Lukijoilta

Turussa ei haluta joukkoliikenteen kehittämistä

TS/Riitta Salmi

Turun kaupunginvaltuusto päätti lykätä jälleen runkolinjaston aloitusta, tällä kertaa jopa kesään 2025 asti. Varsinainen yllätys lykkäyspäätös ei ollut kaupungissa, joka on profiloitunut joukkoliikenneasioissa päätöksentekokyvyttömäksi ja muutoinkin kehitysvastaiseksi.

Juhlapuheissa ja visioissa on kaikenlaisia haihatteluja hiilineutraaliustavoitteista, mutta vallitsevalla käytännön tahdilla niitä ei liikenteen osalta tulla saavuttamaan.

Vuonna 2009 eli 11 vuotta ja monta valtuustokautta sitten päätettiin runkolinjaston sekä raitiotien toteuttamisesta. Molempia hankkeita on säännöllisin väliajoin lykätty eri verukkeilla, joko erikseen päättämällä tai sitten vain jättämällä asiat esityslistojen ulkopuolelle, jolloin ne eivät ole tulleet lainkaan demokraattiseen päätöksentekoon.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raitiotiehanke on tälläkin hetkellä pysähdyksissä, kun valtuuston huhtikuisen päätöksen mukaista toteutussuunnittelua ei edelleenkään ole käynnistetty.

Joskus kuulee väitteitä, että raitiotien kaltaisia hankkeita ”ei tarvita”, kun vain kehitetään bussiliikennettä. Kuitenkaan viime vuosina käytännössä mitään merkittävää ei ole tehty eikä olla tekemässäkään. Ainoastaan on saatu toriparkin aiheuttama joukkoliikenteen kaaos keskustassa, joka jo ennen koronaa aiheutti valtavat tappiot lipputuloissa sekä nosti liikennöintikustannuksia.

Nyt tehdyn runkolinjaston lykkäyspäätöksen näennäiset säästöt voivat sulaa siihen, että välikaudeksi joudutaan tekemään muutaman vuoden mittaisia kalliita liikennöintisopimuksia.

Myöskään Turun seudun lähijunaliikenteen palauttamiseksi mitään konkreetista ei ole tehty hyvistä puitteista huolimatta. Täten Turulla on kyseenalainen kunnia olla Pohjoismaiden suurin kaupunkiseutu, jolla ei ole mitään kaupunkiraideliikennettä.

Pääasemalta rautatie kulkee seitsemään suuntaan (Loimaa, Salo, Satama, Pansio, Perno, Naantali ja Uusikaupunki). Turussa aseman vieressä on käyttämättömät huoltohallit, mitkä soveltuisivat varikoksi ja huoltotiloiksi lähijunille.

Avoimen datan perusteella VR:llä on käyttämättömänä noin 15 Sm2-tyypin lähijunaa. Samoin Varsinais-Suomen alueella osalla asemista on jo laiturit, osittain jopa Uudenkaupungin radalla.

Atso Vainio kirjoitti (TS 23.9.) Uudenkaupungin radan matka-ajan pituudesta, mutta jo nykyisellään rata mahdollistaisi Turku–Uusikaupunki-välille noin 85 minuutin matka-ajan väliasemilla pysähtyen (tämä on osoitettu käytännössä museojunilla). Linja-autovuoroihin (75–90 min) sekä ruuhka-ajan autoiluun nähden matka-aika on jo nykyisellään kilpailukykyinen ja radan parannustoimilla siitä on tehtävissä nopein vaihtoehto.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tasoristeyksetkään eivät ole este, sillä niitä voi olla määräysten mukaisesti 140 km/h liikennöintinopeuteen asti, kun vain näkemävaatimukset täyttyvät.

Verrattaessa mitä Tampereella on tehty joukkoliikenteen edistämiseksi pelkästään 2009 jälkeen ollaan täysin eri mittaluokassa. Runkolinjasto on otettu käyttöön jo viisi vuotta sitten. Samoin on suunniteltu sekä rakennettu yli 15 kilometriä raitiotietä, joka otetaan käyttöön ensi vuonna.

Tampereelta etelään suuntautuvan rautateiden lähiliikenteen ohella Tampereen alueen oma M-lähijuna Nokialle on aloittanut liikennöinnin. Lisäksi koko joukkoliikenneviranomaisen alueella kausiliput kelpaavat kaikissa junissa, myös kaukoliikenteessä.

Tulokset ovat olleet rohkaisevia, joukkoliikenteen käyttö on ollut jatkuvassa vahvassa kasvussa ennen koronaa.

Kun siis verrataan, mitä Turussa on tehty ja mitä olisi voitu samassa ajassa tehdä, ei jää epäselväksi, mikä on Turun seudulla kestävän liikkumisen edistämisen todellinen tahtotila. Turun seudulla matkoista yli 59 prosenttia ja matkasuoritteesta yli 78 prosenttia perustuu yksityisautoiluun, näin varmasti on jatkossakin.

Aarne Alameri

LuK

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Muutamia mietteitä
"Turulla on kyseenalainen kunnia olla Pohjoismaiden suurin kaupunkiseutu, jolla ei ole mitään kaupunkiraideliikennettä."
- "Mut ku muutkin"- ei kelpaa argumentiksi päätettäessä suurista investointihankkeista. Eihän meillä ole mustaa makkaraakaan tai Näsinneulaa, vaikka Tampereella on.

Mielestäni tärkeintä olisi, että Turku laittaisi ensin sisäiset prosessinsa kuntoon niin, että investointien hyödyt eivät sulaisi huonosti suunniteltuihin ja toteutettuihin hankintoihin.

Jos nykyään bussilla pääsee suoraan kotoaan keskustaan, mutta jatkossa runkolinjaston myötä joutuisi päivittäin vaihtamaan bussia, se ei ole mikään parannus. Varsinkin vanhuksille ja liikuntarajoitteisille kyse on huomattavasta huononnuksesta. Tietenkin, jos sattuu asumaan runkolinjan vieressä, uudistus on hyvä. Mutta kokonaisuutena ratkaisu asettaa turkulaiset hyvin eriarvoiseen asemaan. Sama koskee raitsikkaa. Ymmärrän, että sitä ajetaan eteen päin kulisseissa, koska grynderit ovat jo hankkineet kiinteistöt suunniteltujen linjojen varrelta.

Sen sijaan olemassa olevilla kiskoilla raideliikenteen kehittäminen on järkevää. Varsinkin yhteys Uuteenkaupunkiin toisi ihan uutta vetovoimaa Lounais-Suomeen esim. turistien näkökulmasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Kenen asialla
Turku on aina ollut poliittinen perässähiihtäjä.

Muissa kaupungeissa tehdään rohkeita päätöksiä, täällä ollaan kovin huolissaan raisiolaisten ja kaarinalaisten vapaan autoilun estymisestä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
VR + SDP + SAK
Yhdessä tuo kolmikko on kuin rakenteellisen korruption kouluesimerkki. SAK rahoittaa poliittista siipeään eli SDP:tä, joka sitten laulaa sen lauluja, jonka leipää syö. VR on tiukasti ammattiliittojen talutusnuorassa ja SDP taas tekee kaikkensa, jotta se nuora ei koskaan katkeaisi. TS erinomainen, tutkivaa journalismia hyvin edustava koko aukeaman artikkeli tämän saman päivän lehdessä avaa tämän neardendal-aikaisen yhtiön mädännäisyyttä. Siinä missä Helsingin HSL onnistui liikenteensä sujuvoittamisessa, kun se mursi VR:n lähijuna monopolin, ei Turku ole ottanut vielä edes ensimmäistä askelta, eikä tämän hallituksen aikana tule mainitusta syystä tapahtumaan mitään Turun alueen raideliikenteen kehittämiseen johtavaa edistystä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.