Lukijoilta

Valistus tuo väistämättä maallistumista

”Miksi toiselle on niin tärkeää saada kanssaihminen johdettua pois tieltä, joka on aikojen saatossa hyväksi havaittu – niin kuin näyttää olevan tähtäimessä tällä Vapaa-ajattelijain liiton Esa Ylikoskella”, kysyy Veikko Harala mielipiteessään (TS 3.9.).

Ymmärrän Haralan ja muiden tiukkauskoisten kokeman uhan, kun jotkut heistä luulevat uskonsa ja uskontonsa olevan uhattuna. Heidän tulisi ymmärtää, että kiista liittyy vain tasapuolisuuteen pyrkimiseen koululaitoksessa ja muussa vaikuttamisessa. Sanoisin, että kellään ei ole ainoaa oikeaa totuutta.

Muutoksen maailmassa vain yksi asia on muuttumaton: taukoamaton muuttuminen. Kaikki virtaa, mikään ei ole pysyvää, niin esitti Herakleitos (noin 535 eaa. – 475 eaa.), kreikkalainen filosofi.

Lukemattomissa asioissa on niin käynyt ja käy: kuka enää uskoo sairauksien aiheuttajiksi demonit, vaikka Jeesus uskoi? Moniko uskoo henkimaailmaan ylipäätään ja kristinuskon ylivoimaisuuteen?

Kuka enää uskoo sairauksien aiheuttajiksi demonit, vaikka Jeesus uskoi? Moniko uskoo henkimaailmaan ylipäätään ja kristinuskon ylivoimaisuuteen?

Uskonnot ovat enemmän tai vähemmän toistensa sekoituksia. Myös Raamattu ja kristinusko on kokoelma eri tahoilta tulleita ajatuksia. Uskonnot ovat olleet edistyksen jarruina kautta aikain.

Valistus tuo väistämättä maallistumista. Uskonto ja jumalakysymyksiin suhtautuminen on yhä vapaamielisempää vähitellen kaikilla maailmankolkilla. Ennen yliluonnollisina pidetyt aiheet saavat tieteen avulla luonnollisen selityksen ja se riittää monelle.

Lähes poikkeuksetta maallistumista seuraa myös aineellinen edistys.

Esko Aspivaara

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Kyllä mutta
Ateistina voin yhtyä useimpiin kirjoittajan näkemyksiin, mutta loppukaneetti "Lähes poikkeuksetta maallistumista seuraa myös aineellinen edistys" on kyllä melkoisen vahva yleistys. Järjestynyt uskonto on useinkin tuonut tullessaan myös aineellista edistystä; mikä tarkalleen on uskonnon osuus muutoksessa, on vaikea määrittää, koska uskonto ja kulttuuri ovat useinkin kietoutuneet yhteen. Esim. juutalaisten keskimäärin hyvää menestystä opinnoissa ja työelämässä, mm. taiteissa, on osin perusteltu tooran opetuksilla. Mm. protestanttiset kristinuskon haarat ovat korostaneet työn siunauksellisuutta ja luoneet siten "tekemisen kulttuuria". Toisaalta esim. uskonnon kieltäminen sosialistisissa valtioissa ei ole ollut mikään aineellisen edityksen tae tai edellytys.

Senkin voi asettaa kyseenalaiseksi, onko kaikilla aina ja kaikkialla ollut erityistä pyrkyäkään suureen aineelliseen hyvinvointiin ja taloudelliseen toimeliaisuuteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.