Lukijoilta

Turun kaupungin taloutta johdetaan lyhytjänteisesti laput silmillä

Riitta Salmi
Kirjoittajan mielestä Turun kaupungin taloutta on jo pitkään johdettu lyhytjänteisesti ja taloudelliset realiteetit kieltäen.
Kirjoittajan mielestä Turun kaupungin taloutta on jo pitkään johdettu lyhytjänteisesti ja taloudelliset realiteetit kieltäen.

Turun kaupungin tulos on ollut viime vuodet raskaasti tappiolla. Viime vuonna kaupungin talous oli -44,1 miljoonaa euroa alijäämäinen ilman TYS:n maksamaa kertaluontoista erää ja vuonna 2018 alijäämä oli -47,8 miljoonaa euroa. Taloussuhdanteen huipullakin kaupunki joutui elämään velaksi.

Kuluvan vuoden alijäämän pelättiin nousevan jopa -130 miljoonaan euroon (TS 4.6.2020), mutta valtion koronatuki laskenee kaupungin tappiota.

Tiistaina 22.9. alkaneet kaupungin työntekijöitä koskevat yt-neuvottelut ovat taloushaasteiden jäävuoren huippu velkataakan lähestyessä jo miljardia euroa.

Velkataakkaa keventääkseen kaupungin johto on päätynyt myymään kaupungin omistamia kiinteistöjä ja maa-alueita, kuten Kaupunginsairaalan alueen ruotsalaiselle sijoitusrahastolle, vuokratakseen tilat takaisin käyttöönsä sijoittajan tuottovaateella korotettuna.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupungin taseessa olevien kiinteistöjen myynti on pahimmillaan tasekikkailua, jolla haetaan vaalivuoden mittaista helpotusta taloustilanteeseen.

Kaupungin infrarakentaminen on epäonnistunut näkyvästi, tähän asti lähinnä pienissä hankkeissa kuten funikulaarissa ja Logomon sillassa.

Kaupunkijohdon pahin virhe on epätoivoisen raitiotiehankkeen ajaminen kaupunkilaisten vastustuksesta ja talouden realiteeteista huolimatta. Tasapuolisimmin, taloudellisimmin ja riskittömästi julkista liikennettä kehittäisivät Föli-runkolinjat, joiden käyttöönottoa kaupunki jo lykkäsi ensi vuoteen toriparkista johtuen ja on nyt esittänyt runkolinjauudistuksen lykkäämistä aina vuoteen 2025.

Raitiotie olisi Turulle jätti-investointi, josta vain muutama prosentti kaupunkilaisia hyötyisi. Turun Sanomien päätoimittaja Kari Vainio totesi, että koska raitiotiehankkeelle ei ole taloudellisia perusteita, sitä on alettu kaupunkijohdossa kutsua "kaupunkikehityshankkeeksi".

Turun talousalueen elinvoimaisuutta pitkällä tähtäimellä tukevat julkiset investoinnit nopeisiin yhteyksiin pääkaupunkiseudulle (Tunnin juna) ja seudulliset raideyhteydet (Salo, Loimaa, Uusikaupunki), uusia yrityksiä synnyttävän teknisen ja kaupallisen opetuksen vahvistaminen Turussa (DI- ja insinöörikoulutus), kasvuyritysten toimintaedellytysten varmistaminen sekä kaupungin tehokas ja toimiva hallinto, johon kuuluu ei-ydintoimintojen kilpailutus sekä kaupungin ostotoiminnan läpinäkyvyys, jossa Turulla on erityisen isoja haasteita.

Kaupunkijohdon pahin virhe on epätoivoisen raitiotiehankkeen ajaminen kaupunkilaisten vastustuksesta ja talouden realiteeteista huolimatta.

Mikäli Turun kaupungin yleishallinnon kulut olisivat maan keskiarvon tasolla, säästyisi vuodessa 20 miljoonaa euroa. Säästyneellä summalla kaupunki voisi tarjota koko Turun kattavan ilmaisen Föli-joukkoliikenteen, runkolinjat mukaan lukien.

Turun elinvoimaisuuden kannalta tärkeitä hankkeita ovat yksityisellä riskillä rahoitettavat infrahankkeet, kuten Toriparkki ja mittava ratapihahanke, jotka eivät lisää kaupungin velkaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Asukkaille kaupungin tärkeimmät tehtävät liittyvät koulutus- ja sosiaalitoimeen, mutta ilman kestävää taloutta niissäkään ei ole mahdollista onnistua. Ikääntyvän Suomen talouskehitys olisi kääntynyt tänä vuonna laskuun ja pysynyt alhaisella tasolla lähivuodet ilman koronavirustakin.

Turun kaupungin veropohjan entisestään heikentyessä tulevina vuosina ja kaupungin velkataakan ollessa jo valmiiksi kriisikuntatasolla on erityisen tärkeää, että yhteiset rahat käytetään mahdollisimman järkevästi.

Käsillä oleva koronakriisi tekee kaupungin taloustilanteen erittäin tukalaksi. Koronakriisi ei kuitenkaan ole talousvaikeuksien syy, ainoastaan jäävuoren näkyvä huippu. Kaupungin taloutta on jo pitkään johdettu lyhytjänteisesti ja taloudelliset realiteetit kieltäen.

Ensi kevään kunnallisvaaleissa äänestäjien tulee edellyttää valittavilta ehdokkailta talouden realiteettien tunnustamista. Helppo kysymys on, mitä mieltä ehdokas on raitiotiehankkeesta.

Juha Saarinen

kaupunkilainen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Littoisten_komendantti
Kiitos TS
Kiitos että tuotte nuo vääryydet esille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hermes
Raitiotie on ollut kannattava kaupunkikehityshanke alusta alkaen
Valitettavasti Saarinen ei ymmärrä että kaupungin joukkoliikenteen valtimot, raitiotieverkosto, on ollut kaupunkikehityshanke jo alusta alkaen, eikä se lisää kaupungin velkaantumista investointilainan maturiteetin kuluttua. Kirjoittaja ei ota myöskään huomioon, raitiotien dynaamisia vaikutuksia jo rakennusvaiheessa muuhun rakennus- ja investointitoimintaan.

Turun kaupungin tärkein kärkihanke, Tiedepuisto Kupittaa-Itäharjuun, ei voi toteutua ilman raitiotiellä toteutettavaa joukkoliikennekantta yi Helsingintien. Ilman raitiotietä hanke jää suutariksi ja pannukakuksi kuten seurauksena koko Turun asema valtakunnankeskusten kilpailussa. Sinne pitäisi sijoittua myös Turun Yliopiston tekniikan tiedekunnan laajennus yhteistyökumppaneineen, tutkimuskeskuksineen, työpaikkoineen jne. Kannattaa perehtyä asiantuntijoiden, Teknologian tutkimuskeskuksen VTT, raporttiin eikä satuilla täälläkin omiaan raitiotien kannattamattomuudesta.

Suunnittelu- ja toteutuskilpailu Kupittaa-Itäharjun joukkoliikennekannen toteuttamiseksi käynnistyy vielä tänä vuonna. Se tapahtuu kaupunginvaltuusto raitiotien toteutussuunnittelupäätöksen pohjalta. Piste.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Raitiotie on ollut kannattava kaupunkikehityshanke alusta alkaen
@I.S.
Jääkiekkoilijoiden tiivis ja korkea asuinalue, ns. ratapihan kansi voidaan kyllä tehdä, jos kerran hoitavat itse ja Turku saa korotetun kaavoitusmaksun. Omia rahoja siihen ei ole syytä laittaa tippaakaan.
Tekniikkalaitos Vtt:n raitsikkaraportti on ollut Turun netissä. Sitä tavaamalla ei hyvällä tahdollakaan irtoa perusteluja satsata satoja miljoonia vanhanaikaiseen tekniikkaan. Varsinkaan kun rinnalle tulee seudullinen lähijuna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Raitiotie on ollut kannattava kaupunkikehityshanke alusta alkaen
@Ande
Olemassa olevat raiteet kiertää kaukaa Raision, Turun, Varissuon ja varsinkin Kaarinan keskusta-alueet. Myöskään yksiraiteisella junaradalla ei voi ajaa raitiotien korkean palvelutason edellyttämää tiheää 7,5 minuutin vuoroväliä.

Lähijuna voi olla vaikka vetykäyttöinen. Mutta jos junarata ei kulje siitä, missä massat asuvat ja kulkevat, se ei silloin palvele raitiotien tavoitteita. Junarata jolla kulkee kemikaalijunia, ei ylipäätään ole kaupunkikehitystä tukeva elementti. Raitiotiebulevardi sen sijaan on.

Moderni lightrail on käytännössä urbaaniin kaupunkiympäristöön sovitettu juna. Perusteettomat höpinät vanhanaikaisesta tekniikasta voisi jo lopettaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Raitiotie on ollut kannattava kaupunkikehityshanke alusta alkaen
@Aleksi
Tietojen mukaan Salon lähijunaa varten tulee omat raiteet 2030. Nehän voimme sitten vetää mistä halutaan, vaikka Littoisten ja Varissuon kautta pikaraitiotieksi kaavoitetua reittiä minne vain.
Mainitsemasi lighttrail tms. sopii lähijunaksi mainiosti.
Keskustojen sisäinen massaliikenne on järkevä hoitaa nykyisenlaisella joustavasti kaupunkirakenteen muutoksia ja uusia asuinkeskittymiä palvelevalla bussiverkostolla. Kiskoja on hankalampi siirrellä kuin pysäkkimerkkejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Ei mikään helppo juttu
Turun talous on ollut tänään kahden Turun Sanomien mielipidekirjoittajan ajatuksissa. Eikä ihme. Velkataakka lähentelee miljardia ja sitä keventämään on keksitty henkilöstön lomauttaminen. Keitä sitten lomautettaisiin. Kaupungin palveluksessa on enää hoito- hoiva- ja kasvatus-alan henkilöstöä työntekijäasemassa. Hallinnossa työskenteleviä on tietysti näiden lisäksi, mutta voidaanko ilman heitä tulla toimeen. En minä pilkkaa siellä töissä olevia. Heidät on sinne palkannut joku tai joidenkin muodostama hallintoryhmä, joka on nähnyt lisäväen tarpeellisek-si. Miten käy nyt lomautettavien ihmisten töiden. Ihmisten auttamista, kun ei voi oikein siirtää parempaan ajankohtaan, koska jonkun pitää ehkä säännöllisesti ehtiä antamaan lääkettä ja auttamaan joissakin toimissa, ettei avun tarvitsijaa tarvitsisi majoitta johonkin laitokseen. Las-tenhoito ja varhaiskasvatus sekä koulunkäynti ilmeisesti kärsivät myös. Ja säästykö lopulta ra-haakaan kovin paljoa. Kaupunki on ajautunut tähän kokoomuksen johdolla jo oikeastaan 80-luvulta asti, jolloin tapahtui niitä loikkauksia. Ja kun näiden palstojen kirjoituksia lukee, syy on demareiden. Hallitus on ottanut melkoisesti velkaa auttaakseen kansalaisia vaikeassa tilantees-sa. Olisiko kokoomus sanonut, ei lisävelkaa, pärjätkää omillanne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Kokoomuslaista taloudenpitoa
Iso ristiriita Orpon puheiden ja Turun talouden välillä. Entä jos koko valtakuntaa johtaisi herra Petteri assistenttinaan Pikku-Jussi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kokoomuslaista taloudenpitoa
Meillä olisi silloin 100%:n työllisyysaste koska koulutuksesta olisi leikattu 100% ja samalla tuloverokertymä olisi 0€ veroprosentista riippumatta koska kaikki tekevät orjatöitä ja omistajat tulouttavat voittonsa osinkoina ja johtajat optioina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää