Lukijoilta

Sähköpotkulautailun aiheuttamat onnettomuudet on saatava kuriin

TS/Riitta Salmi
Kirjoittajan mielestä sähköpotkulautailun aiheuttamia onnettomuuksia voitaisiin ehkäistä esimerkiksi nopeusrajoittimin.
Kirjoittajan mielestä sähköpotkulautailun aiheuttamia onnettomuuksia voitaisiin ehkäistä esimerkiksi nopeusrajoittimin.

Sähköpotkulautojen käyttäjien onnettomuudet ovat lisääntyneet lautojen yleistymisen myötä. Turussa on onnettomuuksia tutkittu (TS 9.9.) ja todettu, että niissä syntyy pahoja päävammoja. Tyksin tutkimusaineiston mukaan loukkaantuneiden keski-ikä on 30 vuotta. Heistä 16 oli miehiä ja 7 naisia. Uhreja oli kaikkiaan 27.

Aivotärähdyksen tai aivoverenvuodon sai viisi potilasta. Leuan murtumia oli kolmetoista ja silmäkuopan murtumia viisi. Lisäksi oli poskiluun, nenäluun, otsaluun ja kallonpohjan murtumia. Neljätoista potilasta sai hammasvaurioita, joista suurin osa oli vakavia.

Turussa onnettomuuteen joutuneista 23 henkilöstä peräti 21 eli 91 prosenttia oli humalassa. Se on lehden mukaan kansainvälisen vertailuaineiston valossa epävirallinen maailmanennätys.

On pelättävissä, että onnettomuuksien määrä on kasvussa, koska laudat ovat yleistyneet. Havainnot kadulla osoittavat, että meno on holtitonta varsinkin illalla ja yöllä. Samalle laudalle on saattanut ahtautua jopa kolme hilpeällä tuulella olevaa nuorta. Ei ihme, jos jälki on joskus sen mukaista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nuoret vastaavat ja kärsivät itse vahingoistaan, mutta myös sähköpotkulautoja yleiseen käyttöön tarjoavat yritykset avaavat nuorille vaaran lähteen. Ruotsalaisyritys Voi Technology onkin halunnut edistää sähköpotkulautojen turvallista käyttöä ja kehittänyt sovellukseen reaktiotestin (TS 18.9.). Sillä humalatilaansa testaava kuljettaja voi kokeilla ajokuntoaan. Vaikka testi epäonnistuisi, se ei ainakaan vielä estä potkulaudan käyttöönottoa.

Myös jalankulkijat voivat kärsiä holtittomasta ajosta. Hyvin usein lautailijat viillettävät jalkakäytävillä, vaikka se on kiellettyä.

Edellä siteerattuihin tutkimustuloksiin ei sisälly ulkopuolisten saamia vammoja.

Jokainen jalkakäytävällä liikkuva lienee huomannut laudan viuhahtavan silloin tällöin äänettömästi takaapäin ohitseen. Pienikin sivuaskel tai käden kohotus ohitushetkellä johtaisi törmäykseen, jolla voisi olla vakavat seuraukset kummallekin osapuolelle, erityisesti pahaa-aavistamattomalle jalankulkijalle.

On pelättävissä, että onnettomuuksien määrä on kasvussa, koska laudat ovat yleistyneet.

Oman lukunsa muodostaa lautojen ”pysäköinti”. Usein ne hylätään kuin hetken mielenjohteesta poikittain keskelle jalkakäytävää, mahdollisesti kyljelleen. Siinä ne ovat jalankulkijoiden tiellä, ja näkövammaiset ovat vaarassa kompastua niihin.

Mitä olisi tehtävissä? Parasta olisi, jos sähköpotkulautayhtiöt miettisivät vaikkapa nopeusrajoituksia, joita voisi säätää lautoihin pahimmiksi onnettomuusriskin ajoiksi, viikonlopuiksi ja yön tunneiksi. Myös lautoihin asennettava alkolukko tai edellä kuvatun tyyppinen reaktiotesti, jonka epäonnistuminen estäisi laitteen käynnistymisen, voisi olla sopiva keino ehkäistä humalassa ajaminen.

Myös lainsäädäntöä ja kaupungin järjestyssääntöä voisi kehittää ajoturvallisuutta korostavaan suuntaan. Nyt kaupungin edustaja kertoo kaupungin olevan voimaton.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Potkulautaliikenteen valvonta olisi tärkeää, mutta on melko selvää, että se kilpistyy poliisin resurssipulaan. Lieneekö rikemaksuja tai huomautuksia annettu yhdellekään lautailijalle?

Jotakin olisi kuitenkin tehtävä. Kansalaiset eli veronmaksajat kärsivät tästä huvista omalta osaltaan katujen lisääntyneen turvattomuuden ja terveydenhuollon kustannusten muodossa, joten he tervehtisivät ilolla ratkaisua ongelmaan.

Ja olisihan potkulautailijoidenkin kannalta positiivista, että heitä kannustettaisiin turvalliseen ajamiseen.

Pekka Pihlanto

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
jiipee
Ongelma ei siis ole skuutit
Todellinen ongelma on siis se, että alkoholia ei osata käyttää, ja alkoholia käyttäessä harkintakyky heikkenee. Sama se on autoa ajaessa, ja polkupyöräilyssä - ei sovi yhteen alkon kanssa. Reaktiot ja tasapaino heikkenevät. Valitettavasti suomalaiseen kulttuuriin tuo humalaan asti juominen kuuluu. Sitä pitäisi lähtökohtaisesti hoitaa, niin tulisi niitä säästöjä kokonaisvaltaisesti niin sosiaalisissa kuin terveydellisissä kustannuksissa.

Kannatan suuresti skuuttivuokrausjärjestelmiin päihdetestiä, vaikka yön ajaksi. Sellainen voisi olla vaikka yksinkertainen reaktiotesti, joka tehdään vuokrausäppi käynnistettäessä. Skuuttien maksiminopeutta voisi myös laskea vaikka 12-15km/h asti yöksi. Kyllä se silti kävelyn voittaa, ja liikenteessä suurin osa skuutin vuokrauksen hinnasta muodostuu liikennevaloissa odottamisesta.

Skuuteille myös lisää osoitettuja parkkiruutuja, kiitos. Jokainen skuuttaaja on henkilöauto pois keskustasta, ja yhteen parkkiruutuun mahtuu todella monta skuuttia. Pyöräteitä pitää myös kehittää. Syy miksi kukaan ajaa jalkakäytävällä on se, että skuutin kanssa harva uskaltaa liikenteen sekaan päiväsaikaan. Selkeät pyörätiet - ei sellaiset punaiset pyöräkaistat muun liikenteen seassa - auttavat pyöräilijää, kävelijää, skuuttaajaa ja autoilijaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ongelma ei siis ole skuutit
Hyvin harva sähköpotkulaudan käyttäjä on sen valinnut auton sijaan.

Oikein hyvä vaihtoehto olisi niiden toimittajilta muuttaa suurin nopeus alle 15 km/h keskustan alueella. Se varmaan onnistuisi teknisillä menetelmillä. Niillä kuitenkin ajetaan jalkakäytävillä, niin olisi sitten laillistakin. Ja poissa autoilijoiden tieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.P.
Vast: Ongelma ei siis ole skuutit
Sanoisin, että ongelman muodostavat sekä kontrolloimatta tarjolla olevat sähköpotkulaudat että vastuuttomat humalaiset käyttäjät. Ja lisäksi yleinen ajovalvonnan puute.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sebulon
Skuutit pois jalkakäytäviltä.
Skuutit kuuluvat ajoradalle kuten muutkin moottoriajoneuvot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Skuutit pois jalkakäytäviltä.
Skuutit kiuuluvat purjeveneisiin, skuutilla trimmataan purjetta. Sähköpotkulaudat kyllä kuuluvat ajoradalle... tai romppariin. Känniset örvelöt kurvailee kakspäällä ja luulevat että muu liikenne vielä niitä väistelee jalkakäytäviltä risteykseen pyyhkäistessä... keep dreaming!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.