Lukijoilta

Liikenteessä on nyt huomioitava monta vaaratekijää – älä aja kesän ajoetäisyyksillä

Koronauhan lisäksi elämme aikoja, jolloin liikenteessä vaanii vaaroja monilta tahoilta. Viittaan vuodenaikojen vaihteluun. Pimeys sekä sään koleus tuovat aina mukanaan uusia vaaratekijöitä liikenteeseen.

Jalankulkijoiden heijastimen ja ajoneuvoissa valojen oikea käyttö ovat nyt tärkeä toimenpide. Hirvivaara on myös ajankohtainen.

Kohta koittaa niin ikään liikennevälineiden rengasvaihto. Auton omistajan olisi viimeistään nyt mentävä autotalliin tarkastamaan, missä kunnossa talvirenkaat kevään jäljiltä ovat. Jotkut ehkä miettivät, että ajanpa vielä yhden talven. Jos ei pysty arvioimaan talvirenkaiden kuntoa, on syytä kääntyä rengasliikkeen tai jonkun muun asiantuntijan puoleen.

Liikenneonnettomuuden sattuessa tutkijat kiinnittävät aina huomiota renkaiden kuntoon. Lisäksi he haluavat selvittää, mitä osuutta kitkalla eli renkaan pitokyvyllä tien pinnassa on ollut itse onnettomuuteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Esimerkiksi Englannissa ja jopa Venäjälläkin poliisi käyttää mittauslaitetta tarkistamaan onnettomuuspaikalla vallinnutta kitkaa. Kitka voi vaihdella jopa samalla tieosalla. Erityisesti uudella päällysteellä sekä sateella renkaiden pitävyys tiellä saattaa heiketä nopeasti, mitä erityisesti kokemattoman kuljettajan on hankala huomata. Se saattaa yllättää kokeneemmankin kuskin.

Kuljettajan pitäisi luonnollisesti sovittaa ajonopeutensa kelin ja renkaiden pitokyvyn mukaan, mutta koska pysähtymismatkat talvikaudella pitenevät, olisi muistettava myös riittävän ajoetäisyyden säilyttäminen. Tämä unohdetaan usein, ja ajetaan samoilla etäisyyksillä kuin kesäkelillä.

Taajamissa törmäys edellä ajavaan ei yleensä johda muuhun kuin peltivaurioihin, mutta maantienopeuksilla liian lähellä ajaminen voi olla todella kohtalokasta. Tätä tutkijankin on joskus vaikea selvittää, ellei hän pääse tuoreeltaan onnettomuuspaikalle.

Noin viitisensataa kuolemaan päättynyttä liikennevahinkoa aikoinaan tutkineena uskallan väittää, että liian lähellä ajaminen on liikenteessä suurempi riskitekijä kuin mitä virallisista tilastoista voidaan lukea. Mainittu ajotapa voi johtaa jopa vakaviin kohtaamisonnettomuuksiin tai tieltä suistumisiin. Lisäksi niiden vaikutusta ei edes aina saada selvitettyä.

Sven-Olof Hassel

LP:n Länsi-Suomen osaston päällikkö ja pitkäaikainen liikennevahinkojen tutkijalautakunnan puheenjohtaja, eläkkeellä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.