Lukijoilta

Ratapihahanke on Turulle tärkeä kasvuinvestointi

Turun kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 15.6., että kaupunki tekee periaatepäätöksen 30 miljoonan euroa sijoituksesta Turun ratapihan areenayhtiöön.

Areena on osa ratapiha-alueen laajempaa hankekokonaisuutta. Toteutuessaan Turun ratapihahanke monipuolistaa merkittävästi kaupungin tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilutarjontaa. Elämyksellisyyttä ja yhteisöllisyyttä luovien tilojen merkitys korostuu tulevaisuudessa yhä enemmän.

Turun ratapiha-alue on yksi kaupungin kasvualueista ja sen keskustan läheinen sijainti tukee vahvasti keskustan elinvoimaa.

Ratapiha-alueen kaavakokonaisuus kytkeytyy Tunnin junaan, joka nostaa alueen kansallista ja kansainvälistä saavutettavuutta keskeisesti. Ratapiha-alueiden kehittämispotentiaali on havaittu myös muissa kasvavissa kaupungeissa.

Pandemiatilanteen vuoksi kaupungin investoinnit on arvioitava tarkkaan. Tällaisena aikana Turun on edistettävä voimakkaasti kaikkia sellaisia investointeja, jotka luovat kasvua ja synnyttävät työpaikkoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ratapihahanke houkuttelee kaupunkiin investointeja, joilla on vahva elvyttävä vaikutus. Kaupungin 30 miljoonan euron sijoitus Areena-yhtiöön laittaa liikkeelle parhaimmillaan 600 miljoonan euron yksityisen rahan.

Hankkeen työllistävät ja verotulovaikutukset ovat huomattavat. Hankkeen on arvioitu työllistävän rakennusaikana jopa 3 100 henkilötyövuotta ja luovan pysyvästi 1 500 työpaikkaa.

Turun kaupungin tekemä sijoitus maksaa itsensä nopeasti takaisin kasvun myötä syntyvien verotulojen muodossa. Hankkeen toteutuminen vaikuttaa suoraan jokaisen työllistyneen arkeen. Palveluiden turvaamisella on välillinen vaikutus kaikkien kaupunkilaisten hyvinvointiin.

Kaupungin tekemä sijoitus mahdollistaa opetus- ja kulttuuriministeriön rakennushankkeille myöntämän valtiontuen, jonka voidaan edellyttää olevan varsin merkittävä (vähintään 10 prosenttia). Esimerkiksi Tampereen monitoimiareenahankkeelle myönnettiin valtion 18 miljoonan euron tuki vuonna 2017.

Tampereen keskustaan, junaradan päälle, on rakentumassa kansi, johon tulee monitoimiareenan lisäksi toimisto- ja liiketiloja, asuntoja, hotelli ja kasino. Kansi ja areena -nimisen hankkeen toteutuminen varmistui vuonna 2018 ja areenaosan on tarkoitus valmistua jo vuonna 2021. Tampereen kaupungin osuus koko projektista on noin 60 miljoonaa euroa.

On tärkeää, että Turun hanke toteutuu kohtuullisessa ajassa pitäen sisällään niin areenan, asuntoalueen kuin elämyskeskuksen, hotellin ja liiketilat. Kaupungin sijoituksen ehdoksi asetettiinkin, että hanke toteutuu areenaa ja asumista laajempana kokonaisuutena.

Kaupunginvaltuusto tekee lopullisen sijoituspäätöksen mahdollisesti syksyn aikana. Kasvavan kaupungin on kyettävä tarjoamaan puitteita yrityksille, koteja asukkaille sekä uusia palveluita ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupunkikehitysvaikutuksiltaan mittavan hankkeen toteutumisesta hyötyy jokainen turkulainen ja siksi hankkeen eteneminen on tärkeää.

Niko Aaltonen

kaupunginhallituksen jäsen (kok)

Sini Häkkinen

liikuntalautakunnan varapuheenjohtaja (kok)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Simpson
Vastuuta talouteen
Aaltonen on kova esittämään kaupungille menoja. Veroja korottamallako näitä rahoitetaan, tuskin.
Samaan aikaan kun ollaan hakemassa säästöjä kaupungin henkilöstöä lomauttamalla, täytyy tälläiset investoinnit siirtää tulevaisuuten kunnes niihin on varaa.
Hanke sinänsä on kannatettava.
Kaupungin huonoa taloustilanetta ollaan laittamassa koronan piikkiin, kuten lähes kaikkia ikäviä asioita tässä maassa. Jos näin on investointeja pitää siirtää kunnes virus on taltutettu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Vastuuta talouteen
Vastuullista taloudenhoitoa ei ole laittaa kaikkea jäihin ja odottaa, että talous nousisi plussalle. Lainaa kannattaa ottaa kasvua tuottaviin hankkeisiin, mutta ei kovin helposti juokseviin kuluihin. Henkilöstön lomauttamista ja lainanottoa kasvuinvestoihin ei siis voi suoraan verrata vaikka rahasta molemmissa puhutaankin.

Asia ei ole suoraan verratavissa yksityistalouteen. Yksityisten ihmistenkin kannattaa silti joissain tapauksissa ottaa esimerkiksi autolaina päästäkseen töihin paikkaan, johon muuten ei pääsisi. Jos vaihtoehtona pitää sitä, että odottelee autoon tarvittavien rahojen kerääntymistä säästämällä, saattaa talous olla kuralla pitkään. Kulutusluottoa tai vippiä ei kannata samassa tilanteessa kuitenkaan ottaa ruokaostoksiin kuin todellisessa hädässä.

Kaupungin talous oli huonona jo ennen koronaa, mutta sille oli suunnitelmansa, johon mahtui myös investointeja. Jos koronan tuottamia tilapäisiä tappioita pystytään hoitamaan tilapäisillä ratkaisuilla kuten lomautuksilla, samat suunnitelmat voivat vielä onnistua. Lisäksi yhteiskunta ja suuret instituutiot ovat myös taantuman aikana kykeneviä antamaan talouteen piristysruiskeensa hankkeilla kun pienemmillä organisaatioilla ei siihen ole kykyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hermes
Vast: Vastuuta talouteen, siksi tuloja ja työllisyyttä parantava hanke on saatava nopeasti alkuun
Ratapihan kokonaisuus tuo paljon kaivattua taloudellista vireyttä, kerrannaisia tulovirtoja kaupungille & kaupunkilaisille ja työllisyyttä, kun sekä kaupungin että valtion siemenrahaa saadaan kokonaisuuden liikkeelle laittamiseksi.

Nyt jos koskaan on rakentamisen aika, kun työtä tarvitaan ja urakkahinnat eivät karkaa, toisin kuin hyvinä aikoina. Viivyttely olisi vastuutonta taloudenpitoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Blaa blaa blaa
"Kaupungin 30 miljoonan euron sijoitus Areena-yhtiöön laittaa liikkeelle parhaimmillaan 600 miljoonan euron yksityisen rahan." Jaaha. Parhammillaan. No paljonkos sitä yksityistä rahaa nyt on olemassa ja kiinnitetty tähän hankkeeseen? Mihin ne kaupungin 30 miljoonaa tarvitaan (kun kerran yksityistä rahaa on runsaasti tarjolla)? Mitä kaupunki tarkkaan ottaen on rahalla saa, epämääräisiä lupauksia lukuunottamatta?

Valtiotuki ei muuta menoja tuloiksi. Vaikka miten Tampere sai valtiontukea 18 miljoonaa, niin kyllä se silti jouti maksamaan sen 60 miljoonaa.

Loput kirjoituksesta onkin sitten haahuilua ja höttöä. Varsinkin koronan aiheuttaman talouslaman oloissa - kun mm. henkilöstökuluista halutaan nyt saada 7,2 miljoonan säästöt- 30 miljoonan sijoitus tuohon höttöön näyttäytyy erityisen typeränä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Blaa blaa blaa
Siis yksityisiltä löytyy 600 miljoonaa, mutta ei 630 miljoonaa. Ihanko oikeasti homma on kiinni kaupungin satsaamasta 5 prosentista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Blaa blaa blaa
Sillä 30 miljoonalla kaupunki on yksi iso osakas alueelle tulevassa areenassa. Tuonne muodostetaan useita osakeyhtiöitä: asunnot, areena jne. Näistä areena on sellainen, jossa kaupungilla on oma intressinsä ja jonka toteutuminen on elintärkeää koko hankkeen toteutumiselle. Ilman areeenaa ei ole koko projektia.

Kaupunki ei siis satsaa 5 % hankkeeseen, vaan 49,5 % areenayhtiöön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
👍
Loisto hanke !👍 Kehittyä pitää, ratapiha on tosi karsea nykykunnossa !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.