Lukijoilta

Lapsille ja nuorille on opetettava koulussa elämäntaitoja

Riitta Salmi
Kirjoittajan mielestä varhaiskasvatuksessa ja erilaisissa opinahjoissa tulisi panostaa nykyistä enemmän elämäntaitojen opettamiseen, jotta nuorilla olisi riittävät tiedot ja taidot pärjätä elämässään ja hallita omaa arkeaan.
Kirjoittajan mielestä varhaiskasvatuksessa ja erilaisissa opinahjoissa tulisi panostaa nykyistä enemmän elämäntaitojen opettamiseen, jotta nuorilla olisi riittävät tiedot ja taidot pärjätä elämässään ja hallita omaa arkeaan.

Tulevaisuus on lapsissamme ja nuorissamme. Lasten ja nuorten hyvinvointi kuitenkin huolestuttaa monia vanhempia, kasvatus- ja opetusalan ammattilaisia, tutkijoita ja myös osaa nuoria itseään. Lisääntyneet mielenterveysongelmat sekä puutteet oman elämän hallinnassa ovat yllättävän monen nuoren arkipäivää.

Kevään koronatilanne on osaltaan lisännyt joidenkin lasten ja nuorten pahoinvointia heidän ollessaan poissa turvallisiksi koetuista päiväkodeista ja kouluista.

Monista yhteiskunnan tarjoamista tukitoimista huolimatta osa nuorista on jo syrjäytynyt ja jäänyt opiskelujen ja työelämän ulkopuolelle. Mitä voisimme tehdä asialle?

Tutkimukset osoittavat, että hyvä ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen ovat avainasioita. Lapset ja nuoret viettävät suuren osan ajastaan varhaiskasvatuksessa ja erilaisissa opinahjoissa. Siten niissä tulisikin panostaa nykyistä enemmän elämäntaitojen opettamiseen, jotta nuorilla olisi riittävät tiedot ja taidot pärjätä elämässään ja hallita omaa arkeaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

On hyvä, että nykypäivän kasvatuksessa ja opetuksessa lasten ja nuorten vahvuudet pyritään tunnistamaan ja tuomaan ne esille. Tämän lisäksi on tärkeää opettaa itsetuntemusta ja vahvistaa lasten ja nuorten itsetuntoa. Näiden asioiden myötä elämäntaitojen opettamista tulisi entisestään vahvistaa.

Lapsille ja nuorille tulee opettaa muun muassa tunne- ja vuorovaikutustaitoja, turvataitoja, sosiaalisia taitoja, taloustaitoja sekä työelämätaitoja. Toki nämä asiat esitetään varhaiskasvatussuunnitelman (2016) ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisissa osaamisalueissa, kuten ”itsestä huolehtiminen ja arjen taidot” sekä ”työelämätaidot ja yrittäjyys”. Varsinaista oppiainetta ja tuntiresurssia näihin ei kuitenkaan ole. Siten kyseisten asioiden opettaminen on hyvin kirjavaa eri kouluissa eivätkä kaikki lapset ole sen suhteen tasa-arvoisessa asemassa.

Perusopetuksessa ei tällä hetkellä ole riittävästi aikaa panostaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen.

Kaikilla nuorilla ei välttämättä ole kodin ja vanhempien tukea ja neuvoja saatavilla peruskoulun jälkeen heidän siirtyessä opiskelemaan toiselle asteelle. Osa nuorista on hyvin yksin ja kokee neuvottomuutta esimerkiksi asunnonvuokrauksen, laskujen maksamisen jne. suhteen.

Kun nuori omaa hyvät elämäntaidot hän on tasapainossa itsensä kanssa ja tulee toimeen myös erilaisten ihmisten kanssa. Itsestä huolehtiminen ja itsensä suojaaminen turhilta vaaratilanteilta onnistuu.

Omaa elämäänsä hallitseva nuori osaa hoitaa raha-asiansa ja ymmärtää perusasiat taloudesta. Hänellä on myös motivaatiota, tavoitteita ja haaveita opiskella itselleen ammatti ja siirtyä työelämään.

Valitettavasti perusopetuksessa ei tällä hetkellä ole riittävästi aikaa panostaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen.

Ainakin alakouluissa tulisi olla oma tuntiresurssinsa oppiaineelle ”elämäntaidot”, jotta edellä mainitut asiasisällöt olisi mahdollista opettaa oppilaille riittävän hyvin. Yläkoulun aineenopettajajärjestelmässä oppiaineiden sisältöjä tulisi kehittää vielä entisestään ja panostaa esimerkiksi luokanohjaajan tunneilla mainitsemiini elämäntaitojen sisältöihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella ammattilaiset tekevät arvokasta ja tärkeää työtä lasten ja nuorten parhaaksi. Tälle työlle tulee antaa riittävät välineet ja mahdollisuudet eli aikaa ja rahaa.

Jaana Kiviluote

kasvatustieteen tohtori,
erityisluokanopettaja

(kok)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Kannatetaan
"Lapsille ja nuorille tulee opettaa muun muassa tunne- ja vuorovaikutustaitoja, turvataitoja, sosiaalisia taitoja, taloustaitoja sekä työelämätaitoja"
- täysin samaa mieltä. Sen sijaan politiikka pitäisi saada kitkettyä kouluopetuksesta. Demokratian yleiset pelisäännöt pitää opettaa, mutta kaikenlainen yhden aatteen tuputtaminen pitäisi saada pois. Kouluissamme on havaittavissa samanlaista politisoitumista, kuin 70-luvun alkuhämärissä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Mihin kaikkeen koulu venyy
Eipä kirjoittaja vähän toivokaan. Koulun pitäis hoitaa sekä oma perinteinen sarkansa että vanhempien osuus, koska kaikkien vanhemmat eivät hoida.

Resursseja lisäämälläkään koulu ei voi korvata vakavasti puutteellista kotikasvatusta. Esim. empatian kehittyminen (tunnetaidot) vaatii panostusta jo hyvin varhaisessa iässä ja vahvasti kautta linjan. Koulun on myös esim. vaikea valaa nuoreen itseluottamusta, jos kotoa todetaan jatkuvasti että "Sä olet pelkkä p-ska". Lapsen ja nuoren on ylivoimaista keskittyä koulunkäyntiin, jos kotona on täysi helvetti valloillaan. Jne.

Lienee pakko hyväksyä se, että kotitaustasta riippuen toiset vain kerta kaikkiaan ovat heikommassa asemassa kuin toiset. Mikä kannattaa muistaa myöhemmissä vaiheissa, kun kohtaamme vaikeuksiin joutuneita nuoria ja aikuisia.

Toki nostan hattua pyrkimyksille tehdä koulusta täydellinen kasvattaja. Unelmia pitää olla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kari Back
arkiasioita muitakin
Yhteiskunta on sen verran mutkikas, joten koulumaailmankin tulisi valottaa myös yksilön kannalta oikeustietoa ja viranomaisasiointia, vaikka niihin jokin kosketus kuitenkin onkin.

Kouluopetus on ongelmissa, kaikkea ei voitane sopivissa ikäryhmissä kouluopetukseen sisällyttää, mutta kotitaustan vaikutus on siinäkin osaksi mukana.
Nykyiset tietotekniset avustavan opetuksen pyrkimykset vaikuttavat oudoilta, jos jokaiseen asiaan on oltava jokin apuväline, opetukseenkin.
Mikähän on tämän taustalla ? Ehkä oppimateriaaleja digitaalisina on huokeampaa jakaa kuin painettuja kirjoja, joiden vanheneminenkin tuntuu kiihtyvän.

Mutta yksi asia, jota nykykirjoista on ihmeteltävä, kieltenopetuksen mittava repertuaari ja liuta yhä pienempiin detaljeihin ulottuvia avustavien apukirjojen määrä. Tekstikirjat, harjoitukset, sanastot, keskeiset sanastot, yms. mitä onkaan.
Onkohan detaljit osa syvällistä ymmärrystä vai verbaali-akrobatiikkaa, joka vaikuttaisi monta kertaa olevan tiedon selkeän ja yksityiskohtaisen jäsentämisen korvike tai kyky erottaa asiayhteyksiä ja merkityksiä.

Luultavasti eräitä nykyisiä keskittymiskyvyn ongelmia ovat määrä eikä niinkään laatu. Laatua voisi kuvailla kasvavaksi kyvyksi tunnistaa oleellisia asioita suuresta määrästä hajanaista tietoa.
Kokonaiskuva opetuksen sisällössä voi hautautua yksityiskohtien alle.

Ehkä opetusohjelmat voivat olla joskus liian tavoitteellisiakin ?
Onkohan kilpailu ulottumassa jo niihinkin alueisiin, joihin se ei oikeastaan kuuluisi.
Neutraliteetti ja eräänlainen riippumattomuus lienee edelleenkin koulumaailman
ominta aluetta tietojen ja taitojen omaksumisessa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.