Lukijoilta

Logomon kävelysilta näyttää siltä kuin olisi tehty rekka-autoille

Nyt kun työ on edennyt siihen vaiheeseen, jossa rakennetaan kävelykantta, tajuaa hyvin miten massiivisesta rakennelmasta Logomon kävelysillassa on kyse.

Työntekijät kävelykannella näyttävät ihan kääpiöiltä. Heidän päidensä yläpuolelta on selvästikin yli kolme metriä matkaa kolmionmuotoisen kannatinpalkin alakulmaan.

Kävelykansi on leveä kuin kaksikaistainen maantiesilta ja portaat ovat hirveän massiiviset ja leveät.

Ei voi välttyä ajatukselta, että mitoituksessa on suuruusluokkavirhe. Näyttää, kuin koko rakennelma olisi tehty suhteessa 2:1.

Onkohan suunnitteluvaiheessa mallinnettu lainkaan, miltä ihmiset näyttävät sillalla? Jos kaikki rakenteet puolitettaisiin, tultaisiin järkevään kokoon. Leveys olisi samaa luokkaa kuin vanhassa ratapihan sillassa, joka ei käsittääkseni ole missään vaiheessa ollut ruuhkainen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilmavuus olisi puolta pienemmälläkin koolla hyvä, koska seinät tulevat olemaan käsittääkseni lasia. Etäisyys kävelytasosta kannatinpalkkiin säilyisi riittävänä, vaikka korkeutta pienennettäisiin pari kolme metriä. Kannatinpalkin pitäisi olla myös paljon pienempi. Palkin kestävyys ei voi olla syy näin hirveään kokoon. Järkevillä, sisällä olevilla vahvistuksilla lujuudesta saadaan varmasti riittävä. Eihän mitoituskriteerinä ole kuorma-autoliikenne, vaan ihmiset!

Eihän mitoituskriteerinä ole kuorma-autoliikenne, vaan ihmiset!

Ihmettelen myös, miksi kävelykansi pitää rakentaa betonista. Teräsrakenne olisi paljon kevyempi. Nyt tuntuu siltä, että ollaan tosiaankin tekemässä siltaa kuorma-autoille.

Järkevän kokoisena eli puolet pienempänä kokonaiskustannus olisi ollut paljon pienempi, ehkä ainakin kolmanneksen vähemmän. Meidän turkulaisten rahoja olisi säästynyt runsaasti muihin tärkeämpiin kohteisiin.

Jaakko Järvinen

eläkkeellä oleva insinööri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
yxxy
Hissitkö molempiin päihin...? ...ja sitten ne ongelmat vasta alkavatkin...
Voi että..., eipä juuri muuta voi tästäkään tilaustuotteesta sanoa!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Suunniteluvirhe?
Täytyy todeta, että olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Kesän mittaan, siitä sivu pyöräillessäni, olen ihmetellyt, miksi noin massiivinen ja suurellinen kävelysilta. Maan pinnalta katsoen silta vaikuttaa suhteettoman suurelta. Olen jo aikaisemmissa kommenteissani verrannut tätä siltaa uuteen Myllysiltaan, joka sentään on autoliikenteelle. Myllysiltä on siltojen huippua, kaunis, linjakas, siro. Ja rakenne jopa uitettiin paikalleen.

Logomon sillan yksi vaikuttava piirre ja ero esim. Myllysiltaan on kannatus. Silta on ripustettu (!) massiivisista kannakkeista. Sillat perinteisesti kannatetaan alapuolelta pilareilla, jolloin vähintäänkin hinta on kohdillaan. Eikä Logomon sillan rakentamisen aikaisista ongelmista ole pelkoa.

Vanha totuus: Ei se ole tyhmä, joka pyytää, tyhmä on se joka maksaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Suunniteluvirhe?
Siellä kannatinpalkin sisällä pitää mahtua kulkemaan ilmanvaihtokanavat. Siksi sen poikkileikkaus on niin suuri. Koneellinen ilmanvaihto tarvitaan, koska ratapihalla kuljetetaan vaarallisia aineita. Lujuustekniset seikat eivät siis ole kannatinpalkin poikkileikkausta määrittäneet.
Eiköhän sillaksi olisi riittänyt ihan avoin kattamaton ja suora teräsristikkosilta. Siis samanlainen kuin se vanhakin on, kyllä sekin katottomana pystytään talvella kunnossapitämään.. Olisi ollut todella halpa, nyt tulevaan, valotaideteoksia sisältävään verrattuna. Ilman kattoa se katukin on josta sillalle tullaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eetu Nimi
Annas kun arvaan!
Sillan suunnittelijalle on sanottu, että sillalla pitää voidä järjestää kaikenlaisia kissanristiäisiä. Se pitää olla monikäyttösilta, taidesilta, tapahtumasilta ja kaikkea sellaista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.