiaa tutkivat laitoksetkin ovat keskittyneet perisuomalaiseen kateuden ajamaan kiihkoon miten voin hankaloittaa muiden olemista.

Maassamme etäisyydet ovat paikoin niin pitkiä, että työmatkat, kaupassa käynti, koulukuljetukset, harrastukset jne. edellyttävät jopa satojen kilometrien vuorokautisia ajomatkoja, mitkä voi tehdä vain omalla autolla. Sama matkojen pituus pätee ammattiliikenteeseen.

Tästä seuraa, että polttoaineiden hintoja ei voi korottaa nykyisestään, vaan pitää tehdä päinvastoin. Muuten niillä, joiden pitää ajaa paljon, ei ole enää siihen varaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliittisella tasolla vain todellisuudesta täysin vieraantuneet kiihkovihreät ajavat liikenteemme lopettamista, mutta onneksi jo hallituksessa muutama ministerikin on ilmaissut mielipiteensä tätä vastaan.

Jos Suomessa halutaan tehdä ns. ilmastotekoja, joilla on vaikutusta, on se mahdollista viemällä nykyistä suomalaista huipputekniikkaa teollisuuden päästöjen vähentämiseen muihin maihin. Omaa oloamme ei pidä kurjistaa.

Liikenteemme päästöjen vähentämisen merkitystä voi verrata siihen, että alamme säädellä lähimmän järven veden tasoa ämpäreillä vettä kantamalla. Toki joku voi kokea tehneensä paljon, kun on nostanut ämpärillisen vettä maalle mutta samalla varmaan ymmärtää, että sillä ei ole oikeasti mitään merkitystä vedenpinnan korkeudelle.

Ari Hyvönen

Kausala

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Tuhopolitiikkaa
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Voisimme hyvin tehdä bisnestä ilmastonmuutoksella myymällä huippuosaamistamme ja teknologiaamme ympäri maailmaa. Sen sijaan vihreiden tavoitteena on pysäyttää teollisuus ja liikenne ja tuhota Suomen kilpailukyky, hyvinvointi, kulttuuri ja kansallinen identiteettimme.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tuhopolitiikkaa
Milloinkas yritykset ovat vapaaehtoisesti kehittäneet ympäristöä suojelevaa teknologiaa ja vielä ottaneet sitä käyttöönsä? Vain pakolla tämä homma toimii ja toteamus että jos pakko tulee, teollisuus häviää kertoo juuri sen, että teollisuus haluaa vain rahaa ympäristöstä ja ihmisten terveydestä piittaamatta.

Nimittäin teollisuus pystyy ihan hyvin toimimaan Suomessa vaikka liikenteen päästöjä vähennetään. Sähkörekkoja on jo pilvin pimein mutta teollisuudessa ei ole halua investoida koska osinkojen pieneneminen tarkoittaa alempia osakekursseja ja se tarkoittaa pienempiä bonuksia johtajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Itse aiheutettua
Ne etäisyydet on pitkiä koska se auto on olemassa! Pitkä etäisyys ei ole mikään luonnonvakio vaan oman valinnan tulos.

Yhdyskuntarakenteen hajauttaminen alkoi meilläkin 60-luvulla amerikkalaisen autoteollisuuden lobbauksen seurauksena. Sitä ennen asuttiin joko maalla tai keskustassa. Maallakin asuttiin suht tiiviissä kyläyhteisössä. Pitkän matkan päähän ei ollut mitään tarvetta lähteä.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Itse aiheutettua
Hyvä pointti!

Ennen myös etsittiin työtä ensisijaisesti läheltä koti. Jos sitä löytyi vain kauempaa, niin muutettiin sinne. Ei ollut juuri edes mahdollista kulkea esim. 30 km:n työmatkaa päivittäin.

Haja-asutustakin kyllä oli. Tavallaan tällaiset pikkutilalliset olivat oman aikansa "etätöissä". Harvoin oli tarvetta mennä asioille, ja kerralla hoidettiin kaikki asiat.

"Pitkä etäisyys ei ole mikään luonnonvakio vaan oman valinnan tulos" - kyllä tässä tosiaan yhteiskuntakin on häärännyt. On jo pitkään menty siihen suuntaan, että pitää mieluiten asua kuin sillit suolassa kaupungeissa - mitä tiheämmin, sen parempi - ja jos kaipaa vähänkin väljyyttä, on syytä omistaa auto. Ei ole myöskään lupa odottaa, että muualla kuin kaupunkien keskustoissa olisi palveluja. Nämä ovat poliitikkojen linjauksia, eivät kansalaisten.

Vasta jos pyrittäisiin järjestämään asialliset joukkoliikenneyhteydet ja peruspalvelut myös lähiöihin, maaseututaajamiin ja mahdollisilta osin jopa haja-asutusalueille, voisi kansalaisia todella syyllistää turhasta autoilusta. Halu asua muualla kuin tiheissä ryppäissä ei mielestäni ole tuomittavaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Itse aiheutettua
Lähiöissä ei ole peruspalveluita koska autolla pääsee kauemmas ja lähiöiden peruspalvelut ovat kalliita koska yksiköt olivat kyläkauppamaisia. Jo 1970-luvulla alkoi kyläkauppojen tuho kun autot yleistyivät, ihmiset alkoivat käydä töissä kauempana ja useimmiten matkalla oli joku automarketti josta sai ruoan muutaman markan halvemmalla kuin siitä lähikaupasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.