Lukijoilta

Naantalin kehitys on turvattava

Kaikki naantalilaiset varmaan kuuntelivat järkyttyneinä Nesteen ilmoitusta Naantalin jalostamon mahdollisesta lakkauttamisesta.

Valtion määräysvallassa oleva pörssiyhtiö haluaa turvata voittonsa ja pörssikurssinsa rajulla säästöohjelmalla ja kohdistaa sen pääosin juuri Naantaliin. Näin siitä huolimatta, että Naantalin kaupunki on muutama vuosi sitten satsannut miljoonia Nestettä palvelevan syväväylän parantamiseen.

Koska pörssiyhtiön päätöstä tuskin saadaan muutettua – niin toivottavaa kuin olisi ollut jalostamon suuntaaminen uusiutuviin raaka-aineisiin – pitänee siis miettiä, mitä toimia valtio-omistajalta kannattaisi toivoa Naantalin kehityksen turvaamiseksi. Henkilöstön asema tietysti on kiireellisesti hoidettava, mutta samalla voisi odottaa pitkäjänteisiä kehittämistoimia.

Naantali asuinpaikkana on edelleen erinomainen, mutta liikenneyhteyksiä Turun seudulle ja siitä eteenpäin pitäisi parantaa. E18-tien parantamista Naantali-Raisio-välillä pitäisi nyt saada nopeutettua, mutta myös Naantalin radan sähköistys tulisi toteuttaa henkilöliikenteen mahdollistamiseksi. Tämä tehostaisi työmatkaliikennettä Turkuun ja edelleen Helsingin suuntaan. Matkailun kehittymistä enemmän ympärivuotiseksi auttaisi esimerkiksi Kalevanniemeen suunnitellun liikuntahallin rakentamiselle saatava mahdollinen valtionavustus ja samalla mahdollistuisi isompien liikuntatapahtumien järjestäminen, joista paikkakunnalle jäisi myös tuloja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Särkänsalmen sillan pyörätiekaista helpottaisi kasvavan pyörämatkailun kasvua samoin kuin Pienen Rengastien parantaminen.

Nämä kaikki odotetut hankkeet voitaisiin kustantaa Nesteen ennustetuilla yhden vuoden säästörahoilla, jos valtio-omistaja toteuttaisi yhteiskuntavastuutaan täysimääräisesti.

Jäädään katsomaan, saavatko Turun seudun ministerit jotakin aikaan.

Jarkko Kanerva

kaupunginvaltuutettu (vihr)

Naantali

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Ari Hyvönen
Oho
Naantalin jalostamo kaatui vihreän ihanne maailman vaatimuksesta. Ympäristölupia voidaan myöntää vain uusille pankkiautomaateille ja niille johtavien pyöräteiden rakentamiseen. Nyt on vihreillä näytön paikka, jalostamon tiloihin automaatteja ja Turkuun ja lähialueille kaksisuuntaiset pyörätiet. Kaikki on tyytyväisiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.