Lukijoilta

Toimivaan tulevaisuuden sote-järjestelmään on vielä pitkä matka

TS/Marttiina Sairanen
Sote-uudistuksen läpimenomahdollisuudet ovat yleisen sote-väsymyksen myötä hyvät, vaikka uudistus sinällään ei toteuta sille asetettuja vaateita. Valmistelusta puuttui avoimuus ja sisällöstä tahto, kritisoi kirjoittaja.
Sote-uudistuksen läpimenomahdollisuudet ovat yleisen sote-väsymyksen myötä hyvät, vaikka uudistus sinällään ei toteuta sille asetettuja vaateita. Valmistelusta puuttui avoimuus ja sisällöstä tahto, kritisoi kirjoittaja.

Hallituksen sote-esitykseen tarkoitettu lausuntoaika on nyt täyttynyt ja onkin syytä selventää, miten tämä esitys eroaa edellisestä Sipilän hallituksen esityksestä ja kuinka se onnistuu vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin. Näitä olivat hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, yhdenvertaisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen kaikille suomalaisille, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, ammattitaitoisen työvoiman saannin turvaaminen, yhteiskunnallisten muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin vastaaminen sekä kustannusten kasvun hillintä.

Sipilän hallituksen esitystä tehtiin hyvin avoimesti ja sen eri vaiheita valmistelivat isot alueelliset toimikunnat. Näkemykset saivat julkisuutta, kun pohdittiin tavoitteiden saavuttamisen edellytyksiä.

Tämä uudistus on valmistunut kabinettien hämärissä ilman yhtään hiiskuntaa etenemisestä. Avoimuudesta hallitusta ei voi kehua. Myös lehdistö ja Yle ovat vaienneet esityksen ongelmista toisin kuin edellisellä kaudella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uudistuksen läpimenomahdollisuudet ovat siis hyvät. Tarve uudistukselle sinällään ei ole muuttunut mihinkään, mutta sen tulisi myös ratkaista ongelmiamme.

Edellisellä hallituskaudella asiantuntijat arvioivat tuottavuuden, vaikuttavuuden ja kustannusten hillinnän kannalta parhaaksi enintään viiden järjestäjän lukumäärän. Tuomas Pöystin vetämä työryhmä esitti 9–12 alueellisen järjestäjän mallia poliittisena kompromissina. Keskusta uhkasi hallituserolla, jos ei rakenneta 18 maakunnan mallia.

Nyt hallituksen päätös pirstoa Uusimaa on aivan väärä suunta. Se heikentää palvelujen tasa-arvoa sekä niiden saatavuutta perusterveydenhuollossa.

Uudenmaan alueella HUS voi edelleen laskuttaa toimenpideperusteisesti alueensa kuntayhtymiä samalla, kun esimerkiksi Tyksin on tultava toimeen maakunnan laskennallisella valtionavulla hoidon määrästä riippumatta.

Kun potilas voi vapaasti valita sairaaloiden välillä, varsin nopeasti Tyksin kilpailuasema korkean tason hoidossa heikkenee. Tähän Turun kaupunginvaltuustokin kiinnitti huomiota.

Vielä tälle vuosituhannelle tultaessa uutta järjestelmää olisi voitu ajatella rakennettavan kieltäytyen näkemästä, että yksityinen sektori on merkittävä sote-palveluiden tuottaja. Näin ei enää ole. Muissa Pohjoismaissa se onkin otettu huomioon ja mukaan julkisia palveluita parantamaan.

Tämä ”yhteiskunnallisen muutoksen huomioimisen” ideologinen kieltäminen tulee heikentämään ”saatavuuden parantamista” terveyskeskuksissa yhä raskaammin.

Perusterveydenhuollon epätasa-arvo on meillä luonteeltaan amerikkalainen, kun parempaa hoitoa saavat työssä käyvät, opiskelijat ja varakkaat. Nyt uutena ryhmänä tulee vielä maantieteellinen epätasa-arvo, kun Uudenmaan alueella erikoissairaanhoito pystyy laskutuksellaan pitämään paremmin huolen rahoituksestaan kuin muiden maakuntien alueella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uudenmaan erityiskohtelu lisääkin ongelmia, etäännyttää sotea tavoitteistaan eikä sitä olekaan kyetty perustelemaan tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta.

Rahoituksen osalta ongelmia varmaan syntyy jo sen vuoksi, että jatkossa rahoitus maakunnille toteutuu ”laskennallisen tarpeen” mukaan. Siitä seuraa olennainen rahojen siirtyminen etelästä pohjoiseen ja itään, missä sairastavuus ja ikärakenne ovat epäedulliset.

Terveyspoliittisesti asia on perusteltu, mutta ongelman muodostaa se, että edes etelässä nykyrahoitus ei takaa perustuslaillisten sote-velvoitteiden täyttymistä. Pelkästään Uudenmaan rahoitus on nyt vähenemässä jopa 400 miljoonalla eurolla eikä se kokonaisuutenakaan ole soten myötä lisääntymässä.

Maakunnille on asetettu erittäin tiukka ohjaus. Tämä koskee muun muassa investointeja, maakuntayhteistyötä ja hoidon järjestämistä.

Maakunnat eivät ole itsenäisiä, vaan niistä on tehty tuottajaorganisaatio, jota sosiaali- ja terveysministeriö tiukasti ohjaa. Ilmeisesti edes hallitus ei usko, että 22 maakuntaa voisivat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti järjestäjinä – mikä onkin totta. Niitä on liikaa.

Tästä on siis vielä pitkä matka toimivaan tulevaisuuden sote-järjestelmään. Yleisen sote-väsymyksen myötä läpimenomahdollisuudet ovat hyvät, vaikka uudistus sinällään ei toteuta sille asetettuja vaateita. Valmistelusta puuttui avoimuus ja sisällöstä tahto.

Eduskunnalla on vielä paljon työtä eikä esitys ole perustuslainkaan näkökulmasta ongelmaton.

Heikki Pälve

lääkintöneuvos

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Tämä Sote saadaan maaliin
Toisin kuin edeltäjänsä. Joka tapauksessa lopputulos on parempi kuin nykyinen toiminta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.