Lukijoilta

Purjeilla Turusta Naantaliin

Läppäsilta Naantalin Merimaskun Särkänsalmen penkereeseen on ilmeisesti ikuisuuskysymys. Vuodesta 1970 on tultu hyvin toimeen ilman kyseistä siltaa.

Kesäaikana muutama suurjahti pääsisi Naantalin vierasvenesatamaan ja me kaikki – sekä perusnaantalilaiset että saaristossa asuvat – maksaisimme "viulut". Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, jo rakentamisvaihe tuottaisi paljon hankaluuksia. Vm-42 ei osaa enää katsoa 50 vuoden päähän.

Jostain pisti silmiini, että Särkänsalmen sillalle pitäisi rakentaa pyöräilykaista. Taas tulee mieleen rakennusajan hankaluudet ja suuret kustannukset. En ole kuullut yhdestäkään pyöräonnettomuudesta 50 vuoden ajalta. Malttia pitää olla myös pyörillä liikkuvilla.

Kauniit merimaisemat molemmin puolin ovat yksi rengastien nähtävyyksistä. Ei ole järjen häivettäkään siinä, että rengastie olisi kilpa-areena, josta pitää suoriutua mahdollisimman nopeasti. Paikalliset tuskin kärsivät pyörätiettömyydestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ja läppäsilta penkereessä olisi todellinen "funikulaari", enpä muuta voi kuvitella.

Meillä vanhuksillakin on tapaamisemme: terveyskeskusaika, psykiatri ym. Tien Turkuun pitää olla esteetön.

Luonnonmaalle vastapäätä Naantalin satamaa on lehtitietojen mukaan tulossa yksityisen omistama vierasvenesatama. Sieltä miehistö voi taksilla, vuokrattavalla polkupyörällä tai sähköpotkulaudalla suhauttaa tutkimaan Naantalin nähtävyyksiä tai yöelämää.

Ilmastonmuutoksen myötä tuulivoimalla liikkuvat isot purjealukset valtaavat alaa.

Riista-aidat Luonnonmaalla toisivat liikkumiseen lisää turvallisuutta. Nykyisistä aidoista huolimatta peurakolareita tapahtuu toisinaan useampia päivässä. Naantali on Varsinais-Suomessa hirvieläinkolareiden suhteen 5. sijalla. Vuonna 2019 tapahtui hirvieläinkolareita yli 50.

Läppäsiltaan liittyen eräs "saaristolainen" kirjoitti Rannikkoseutu-lehdessä, että Merimaskun Kirkkosalmen sillan alikulkukorkeudeksi tuli 16 metriä vahingossa, sen olisi pitänyt olla korkeampi. Kuitenkin sillan ali johtavan väylän syvyys on 2,1 metriä, mikä on liian vähän lähes kaikille yli 40 jalan purjeveneille. Niitä pienemmistä veneistä alle 33-jalkaiset pääsevät 16-metrisen sillan ali (tieto Vene-lehtien listoilta).

Kanavan rakentaminen halki Luonnonmaan voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Ilmastonmuutoksen myötä tuulivoimalla liikkuvat isot purjealukset valtaavat alaa.

Tulevaisuuden visio: Lähden matkaan ystävieni kera Aurajoesta upealla charter-purjelaivalla kohti Airiston ulappaa, sieltä hiljaa lipuen kanavaa pitkin Naantalin avoimille vesille kohti päämäärää Kultarantaa ja Naantalia. Sama toiseen suuntaan ja illaksi kotiin, voin toki jäädä Naantaliin pidemmäksikin aikaa, jos niin haluan.

"Aamu Airistolla, ilta skanssissa!"

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eeva Auvinen

Merimasku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Masa_Pasa
Ei minun takapihalleni
Tietynlainen yksisilmäinen nurkkakuntaisuus paistaa kirjoituksesta vahvana. Läppäsilta nähdään tieyhteyden katkaisevana ja elämää rajoittavana, saaristossa asujan luulisi ymmärtävän, että yhteinäinen tie ei ole itsestäänselvyys. Sillalla tulisi olemaan aikataulu, muutaman kerran päivässä se avattaisiin. Ehkä vain tarpeessa eli kesäkauden ulkopuolella hyvin harvoin.

Tartun myös pyöräkaistaan, jota suunnitellaan. Se, että onnettomuuksia ei ole tapahtunut, ei ole mikään perustelu sen tarpeettomuudelle. Tie ja silta on vaarallinen ja onnettomuudet tulee ehkäistä ennalta. Paikalliset eivät varmaankaan kärsi pyörätiettömyydestä, koska liikkuvat henkilöautoillaan, mutta pyörätie voisi tuoda paikallisille yrittäjille asiakkaita. Se tehdään kaikille, ei vain merimaskulaisille. Toiseksi, kirjoitat, että "Kauniit merimaisemat molemmin puolin ovat yksi rengastien nähtävyyksistä. Ei ole järjen häivettäkään siinä, että rengastie olisi kilpa-areena, josta pitää suoriutua mahdollisimman nopeasti." Niinpä, mutta autolla pitää silti päästä mahdollisimman nopeasti ilman pari kertaa päivässä auki olevaa läppäsiltaa.

Maalailet kaunista kuvaa purjelaivaristeiltystä Luonnonmaan halki kanavaa pitkin kohti Naantalia. Tulitko ajatelleeksi, että sekin vaatii läppäsillan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Mihin läppäsiltaa tarvitaan?
Osaako joku kertoa ja suomeksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.