Lukijoilta

Kaupunkilaisten on tultava Turussa aina ykkösenä

Ulla Lindeqvist kysyi, milloin Turussa tulee kaupunkilaisten vuoro (TS 13.10.). Kaupunkia on aina kehitettävä kaupunkilaisten eduksi.

Kirjoituksessa kritisoitu kaupungin hallinnon uudistus on syntynyt juuri tarpeesta saada kaupunkilaisten ääni paremmin kuuluville. Tätä tavoitetta toteuttaakseen kaupunginvaltuusto on päättänyt, että Turku siirtyy seuraavien vaalien yhteydessä pormestarin johtoon. Kun johtamisen malli uusitaan demokratiaa palvelevammaksi, on tarpeen uudistaa hallintoa kokonaisvaltaisemminkin.

Toisin kuin kirjoituksessa esitetään, johtajien lukumäärä tai heidän palkkansa Turussa eivät kasva. Tästä saattaa syntyä ymmärrettävästi väärä käsitys, kun perustettavista viroista uutisoidaan usein eriaikaisesti ja isommin kuin lakkautettavista.

Palkkakysymystä on hämmentänyt yksittäisten henkilöiden kohdalla käytetty palkan lisäosa, jolla palkka on pidetty entisellä tasolla, ei nostettu. Uudistuksessa lakkaa useampi tehtävä, joiden tilalle perustetaan uutta organisaatiota paremmin palvelevia tehtäviä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun siirtyessä ensi kesänä pormestarimalliin meidän on huolehdittava myös uusien luottamustehtävien palkkiotason maltillisuudesta. Pormestarin ja apulaispormestareiden palkkioiden ei tule ylittää verrokkikaupunkimme Tampereen tasoa.

Kaikista luottamustehtävistä maksetaan vihreissä, kuten monissa muissakin puolueissa, muun verotuksen lisäksi myös puolueveroa, jonka suuruus on tavallisimmin 20–25 prosenttia. Sen avulla puolue voi tiedottaa päätöksenteosta, käydä vaaleja ja tukea näin demokratian toteutumista.

Demokratia on paras keino taata, että kaupunkilaiset tulevat ykkösenä. Näkemykset siitä, miten kaupunkilaisten etua ajetaan, vaihtelevat; äänestämällä ja asettumalla itse ehdolle vaaleissa voi valita omille ajatuksilleen sopivimman vaihtoehdon.

Turun kaupunginvaltuuston kokoukset ovat avoimia ja esimerkiksi niitä seuraamalla voi saada käsityksen siitä, kuinka paljon kaupunkilaisten hyvinvointi päättäjiä puhuttaa ja miten sen lisäämiseksi halutaan löytää ratkaisuja.

Elina Rantanen

Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (vihr)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Laina
En vakuuttunut
Rantasen kirjoituksesta enkä ainakaan kaupungin hallinnon nykypäätöksistä ja suunnitelmista, että kaupunkilainen olisi ykkönen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Turun johdon prioriteetit
Turussa ulkopaikkakuntalaiset autoilijat tulevat ensin. Eli heille on priorisoitu niin liikennevalot kuin tietkin. Kakkosena tulevat turkulaiset autoilijat jotka nauttivat pääosin samasta liikennevalojen priorisoinnista. Torillekin pitää päästä autolla ja tämä tavoite ajettiin viihtyvyyden kustannuksella. Bussitkin jätettiin ajamaan toria ympäri kun olisi ollut täydellinen mahdollisuus rauhoittaa Aurakadun ja Yliopistonkadun osuudet autoilta ja leventää Eerikinkadun ja Kauppiaskadun puolia ottamalla tilan torille muualta.

Turussa nyt vain ei osata suunnitella saatikka toteuttaa viihtyisää kaupunkia koska suunnittelijat ovat nimbyileviä autoilijoita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuRoti
Vast: Turun johdon prioriteetit
Jos on vain yksi reitti työhön ja kotiin, pyöräily sekä julkinen liikenne keskimäärin onnistuu helposti kun on alle 15km suuntaansa työmatka, eihän se tee kuin n. 30km päivässä - koin sen kesät talvet ja oli henkisesti rauhoittavaa. Mutta sitten tuli lasten vieminen tarhaan, ihan toiselle puolelle kaupunkia. Illalla harrastuksiin, omiin ja lasten ja kun vielä pitää jostain ruokaakin hakea pari kertaa viikossa, ihmettelen mistä löytyy se pyöräniilo, joka ei mieluummin hyppää autoon.
Toki autoilu on tehty Turussa viherpesupäätöksilla niin helv... vaikeaksi, että 10 min matkaan menee 45min ruuhka-aikoina - joina on pakko liikkua, koska mm. harrastuksilla on useimmiten aikataulut. Jos viherhönöpäätöksillä automatka kestää 10.000 autolla 30+30min kauemmin joka päivä, voi kysyä mitkä on päästöt? Vai pitäisikö meidät viedä Kiinan mallin mukaan uudelleenkoulutusleirille kuten uiguurit, ettei tekisi mieli harrastaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.