Lukijoilta

Itäharjun liikenteen rauhoittamiselle on hyvät perusteet

Mielestäni olisi syytä oikoa muutamia väärinkäsityksiä Itäharjun läpiajoliikenteen rajoittamiseen liittyen. On väitetty, että muutaman talon hyvinvoinnin vuoksi olisi estetty alueen läpiajoliikenne ja että nämä taloudet olisivat "kaiken takana" ja saisivat tästä etua elellen nyt kuin "herran kukkarossa".

Tosiasiassa kyseessä on kauaskantoisempi Turun kaupungin suunnitelma rauhoittaa Itäharjun liikennettä. Tälle on hyvät perusteet.

Itäharjun teollisuusalueelle on lähitulevaisuudessa rakenteilla tuhansia uusia työ- ja opiskelupaikkoja. Massiivisen Kupittaan alueen uudisrakentamisen vaikutus näkyy jo nyt Itäharjun kaupunginpuoleisen omakotialueen pysäköintiruuuhkana ja näkyi merkittävästi läpiajoliikenteen kasvuna ennen rajoituksia.

Keskikadun osalta rajoitukset ovat olleet välttämättömiä, koska liikenne on yltänyt jopa 4 400 auton läpiajoon vuorokaudessa omakotialueen läpi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Itäharjun asukkaat ovat pääasiassa puoltaneet liikennerajoituksia, esimerkiksi Itäharjun Omakotiyhdistyksen vuosikokoukseen 2019 osallistuneista Itäharjun asukkaista 86 prosenttia oli asian kannalla.

Rajoitukset ovat olleet erittäin tervetulleita ja ne ovat merkinneet vilkkaan läpiajoliikenteen poistumista lähes kokonaan. Vaikutus on merkittävä koko Itäharjun alueella, ei pelkästään Karjakadulla, ja koskee kaikkia alueella asuvia; myös Viinamäen päiväkotia, jossa on hoidossa päivittäin jopa 250 lasta ensi syksystä alkaen.

Itäharjun noin 340 omakotitalouden tilanne on nyt saatu normalisoitua liikenteeltään samanlaiseksi kun muillakin Turun omakotialueilla; alueelle tullaan ja sieltä lähdetään, ja läpiajo autolla on vähäisempää.

Olen myös ollut huomaavinani, että koirien ulkoilutus, pyöräily ja jalankulku ovat lisääntyneet Itäharjulla. Täällä on nyt hyvä liikkua rauhallisesti, kun kuulee linnunlaulunkin paremmin, eikä tarvitse pelätä joskus ylinopeuttakin kaahaavia autoja.

Kritiikin äänessä ovat olleet yllättävä kyllä usein Nummenpakan asukkaat, jotka itse ovat pitkään ajaneet Keskikadun ajorajoitusten muuttamista estein toteutettavaksi täysin samoista syistä, minkä takia Itäharjulaiset haluavat omaa aluettansa rauhoitettavan. Perusteena on ollut muun muassa pidempi matka autolla Lidliin, vaikka kauppoja on Nummen puolella riittävästi. Muita syitä ovat vapaan autoilla liikkumisen estämisen vastustaminen ja halu säästää polttoainetta.

Vapaata autoilua esteet eivät rajoita, jos käyttää siihen tarkoitettuja pääväyliä, kuten muuallakin tehdään. Polttoaineen kulutusta voi tehokkaammin vähentää vaihtamalla kevyeen liikenteeseen tai käymällä lähikaupassa. Nummelta Lidliin on matkaa alle kilometri. Uskon, että tosiasiallinen syy on joillekin muutaman liikennevalossa odottelun välttäminen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pidetään Itäharju idyllisenä omakotialueena ja hurruutellaan autoilla jossain muualla!

Jukka Laine

Itäharjun asukas, Ruukinkatu

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Juuri näin!
Tässäpä kerrankin täyttä asiaa!!

Mutta koska autoilu on joillekin ideologiaa, on kaikkia rajoituksia aina vastustettava.

Huvittava on myös tuo joidenkin väite ”ajomatkojen moninkertaistumisesta” - se tarkoittaa että asuu korkeintaan kilometrin päässä kaupasta! Kävelyä suosittelen!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tanja Vivien Trell
Hyvin tiivistetty!
Kirjoitus kiteyttää hienosti tärkeimmät pointit. Kaiken perustana on tosiaan Kupittaan ja Itäharjun teollisuusalueen alati kiihtyvä rakentaminen, joka oli jo tuonut omakotialueelle aivan kohtuuttoman läpiajorasitteen. Kahden liikennesolun malli toimii hienosti. Vielä toivoisin, että koko omakotialueella nopeusrajoitus olisi 30 km/h varsinkin, kun alueella asuu paljon pieniä lapsia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.