Lukijoilta

Uskontokasvatus kuuluu kaikille ja on puhtaasti kulttuurista toimintaa

Käpy Luotonen-Huhta kirjoitti varhaiskasvatuksen uskontokasvatuksesta (TS 23.8.) Liekö syynä Opetushallituksen ohjeiden epätarkkuus, mutta uskontokasvatuksen ja uskonnon harjoittamisen ero oli kirjoituksessa epäselvä.

Kaikille kuuluvaan uskontokasvatukseen sopivat vierailut esimerkiksi kirkkoon, synagogaan tai moskeijaan. Kirkko voi monella pienellä paikkakunnalla olla ainoa kulttuurihistoriallisesti merkittävä rakennus.

Samoin yleissivistykseen kuuluu tuntea Jeesuksen, Muhammedin tai Buddhan elämää. Syytä on tutustua myös tärkeimpien uskonnollisten juhlien, kuten joulun, pääsisäisen tai ramadanin, viettoon riippuen päiväkotilaisten uskontotaustoista.

Sen sijaan, jos päiväkodissa tai kirkossa järjestetään hartaushetki – mikä sinällään on suotavaa – on järjestettävä myös vaihtoehtoista ohjelmaa. Tämä on päiväkodin suvereenilla vastuulla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pappina olen usein ihmetellyt laintulkitsijan määritelmää uskonnon harjoittamisesta, mikä on kristinuskolle vieras. Usko perustuu suhteelle Jeesuksen Kristukseen, joka ihmisellä joko on tai sitten ei.

Virrenveisuu tai ”Isä meidän” -rukouksen lukeminen on puhtaasti kulttuurista toimintaa ilman sydämen uskoa.

Virrenveisuu tai ”Isä meidän” -rukouksen lukeminen on puhtaasti kulttuurista toimintaa ilman sydämen uskoa. Vain usko muuttaa sanat rukoukseksi eli sydämen puheeksi Jumalan kanssa. Vain usko saa ihmisen silmät loistamaan, kun hän kuulee Jumalan rakkaudesta.

Kukaan toinen ihminen ei voi pakottamalla saada uskoa aikaan, vaan se on Jumalan lahja, jonka hän antaa tai sitten ei. Toki Jumalalta voi sitä pyytää, ja yleensä hän ajallaan vastaa ”kyllä” tuohon rukoukseen.

Lapsikatraan isänä huolehdin myös luterilaisen enemmistön tasa-arvosta ja oikeudesta monipuoliseen uskontokasvatukseen. Katsomusopetus kuuluu varhaiskasvatussuunnitelmaan ja siitä on jokaisen päiväkodin huolehdittava.

Pasi Jaakkola

isä, pappi, uskontopedagogi (TT)

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Julle
Pappi Jaakkola osui naulan kantaan😇
Jaakkola määritteli uskon ytimen just oikein!! Tätä tervettä opetusta tarvitaan lisää jotta Uskontoallergiset löytävät oman paikkansa ja oppivat kunnioittamaan lähimmäistään ja sietämään erilaisuutta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Oikeaa oppia
Uskominen ja uskonto ovat kaksi eri asiaa. On hyvä huomata, että uskonnon parissa työskentelevä ihminen on ymmärtänyt saman asian. Tätä huomiota voisi laventaa vielä sillä, että Uskontokunnat ovat hallintojärjestelmiä, jotka ovat luoneet omat lakinsa kansalaisilleen. Uskontokuntaan kuuluminen ei välttämättä merkitse uskoa tai siihen turvaamista. Motiiveja niihin kuulumiselle en ala tässä arvailla. Ehkä kyseessä on epävarmuus omista ajatuksista. Ei oikein tiedetä, miten suhtautua asiaan. Tunnustuksellinen uskonnon opetus koulussa on melko kapeaalaista. Omana kouluaikana piti osata tietyt asiat ja joka aamu muistettiin ensin vähän muka rukoilla. Opettaja käski. Mikä lienee ollut lähes murrosikäisten koltiaisten hartauden aste niinä hetkinä, kun salaa vilkuiltiin esimerkiksi jotain mielenkiintoista henkilöä... Olisikin mielestäni tärkeämpää opettaa eri uskontojen filosofiat, jolloin voitaisiin joskus ehkä päästä eroon eri uskontojen välisistä epä-luuloista. Uskontojen mainetta rasittaa niiden tapa levitä maailmassa veren ja tuskan kautta, kun sodan voittajat ovat alkaneet ohjata voitettuja oikeiden oppien pariin. Tämän rutinan ensimmäinen lause tarkoittaa samaa asiaa, kuin kirjoittajakin, eli ei liturgisella osallistumisella ole muuta merkitystä, kuin olla esillä uskovana tai uskontoa harjoittavana ihmisenä . Uskominen on sydämen asia ja Hän tuolla ylhäällä on kanssamme tai ei ole juuri siten, miten häneen uskoo omantuntonsa mukaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Reinne
Ehkä vain faktoihin
Perimmäinen tavoita on hallita väestöä ja maksimoida rahoitus.
Valtaosa "uskonnoista" on näiden tavoitteiden tukemiseksi tehtyä sepittelyä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Harhaanjohtamista ja käännyttämistä
Jos virrellä ja rukouksella ei ole uskon vahvistamisessa paikkaa, miksi niitä sitten harrastetaan jumalanpalveluksissa?

Turha on myöskin väittää, ettei virsi tai rukous ”vahingoita”! Nimittäin: mistä usko syntyy? Se syntyy uskontoon tutustumisesta ja juuri rukoilusta ym. Saadaan ”helpotus” ja ”yhteys Jumalaan”

Useissa tuttavaperheissäni ovat lapset alkaneet höpötellä jumalallisia - koulun vaikutuksesta. Uskoa ei ole kotona opetettu. Se on taottu päähän koulussa.

On aivan selvää, että kirkon tavoitteena on uskovaisten määrän lisääminen. Sille ei tule antaa paikkaa julkisessa koulussa. Uskontoihin tutustuminen ilmiön tasolla taas on eri asia kuin rukoiluttaminen.

Väittipä kirkko mitä tahansa, suurin osa suomalaisista on TAPAuskovaisia joita ei rukous kiinnosta pöläyksen vertaa.


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Harhaanjohtamista ja käännyttämistä
Tietenkin koska rukous ja virsi kuuluu kristilliseen kasvatukseen ja kuten totesit sillä saadaan yhteys oikeaan Jumalaan. Ja päivastoin kuin yrität uskotella valtaosa suomalasista on ns perus luterilaisia joille tosiasia, että "uppoavassa laivassa ei ole ateisteja" on itsestään selvyys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää