Lukijoilta

Toimivat liikennejärjestelmät mahdollistavat investointien edellyttämät matkustajamäärät

Jarkko Kanerva (TS 16.9.) ja Kai Rekola (TS 21.9.) kirjoittivat osuvasti henkilöjunaliikenteen uudelleenkäynnistämisestä Turun ja Naantalin välisellä radalla.

Toteutuessaan seudullinen raideliikenne tukisi entistä laajempien työssäkäyntialueiden rakentumista, tukisi ympäristöystävällisen liikkumisen lisääntymistä ja kehittäisi merkittävällä tavalla koko Varsinais-Suomen tarjoamaa yritystoimintaympäristöä.

Turun ja Uudenkaupungin välisen radan sähköistys valmistuu vuonna 2021, mikä mahdollistaa sähkökalustoon perustuvan paikallisliikenteen aloittamisen. Ongelmana on radan tämänhetkinen 60km/h nopeusrajoitus, joka riittää tavaraliikenteelle, mutta ei mahdollista kilpailukykyistä henkilöliikennettä. Keskeinen syy matalalle nopeudelle ovat radan 111 tasoristeystä, joista suurin osa on vailla huomiolaitteita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Radan sähköistys on merkittävä osa isompaa rataverkostoa, johon kuuluisivat myös Tunnin juna ja raitsikka.

Seudullisen raideliikenteen parantamisella useampi kaupunki ja kunta saadaan raideliikenteen piiriin. Hankkeet eivät kilpaile suurhankkeiden kanssa, päinvastoin, ne parantaisivat Tunnin juna -hankkeen kannattavuutta kytkiessään suuremman määrän ihmisiä yhteyden piiriin.

Tasoristeysten poiston jälkeen kaukoliikenne Uudestakaupungista Turun kautta Helsinkiin olisi mahdollista käynnistää välittömästi ja myös paikallisliikenne Turku/Kupittaa-Raisio-(Naantali)-Mynämäki-Vehmaa-Uusikaupunki -välillä olisi mahdollista.

Seudullisen raideliikenteen parantamisella useampi kaupunki ja kunta saadaan raideliikenteen piiriin.

Mitä paremmin Turun seudun liikenneyhteydet ja -palvelut toimivat, sitä parempi se on muillekin liikennekehityshankkeille. Toimivat liikennejärjestelmät mahdollistavat investointien edellyttämät matkustajamäärät.

Erittäin tärkeää on myös lounaisrannikon työssäkäyntivyöhykkeen kehitys. Viime vuodet ovat osoittaneet, että ihmiset eivät ole enää halukkaita muuttamaan työn perässä samoin kuin aiemmin.

Merkittävimmät teollisuusyrityksemme toimivat varsin syklisillä aloilla, joten suuret vaihtelut työvoiman kysynnässä tulevat todennäköisesti jatkumaan. Näin ollen hyvät liikenneyhteydet ja -palvelut ovat merkittävä kilpailutekijä, jotta yritykset saavat tarvitsemansa työvoiman ja ihmiset mielekkään työpaikan ilman, että työmatkoihin kuluu kohtuuttomasti aikaa.

Lisäksi liikenneyhteydet ovat tärkeä kilpailukykytekijä myös yritysten tavaravirtojen kannalta.

Atso Vainio

kaupunginjohtaja

Uusikaupunki

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Raitsikka ei kuulu joukkoon
"Radan sähköistys on merkittävä osa isompaa rataverkostoa, johon kuuluisivat myös Tunnin juna ja raitsikka."
- Turun ja Uudenkaupungin välisen ratayhteyden kehittäminen on mielekästä ja kannatettavaa, ovathan kiskotkin jo valmiina. Mutta miten tähän kuvioon raitsikka kuuluu? Onko Uusikaupunki kenties suunnittelemassa sellaista itselleen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.