Lukijoilta

Saariston Rengastien pyöräteitä voisi kehittää EU-rahalla

Riitta Salmi
Saariston Rengastien pyöräväylien kehittäminen on kirjoittajan mielestä hanke, joka sopisi perustellusti EU-rahojen kohteeksi.
Saariston Rengastien pyöräväylien kehittäminen on kirjoittajan mielestä hanke, joka sopisi perustellusti EU-rahojen kohteeksi.

Euroopan unionin maiden johtajat pääsivät sopuun suuresta talouden elvytyspaketista ja seuraavan seitsemän vuoden budjetista. Seurauksena ilma tuntuu olevan sakeana – rahaa.

Suomeen ja Suomesta pois liikkuvien suurien rahasummien ohella saimme muun muassa 100 miljoonaa euroa Itä- ja Pohjois-Suomen harvaanasuttujen alueiden kehittämiseen.

Onko tuo summa käytettävä ehdottomasti juuri Itä- ja Pohjois-Suomen hyväksi? Suomessa on muitakin harvaan asuttuja, ehkei yhtä laajoja, mutta kuitenkin kehittämistä kaipaavia alueita.

Mielestäni Saaristomeren seutu ansaitsee osansa nyt saatavilla olevista erilaisista tuista.

Sunnuntaina 26. heinäkuuta kansanedustajat Sari Sarkomaa ja Sari Multala kirjoittivat Helsingin Sanomien mielipidesivulla kannanoton Saaristomeren vesistön puolesta. Se onkin hyvä kohde, kun käytettävissä olevia rahasummia jaetaan.

Se täyttää erinomaisen tarkkaan tukien perusteluissa mainitut kriteerit, joista yksi oli ympäristönsuojelun tukeminen. Voi olettaa, että samalla syntyy vesiensuojeluun liittyvää innovaatiota ja yritystoimintaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Saariston Rengastien pyöräväylien kehittäminen on hanke, joka myös sopisi kohteeksi erinomaisesti. Rahan jakautumisen suhteen on kannettu huolta sen kanavoitumisesta vain suurten yritysten hyväksi.

Toteutuessaan tämän suunnitelman, siis pyöräväylien rakentamisen, hyödyt suuntautuisivat alueen pienille matkailuyrityksille ja muullekin liiketoiminnalle.

Saaristomeren veden tila ja alueen turismi liittyvät läheisesti toisiinsa. Näiden hankkeiden etsikkoaika on nyt, kun rahaa on jaossa.

Rengastien suosio matkailukohteena ja erityisesti pyöräilyturismin kohteena on lisääntynyt jo ennen tätä koronakevättä ja -kesää.

Saariston alueelta puuttuvat pyörätiet suurimmalta osalta matkaa. Tiet ovat kapeita ja vaarallisia.

Viime vuonna julkistettiin suunnitelma ns. Pienen Rengastien pyöräväylien rakentamiseksi. Tämä suunnitelma tulisi toteuttaa koko Rengastien, noin 200 km:n matkalta.

Julkistetun hankkeen kustannusarviossa kävi ilmi, että siltojen osuus koko hankkeen kustannuksista on suuri. Itse asiassa vaikutti siltä, että sillat maksavat monin verroin sen kuin maalle rakennettavat pyörätiet.

Nykyistä tilannetta parantaisi paljon jo se, että pyörätie olisi ensi vaiheessa käytettävissä niillä osin, kun reitti kulkee maalla. Saaristomeren veden tila ja alueen turismi liittyvät läheisesti toisiinsa. Näiden hankkeiden etsikkoaika on nyt, kun rahaa on jaossa.

Kun velanmaksu alkaa, ei varoja ole samalla tavalla käytettävissä sen enempää näihin kuin muihinkaan hyviin tarkoituksiin.

Klaus Kaltio

pyöräilijä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
K.Erving
Rengastien markkinointi pyöräilijöille nykyisellään on vastuutonta
Visit Turku on markkinoinut vuosikausia Saariston rengastietä pyöräilyreittinä. Reitti on kuitenkin ollut koko ajan suurimmalta osaltaan hengenvaarallinen. Ennen kuin kunnon pyöräväylät on luotu, ei reittiä saisi markkinoida. On vastuutonta saattaa pyöräilijöitä hengenvaaraan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Rengastien markkinointi pyöräilijöille nykyisellään on vastuutonta
Ei se reitti ole vaarallinen pyöräilijöille vaan reittiä ajavat autoilijat. Kun minäminä menee auton rattiin, muut siitä kärsivät. Ja saavat myös syyt niskoilleen jos kehtaavat ajotyyliä moittia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Rengastien markkinointi pyöräilijöille nykyisellään on vastuutonta
Sähköpotkulautailijan mielipide ei selvästikään perustu omakohtaisen kokemukseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KalleKehveli
Järki käteen, rengasrauta nenään, kiitos
Rengastien kiinnostavuus perustuu juuri sen vaativuuteen, todella huono ja vaarallinen yleinen matkailukohde, Itse olen ajanut sitä läpi maastopyörällä nimenomaan tämän takia, yleensä vielä talviaikaan, jolloin muuta liikenettä on vähemmän. Toisaalta rengastie, joka on yhtä pyörätietä ei välttämättä kiinnosta ketään ja koko urakka on varmasti ympäristölle erittäin turmiollinen. En kannata ollenkaan, kirjoittaja on varmaan jonkun nakkikioskin bulvaani.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Järki käteen, rengasrauta nenään, kiitos
Koska retkipyöräily ei ole extreme-urheilua, reitti pitää saada turvalliseksi. Sen tulee olla helppo pyöräillä myös lapsille ja isojen laukkujen kanssa. Ei jyrkkiä nousuja tai soraosuuksia, leveä piennar tai mieluummin pyörätie. Se kiinnostaa. Jos haluaa ajaa maastopyörällä, voi mennä maastoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.